voorproefje van het nieuwe redmiddel van de bond: de waterscooter

Auteur Topic: voorproefje van het nieuwe redmiddel van de bond: de waterscooter  (gelezen 12569 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #20 Gepost op: 12 november 2009, 11:35:47
Het is vast geen toeval dat het een BRP is en dat het Service Center van RN daar dealer van is: BRP is Bombardier Recreational Products en het moederbedrijf van Evinrude en Johnson. Gezien het feit dat de bond de centen altijd 3x omdraait voor ze ze uitgeven, denk ik niet dat ze 13.000 euro hebben voor betaald voor een ding dat er tot nu toe vooral leuk uitziet op de stand bij Lego World...

En inderdaad Kees, zonder het lef om iets nieuws te proberen komen we nergens: ik vind het een goed initiatief om eens met een totaal ander vaartuig aan de slag te gaan. Volgens mij is het namelijk uiteindelijk de bedoeling om dit apparaat een 'tour' langs geinteresseerde brigades te laten maken.

Zoals genoemd zijn er kustbrigades die er al mee werken, vooral vanwege het kunnen varen over grote ondieptes (zoals bij de dam van Ouddorp).
En ik vind dat je de overstromingsinzet niet uit moet vlakken: zowel financieel als organisatorisch is dit een van de weinige dingen die al die diverse reddingsbrigades bindt. Het vervangen van de vlettenvloot door grotere aluminium boten (Brandweer, THW) in combinatie met verkenners op waterscooters vind ik echt geen gek idee  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 12 november 2009, 19:10:54
Ik kan het verkeerd hebben maar ik neem aan dat "de bond" geen vaartuig uit eigen middelen aan gaat schaffen om aan autonome brigades langs de kust uit te lenen. Mij lijkt het eerder dat in zo'n geval het promotie-vaartuig (grotendeels) door de leverancier hiervoor ter beschikking wordt gesteld. Het enige echte "bonds-motief" wat ik voorts kan bedenken is de rampen taak.
Het is dus wachten op informatie vanuit de bond, tot dan toe blijft het voor mij een beetje vreemde manier om iets geheel nieuws aan de leden te presenteren.

Kees  8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 12 november 2009, 19:22:03
Ik denk dat we ook even beter kunnen wachten op de officele presentatie wellicht krijgen we dan wat meer info. Alhoewel vindt ik het goed om is iets geheel nieuws te proberen, nooit geschoten is altijd mis O0

@uitkijk: Misschien wil RN de inkoop van jetski's centraal houden(en dan doel ik op de eventuele aankoop door brigades), wat me aardig plan lijkt...kunnen ze er meteen een leuk prijsje van maken :) Zijn ze ook meteen makkelijker (regionaal) uitwisselbaar en tijdelijk vervangbaar bij onderhoud e.d.

Joost


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 12 november 2009, 19:32:35
Is het niet de bedoeling dat dit vaartuig, net zoals de Harry Boersma (en vier andere boten), voor evenementen aan te vragen is?

Buiten dat het een handig reddingsmiddel is, levert het op evenementen natuurlijk ook leuke PR op.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #24 Gepost op: 12 november 2009, 23:22:31
Is het niet de bedoeling dat dit vaartuig, net zoals de Harry Boersma (en vier andere boten), voor evenementen aan te vragen is?

Buiten dat het een handig reddingsmiddel is, levert het op evenementen natuurlijk ook leuke PR op.

Volgens mij komt ie wel op de verhuurlijst te staan. Mark (R.) had het er wel over. Misschien wel te zien op Bevrijdingsfestival Overijssel 2010.  :D

Groeten,
Mark (D.)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 12 november 2009, 23:59:38
Dan ben ik heel benieuwd welke eisen of men behalve het vaarbewijs gaat stellen t.a.v. de bestuurder en of men ook van plan is om er redslee achter te hangen en welk type.

Kees  8)


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2010, 00:17:01
Reddingsbrigade Schoorl gaat het proberen deze zomer. Er is een Yamaha waverunner aangeschaft, inclusief een lifesled, strandtrailer en communicatie middels waterdichte portofoon geïntegreerd in een Gecko helm. Voor foto's zie http://www.sems-outboardservice.nl/index.php/foto-album


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2010, 08:53:43
Geweldig ding, en zal ook mooi snel zijn en zuinig. Twee opmerkingen: op de trailer zal de sled veel wind vangen, ben benieuwd hoe die zich houdt bij 80 km per uur en wind tegen en hoe hou je de geredde in de gaten als je zo alleen op de scooter vaart...

Henk


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2010, 14:36:55
Geweldig ding, en zal ook mooi snel zijn en zuinig. Twee opmerkingen: op de trailer zal de sled veel wind vangen, ben benieuwd hoe die zich houdt bij 80 km per uur en wind tegen en hoe hou je de geredde in de gaten als je zo alleen op de scooter vaart...

Henk

De strandtrailer wordt alleen gebruikt op het strand. 80 km/uur is daar een hele prestatie. Voor vervoer over de weg is een wegtrailer beschikbaar waarbij het vlot apart vervoerd wordt. Vwb de geredde op het vlot, de ervaring leert dat een drenkeling alles vastgrijpt en vasthoud wat redding biedt. Deze zal het vlot niet zomaar loslaten. Bovendien is het vlot uitermate stabiel, zelfs bij relatief hoge snelheden kun je zonder jezelf vast te houden op het vlot blijven liggen. Extreme wendingen moeten dan worden vermeden maar daar wordt stevig op getraind. Uiteraard zal de ervaring het moeten leren, deze zomer wordt dan ook beschouwd als een pilot voordat we gaan beslissen of dit een effectief redmiddel is binnen onze operatie. Gezien de positieve resultaten van het gebruik van een waterscooter in buiten- en binnenland hebben we echter hoge verwachtingen.

Frank


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2010, 14:47:01
Hm , toch jammer als je vermoeide drenkeling per ongeluk toch even loslaat.  En in dat geval is de scooter dus al helemaal niet geschikt voor een bewusteloze drenkleling?

. Vwb de geredde op het vlot, de ervaring leert dat een drenkeling alles vastgrijpt en vasthoud wat redding biedt. Deze zal het vlot niet zomaar loslaten.