voorproefje van het nieuwe redmiddel van de bond: de waterscooter

Auteur Topic: voorproefje van het nieuwe redmiddel van de bond: de waterscooter  (gelezen 12564 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2010, 14:50:50
Hm , toch jammer als je vermoeide drenkeling per ongeluk toch even loslaat.  En in dat geval is de scooter dus al helemaal niet geschikt voor een bewusteloze drenkleling?


Ik denk dat een waterscooter wel degelijk geschikt is voor een bewusteloze drenkeling, maar dan moeten er wel 2 man (schipper + opstapper/zwemmer) op de waterscooter zitten! In je eentje is dat ook denk ik geen optie.


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2010, 15:21:08
Ik denk dat een waterscooter wel degelijk geschikt is voor een bewusteloze drenkeling, maar dan moeten er wel 2 man (schipper + opstapper/zwemmer) op de waterscooter zitten! In je eentje is dat ook denk ik geen optie.

Waar en niet waar. De ideale situatie is een schipper/opstapper. Wij gaan echter uit van een minimale bezetting, dus alleen een schipper. Een bewusteloze drenkeling wordt dan door de schipper over de buddyseat getild en vervolgens aan land gebracht. Dit is in de praktijk zeer goed uitvoerbaar gebleken.

Je moet ook het doel van een waterscooter niet verwarren met die van een RIB. Het probleem is bezetting. Er zijn niet altijd voldoende mensen aanwezig om direct een RIB te bemannen. Dit kan wel worden gerealiseerd maar daar gaat tijd overheen.De waterscooter is bedoeld voor snelle interventie. Dit betekent dat een redding (drenkeling op de kant) binnen vijf minuten gerealiseerd moet zijn. Als dat niet lukt moet worden gewacht op assistentie maar dan is de drenkeling in ieder geval boven water.

Frank


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2010, 11:10:50
Ben heel nieuwsgierig hoe men het in Schoorl gaat vinden. Zoals al jaren geleden hebben wij een Kawasaki TS (tentamen suicide) gehad met heeeeeel veel airtime.


Wij zetten hem toen primair in als patrouille eenheid of first responder. Laat maar horen zou ik zeggen.

RR (nooit te oud om te leren)
Elke hulpverlening start met communicatie.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2010, 12:19:20
Is dit de waterscooter waarvoor je een cursus kan nemen op Vlissingen rescue?


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2010, 12:37:43
De jetski is een goed middel voor snelle interventie, maar waar ik bijna niemand over hoor is dat hij ook uitermate geschikt is voor het dagelijkse preventieve werk, wat voor de meeste kustbrigades toch zo'n 99% van de activiteiten is. Het patrouilleren langs de kust, waarschuwen van baders/zwemmers etc. Dit kan perfect door een 'solo' strandwacht worden gedaan en door de beperkte diepgang van de jetski kan hij ook goed dicht onder de kust in het banken gebied overweg.
[img]/img]


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #35 Gepost op: 31 maart 2010, 20:11:35
Fotootje van de nieuwe aanwinst Vlissingen. Wordt tijdens Rescue Vlissingen officieel overgedragen en in gebruik genomen als "First Responder" en dus zeker geen vervanger van een reddingsboot.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 31 maart 2010, 21:08:36
Voor gebruik als patrouillevaartuig moet je er wel aan denken dat langdurig met laag toerental varen olie afzetting op de bougies geeft. Het heeft dus de voorkeur om gewoon te dobberen en indien noodzakelijk even met een matige snelheid naar hetgeen te varen waar je interventie nodig is en voorts weer op station te gaan liggen.
Spaart brandstof uit en geeft ook weinig overlast voor recreanten en bouwt veel goodwill op. Is uiteraard wel minder spectaculair  ;)
Voor de verzekeraar moet ook op niet vaarbewijsplichtig water de bestuurder over een vaarbewijs beschikken!!!

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #37 Gepost op: 31 maart 2010, 22:41:14
En als first responder is het geen besparing van personeel omdat je nog steeds een boot met bemanning nodig hebt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #38 Gepost op: 31 maart 2010, 23:11:23
En als first responder is het geen besparing van personeel omdat je nog steeds een boot met bemanning nodig hebt.

9910001

Ben ik niet met je eens. Zolang één man het aankan op het water, kun je de achter de hand gehouden bemensing van de boot WC's schoon laten maken en pindakaas laten smeren op het brood voor de lunchpakketten. Heeft Annie ook eens vrij.

Henk


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #39 Gepost op: 1 april 2010, 00:13:49
Ben ik niet met je eens. Zolang één man het aankan op het water, kun je de achter de hand gehouden bemensing van de boot WC's schoon laten maken en pindakaas laten smeren op het brood voor de lunchpakketten. Heeft Annie ook eens vrij.

Henk

En dat is dan ook precies de bedoeling. Als de waterscooter het alleen af kan krijgt ie een broodje pindakaas. Zo niet dan wordt het broodje pindakaas gebracht. Maar dit geeft wel de tijd om een RIB bemanning te alarmeren als deze nog niet aanwezig is. Het is helaas niet meer zo dat elke dag de strandpost vol zit en we bemanningen voor het uitzoeken hebben. Deze moeten worden opgepiept.