Niveau Nederlandse politie

Auteur Topic: Niveau Nederlandse politie  (gelezen 6465 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roare

• Senior gebruiker
Gepost op: 5 september 2009, 14:49:57
Ik vraag me af waarom de politie in Duitsland van een veel hoger niveau is dan de Nederlandse politie. Hoe komt dit?

De Nederlandse politieagent heeft nauwelijks meer gezag in tegenstelling tot de Duitse agent. De oplossingspercentages liggen in Duitsland ook aanmerkelijk hoger. Het Nederlandse politiekorps is een van de slechtst presterende van Europa. De vraag is nu hoe heeft dit zover kunnen komen? Zijn de opleidingen niet goed? Ligt het aan de politiek? Moet de politie meer bevoegdheden krijgen?

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2009, 14:57:56
Want? ???

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2009, 15:06:32
Want? ???

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat de Nederlandse politie slecht presteert, helemaal in vergelijking tot Duitsland.

Ik denk zelf overigens dat een agent veel vrijer moet worden gelaten en niet zo gestuurd van bovenaf zou moeten worden. Agenten zouden meer verantwoordelijkheid moeten krijgen.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2009, 15:20:30
wil je een bron plaatsen ofzo iets ?  ik schrik toch wel van dit bericht eigenlijk  :o
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 5 september 2009, 18:29:31
Ik denk niet dat het niveau minder is. Een deel is een centenkwestie... Zo is er binnen de Nederlandse politie een zwaar personeelstekort. Er is regelmatig al nauwelijks personeel om de noodhulp op de straat te houden, laat staan ook nog alles uit te rechercheren. Dat een rechercheur ook nog minder verdiend dan een hoofdagent door het wegvallen van onregelmatigheid e.d. helpt natuurlijk de motivatie om over te stappen ook niet.

Lees het bericht van de Volkskrant nou eens goed door, daar staat het nodige aan nuanceringen in jou verhaal!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 5 september 2009, 19:26:02
Ik denk niet dat het niveau minder is. Een deel is een centenkwestie...

Een mooi voorbeeld is daarbij het wagenpark en de uitrusting, de Nederlandse politie rijd tegenwoordig met een (omgebouwde) gezinswagen (VW Touran), dit in het kader ''Hoe meer we van het zelfde kopen, hoe goedkoper we uitzijn'', terwijl blijkt dat de voertuigen lang niet altijd voldoen aan de wensen/eisen, en dat er korpsen langer met oud materiaal blijven doen om te voorkomen dat ze nieuw krijgen....

Kijk naar België, óók daar liggen de salarissen vele malen hoger dan hier in Nederland.

De Nederlandse overheid maakt bepaalde (geld)keuze's, dat er miljarden elk jaar naar het buitenland gaan, is geen nieuws, alleen de binnenlandse zaken laten ze in mijn ogen wel eens (te lang) liggen.

Tot slot, een tijdje geleden is er een uitwisseling geweest, twee Duitse polizei-studenten hebben een of twee weken hier in Nederland gewerkt/ meegedraaid. Een van de dingen waar zij verbaasd van stonden was de openheid naar de burger, het contact met de burger (ook preventief). Een van de studenten zei ''Ik vind het mooi om te zien, dat er hier veel meer contact met de burgers cq. horecauitbaters is, bij ons in Duitsland komt de politie alleen als er stront aan de knikker is''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 september 2009, 19:57:26
Een van de studenten zei ''Ik vind het mooi om te zien, dat er hier veel meer contact met de burgers cq. horecauitbaters is, bij ons in Duitsland komt de politie alleen als er stront aan de knikker is''.

Maar misschien is dat juist het probleem er wordt te veel tijd in sociale contacten gestoken. De politie zou zich veel meer moeten richten op de kerntaken. Uit dat onderzoek blijkt ook dat de organisatie van de politie niet deugt. Al die 25 korpsen zouden beter tot een nationaal korps kunnen worden samengevoegd. Dan heb je veel minder leidinggevenden nodig. In Nordrhein-Westfalen, wat vergelijkbaar is met Nederland qua aantal inwoners is er 1 korps. Geen 25 regiogrenzen meer, geen verschillende computersystemen meer etc. Dan kan je al een stuk effectiever werken en kan je volgens mij ook sneller versterking regelen, als dat nodig mocht zijn. Stel je zit nu aan de buitenkant van een regio, dan gaat straks daarvoor gewoon weer de kortste afstand gelden voor de dichtstbijzijnde politiepost als Nederland gewoon 1 regio zou zijn. Dat zou enorm veel tijd besparen, in tegenstelling tot nu toe waar de politie meestal eerst wordt opgeroepen uit de eigen regio. Daarnaast kan met 1 korps materiaal goedkoper worden ingekocht. Niet meer al die verschillende merken auto's bijvoorbeeld. Dat kan veel goedkoper als er gewoon 1 merk auto wordt ingekocht.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #8 Gepost op: 5 september 2009, 20:00:13
en met dat laatste ben ik het helemaal eens... te veel sociaal geneuzel ingezet door het linkse beleid vroeger...

De politie heeft een core-business... en dat is boevenvangen...en dat zouden we meer moeten doen zonder overkill aan regelgeving en mag ik dit en moet ik dat....

Maar goed... utopia...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2009, 20:21:28
en met dat laatste ben ik het helemaal eens... te veel sociaal geneuzel ingezet door het linkse beleid vroeger...

Wél en niet ....

Veel contacten met horecaondernemers en ketenpartners houd ook in, dat je veel meer informatie krijgt, ze je eerder bellen en over en weer een vertrouwen krijgt.

Over de voertuigen hebben we het al eerder gehad, ik vind simpelweg niet dat je heel Nederland moet uitrusten met een type voertuig, in het gebied waar ik werk rijden we (momenteel) continu op de top van het voertuig (qua optrekken etc.), nooit hebben we ''iets'' over. In de stedelijke gebieden heb je aan het zelfde voertuig méér dan genoeg, daar je simpelweg nooit van 120 naar 160 optrekt. Zelfde geld ook voor de uitrusting, de ene regio wil perse een ladenblok met zwemvesten, bouwhelmen etc. terwijl de andere regio het makkelijk af kan met een woninginbrakenmap en een AED
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !