rol kaderinstructeurs

Auteur Topic: rol kaderinstructeurs  (gelezen 6366 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 14 februari 2004, 14:19:15
De kaderinstructeur van nu heeft een totaal andere opleiding achter de rug dan de eerste generatie kaderinstructeurs. De regelgeving is op dat punt nooit aangepast. In de praktijk wordt op grote schaal door kaderinstructeurs cursussen gegeven waarbij de arts-docent bijtekend onder het motto dat het geven van EH lessen een praktrische bezigheid is.

In de afgelopen tijd klinken er geluiden dat men de formele regel weer aantrekt. Dit was al duidelijk te merken bij de introductie van de 24ste druk.

Uiteindelijk werd  NRR instructeursopleiding ook opengesteld voor kaderinstructeurs.

Veel van de nieuwe modules mogen (nog) niet door kaderinstructeurs worden gegeven.

Vandaar de algemene stelling.

Uiteraard geldt voor elk antwoord de nidige mitsen en maren en die zu ik dan ook graag horen.




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2004, 15:42:04
Deze pol is ook al grotendeels achterhaald..

De Kaderinstructeur volgens de regeling verantwoordelijk voor de gehele opleiding en administratieve zaken er om heen..

De Arts is tegenwoordig vervangen door de reanimatieinstructeur..
Nu wil het Oranje Kruis straks naar een diversiteit van verschillende instructeurs..

Je kan dus instructeur opleidingen doen voor
Basis Cursus Eerste Hulp
EHV bij kinderen
AED instructeur.

Maar ook aanvullende modules..

Voor de basiscursus heb je nu nog een reanimatieinstructeur nodig..

Maar binnen 2 jaar is de AED een geintergreerd onderdeel van de basiscursus..
Dus er worden een hoop beleidsregelgeving binnenkort veranderd.

Om maar al vast de discussie een extra dimensie te geven..

Een Oranje Kruis opleiding hoeft niet eens door een kaderinstructeur of reanimatie gegeven worden..
We reken mensen voor het diploma af op de eindtermen.. weten we nog.. Dus de examens worden afgenomen door een kader en een reanimatieinstructeur. Hoe de cursist aan de kennis komt, mag hij helemaal zelf weten..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2004, 09:02:17
Het lijkt me dat je als opleidinginstantie ook de opleiding geeft in plaats van alleen als een soort examinerings- en certificeringsinstantie te gaan functioneren. EHBO-vereniging en lesbedrijven zijn mijns inziens verantwoordelijk voor de (inhoud van de) opleiding en ook in enige mate verantwoordelijk voor de les/opleidingsroute die gevolgd wordt voor het examen. De EHV-ers (al of niet gediplomeerd) alleeen maar laten opkomen voor een examen met bagage die ze zelf bij elkaar gesprokkeld moeten hebben lijkt me niet zinvol en niet efficient. Daarbij komt dat men als EHV-er naast de reguliere benodigde stof extra wil lezen//oefenen e.d. dit altijd kan doen, netzoals voorheen mogelijk was.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2004, 09:28:36
Natuurlijk is de opleider verantwoordelijk voor de inhoud van het lesprogramma. Het Oranje Kruis is verantwoordelijk voor de certificering en heeft bepaald dat cursisten beoordeeld moeten worden op het voldoen aan de eindtermen, niet op de weg die zij daarbij gevolgd hebben om aan de eindtermen te voldoen. Dat daar in veel gevallen vraagtekens gezet moeten worden zijn we met elkaar eens.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2004, 16:37:44
De opleider en de degene die certificeert zijn twee verschillende entiteiten...

De instructeur leidt geeft een training die opleidt tot de benoemde eindtermen..

Die eindtermen kan je halen op verschillende manieren.. zelfs met de medic first aid opleiding kan je voldoen aan de eindtermen van het Oranje Kruis.
(zullen nog veel examinatoren nog aan moeten wennen..)

FF tussen door.. het Oranje Kruis diploma en het CIC+ programma van Medic first Aid zijn inmiddels onderling uitwisselbaar.. Als je een MFA CIC+ programma hebt gevolgd en je hebt je MFA certificaat gehaald kan je die inruilen bij het Oranje Kruis voor een Basisdiploma eerste hulp...

En toch heeft in Instructeur van MFA een andere methodiek van leren van een (oud)kaderinstructeur...

Verfrissend als zeg ik het zelf... ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2004, 17:55:04
Waar kan ik informatie vinden over de eisen die aan de instructeurs gesteld worden


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2004, 09:11:54
Het is afhankelijk voor welke organisatie je les wilt gaan geven.
Bij ons (meduca) moet je minimaal verpleegkundige met specialisatie zijn.

Waar kan ik informatie vinden over de eisen die aan de instructeurs gesteld worden


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2004, 23:00:22
Voor het oranje kruis staan de eindtermen op www.ehbo.nl info voor insiders...

Voor het ERC en NRR moet je instructeur zijn + een aparte cursus gevolgd hebben.. Het ERC verplicht wel een bepaalde didactische methode.. (die erg veel lijkt op die van MFA)

Voor DAN en MFA hebben hun eigen richtlijnen, en verplichten wel een bepaalde didactische methode...
en natuurlijk een uitgebreide kennis van de stof...


De eis van verpleegkundige of arts vind ik zelf onhandig en niet noodzakelijk.. maar ook geen belemmering trouwens.. Het moeten in eerste plaats instructeurs zijn met meer dan voldoende didactische kennis en ruim voldoende inhoudelijke kennis.. En absoluut de leerdoelen in het oog houden zonder alle detailkennis als overbodige ballast te spuien...

Het leren is juist bedoeld om dingen te onthouden op langere termijn en niet om de onbelangrijke details te onhouden.. zeker niet in basiscursussen....

In gevorderde cursussen kan er veel meer op details ingegaan worden.. maar ook daar moet je dat beperkt houden...


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2004, 08:56:40
Waar komt jouw vooroordeel vandaan Peter?
Ik heb die ervaring nl. helemaal niet.

Laten wij vooral niet vergeten dan de ehbo'er het voorwerk van de arts of verpleegkundige doet.
Het is dus logisch dat die (arts/vk) dan ook degene is die vertelt hoe hij/zij het hebben wil.
Maar jij zet de professionals liever buiten de deur, als het op instructie geven aankomt?


De eis van verpleegkundige of arts vind ik zelf onhandig en niet noodzakelijk.. maar ook geen belemmering trouwens.. Het moeten in eerste plaats instructeurs zijn met meer dan voldoende didactische kennis en ruim voldoende inhoudelijke kennis.. En absoluut de leerdoelen in het oog houden zonder alle detailkennis als overbodige ballast te spuien...

Het leren is juist bedoeld om dingen te onthouden op langere termijn en niet om de onbelangrijke details te onhouden.. zeker niet in basiscursussen....

In gevorderde cursussen kan er veel meer op details ingegaan worden.. maar ook daar moet je dat beperkt houden...


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2004, 11:52:15
Mijn eigen ervaring is dat als je wat achtergronden geeft de informatie juist beter blijft hangen, omdat ze dan weten waarom ze iets doen.
De 'trucjes leren' is heel leuk, maar d'r komt paniek zodra het effe anders gaat dan 'in het boekje staat'.
 ;)