voorproefje van het nieuwe redmiddel van de bond: de waterscooter

Auteur Topic: voorproefje van het nieuwe redmiddel van de bond: de waterscooter  (gelezen 12561 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #40 Gepost op: 1 april 2010, 00:17:01
Voor gebruik als patrouillevaartuig moet je er wel aan denken dat langdurig met laag toerental varen olie afzetting op de bougies geeft. Het heeft dus de voorkeur om gewoon te dobberen en indien noodzakelijk even met een matige snelheid naar hetgeen te varen waar je interventie nodig is en voorts weer op station te gaan liggen.
Spaart brandstof uit en geeft ook weinig overlast voor recreanten en bouwt veel goodwill op. Is uiteraard wel minder spectaculair  ;)
Voor de verzekeraar moet ook op niet vaarbewijsplichtig water de bestuurder over een vaarbewijs beschikken!!!

Kees  8)

Dat klopt maar dobberen is vaak best plezierig. Het verzekeren i.c.m vaarbewijs vind ik wel interessant, heb jij hier meer informatie over, of verwijzingen hiernaar. Op zee is een vaarbewijs immers nog niet verplicht en daar zijn we ook van uit gegaan. Voor onze snelle boten is een vaarbewijs niet verplicht, ook niet voor de verzekering.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #41 Gepost op: 1 april 2010, 02:06:40
De ANWB was destijds de enige welke in Nederland RWC's WA verzekerde, inmiddels zijn er een aantal spelers bijgekomen zoals Bokhorst en Kraemer. De voorwaarden kun je op het web terugvinden of even opvragen. Je zult dan zien dat een wettelijk vaarbewijs verplicht is zonder opgave van vaarwater waar dit niet voor zou gelden en uitzondering deelname aan wedstrijden en soms ook zelfs nog een minimum leeftijd van 25 jaar.
Ik heb persoonlijk die hele verzekeringsvoorwaarden m.b.t. het vaarbewijs uit laten zoeken om niet voor onaangename verrassingen te komen staan mocht er iemand zonder vaarbewijs denken dat hij best wel mag varen. Dit geldt dus alleen voor dit soort vaartuigen en het bijzondere risico wat ze in zich dragen.
Voor mensen die niet bekend zijn met deze vaartuigen, dit heeft te maken met het feit dat onervaren bestuurders bij dreigende aanvaring het gas loslaten en vervolgens niet meer kunnen uitwijken omdat ze geen stuwkracht meer hebben. Verder zijn zowel de bemanning als anderen zeer kwetsbaar gezien de bouw, materialen en snelheid. Vandaar dat een grondige basistraining, regelmatige oefening en goede persoonlijke bescherming eveneens noodzakelijk zijn. Google maar even op "PWC-related injuries" en je begrijpt onmiddellijk waarom.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 1 april 2010, 09:17:01
De ANWB was destijds de enige welke in Nederland RWC's WA verzekerde, inmiddels zijn er een aantal spelers bijgekomen zoals Bokhorst en Kraemer. De voorwaarden kun je op het web terugvinden of even opvragen. Je zult dan zien dat een wettelijk vaarbewijs verplicht is zonder opgave van vaarwater waar dit niet voor zou gelden en uitzondering deelname aan wedstrijden en soms ook zelfs nog een minimum leeftijd van 25 jaar.
Ik heb persoonlijk die hele verzekeringsvoorwaarden m.b.t. het vaarbewijs uit laten zoeken om niet voor onaangename verrassingen te komen staan mocht er iemand zonder vaarbewijs denken dat hij best wel mag varen. Dit geldt dus alleen voor dit soort vaartuigen en het bijzondere risico wat ze in zich dragen.
Voor mensen die niet bekend zijn met deze vaartuigen, dit heeft te maken met het feit dat onervaren bestuurders bij dreigende aanvaring het gas loslaten en vervolgens niet meer kunnen uitwijken omdat ze geen stuwkracht meer hebben. Verder zijn zowel de bemanning als anderen zeer kwetsbaar gezien de bouw, materialen en snelheid. Vandaar dat een grondige basistraining, regelmatige oefening en goede persoonlijke bescherming eveneens noodzakelijk zijn. Google maar even op "PWC-related injuries" en je begrijpt onmiddellijk waarom.

Kees  8)


Waar was jij toen ik zei dat een jet besturen enige oefening behoeft?  En men antwoordde dat een paar minuten instructie je al bekwaam maakte? ;D

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #43 Gepost op: 1 april 2010, 12:56:06
Waar was jij toen ik zei dat een jet besturen enige oefening behoeft?  En men antwoordde dat een paar minuten instructie je al bekwaam maakte? ;D

Henk

Ik denk druk doende en beetje forum-moe Henk, ik hab daar op gezette tijden soms last van, zal de leeftijd wel zijn.  ;D

Kees  8)


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #44 Gepost op: 1 april 2010, 13:27:52
De ANWB was destijds de enige welke in Nederland RWC's WA verzekerde, inmiddels zijn er een aantal spelers bijgekomen zoals Bokhorst en Kraemer. De voorwaarden kun je op het web terugvinden of even opvragen. Je zult dan zien dat een wettelijk vaarbewijs verplicht is zonder opgave van vaarwater waar dit niet voor zou gelden en uitzondering deelname aan wedstrijden en soms ook zelfs nog een minimum leeftijd van 25 jaar.

Kees  8)


De waverunner is verzekerd via RedNed. Uit navraag blijkt dat deze restrictie niet geld voor de reddingsbrigade vaartuigen, incl waterscooter.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #45 Gepost op: 1 april 2010, 15:35:37
Wij eisen dus i.v.m. de eis van de verzekeraar minimaal bezit van vaarbewijs 1 (buiten overige diploma's welke relevant zijn voor de taakuitoefening) voor men op de vaartuigen als bestuurder deel mag nemen aan de praktijktrainingen en motiveren onze leden om ook vaarbewijs 2 te halen omdat dit op het buitenwater juist zijn meerwaarde heeft (BVA). Het ligt in de lijn der verwachting dat onze eisen de komende jaren hoger komen te liggen.

Kees  8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #46 Gepost op: 1 april 2010, 18:52:40
En dat is dan ook precies de bedoeling. Als de waterscooter het alleen af kan krijgt ie een broodje pindakaas. Zo niet dan wordt het broodje pindakaas gebracht. Maar dit geeft wel de tijd om een RIB bemanning te alarmeren als deze nog niet aanwezig is. Het is helaas niet meer zo dat elke dag de strandpost vol zit en we bemanningen voor het uitzoeken hebben. Deze moeten worden opgepiept.

Ja, of een deel van de bemanning staat met een voertuig bij een andere melding... moeten ze eerst met spoed naar de post komen kachelen om vervolgens de RIB te bemannen. En dat kan soms een paar minuten duren... en dat is dan soms erg lang voor een prio 1 uitruk (incl. terwaterlating, omkleden etc. zijn wij binnen 2 minuten onderweg, als de bemanning al op de post zit)

(Even ter verduidelijking: dit is dan een post in een fors recreatiegebied)

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 1 april 2010, 19:52:10
Ja, of een deel van de bemanning staat met een voertuig bij een andere melding... moeten ze eerst met spoed naar de post komen kachelen om vervolgens de RIB te bemannen. En dat kan soms een paar minuten duren... en dat is dan soms erg lang voor een prio 1 uitruk (incl. terwaterlating, omkleden etc. zijn wij binnen 2 minuten onderweg, als de bemanning al op de post zit)

(Even ter verduidelijking: dit is dan een post in een fors recreatiegebied)

Joost

Maar de waterskipiloot kan de toestand stabiliseren tot de RIB komt. Dus de paniek is er af. En heb je bv drie man en een waterscooter kun je al een RIB-strandpatrouille én een waterscooter inzetten. Zonder waterscooter alleen één RIB (aangezien één bemanningslid per RIB als niet wenselijk wordt ervaren, omdat de schipper dan geen bemanning heeft om tegen te voeteren).

Henk


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #48 Gepost op: 1 april 2010, 20:21:06
Wij eisen dus i.v.m. de eis van de verzekeraar minimaal bezit van vaarbewijs 1 (buiten overige diploma's welke relevant zijn voor de taakuitoefening) voor men op de vaartuigen als bestuurder deel mag nemen aan de praktijktrainingen en motiveren onze leden om ook vaarbewijs 2 te halen met een omdat dit op het buitenwater juist zijn meerwaarde heeft (BVA). Het ligt in de lijn der verwachting dat onze eisen de komende jaren hoger komen te liggen.

Kees  8)

Het hangt er maar helemaal vanaf ik welk water je vaart. Bij ons zal je in de verste verte geen betonning tegen komen en onze vaargeul strekt van Noord-Holland tot zo'n beetje IJsland. Als ik een trawler tegen kom kan ik echt wel verzinnen wie er voorrang moet krijgen en dat ben ik niet. Ik heb vaarbewijs 1 en 2 en heb er op zee nog nooit iets aan gehad. Wat niet wil zeggen dat het z'n nut elders niet heeft. In ons geval zal het verplicht stellen alleen maar extra opleidingsballast met zich mee brengen in een toch al van opleidingen en eisen stijf staande maatschappij.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #49 Gepost op: 20 april 2010, 13:01:21
SCHOORL Met ingang van 1 juni heeft de Schoorlse reddingsbrigade er een nieuw reddingsvaartuig bij, de Waverunner: een waterscooter speciaal voor de reddingsbrigade gemaakt.

Schoorl is de eerste reddingsbrigade in Noord-Holland die gebruik gaat maken
bron reddingsbrigade schoorl en tvnh.nl

en zie foto's

http://picasaweb.google.nl/hans.schotvanger/2010SRBWaverunner?feat=directlink#