rol kaderinstructeurs

Auteur Topic: rol kaderinstructeurs  (gelezen 6365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2004, 08:22:47
Als SEH verpleegkundige ben ik niet didactisch onderlegd. Desalnietemin geef ik regelmatig les. Van de cursisten wordt het positief ervaren als iemand van de werkvloer eens vertelt hoe het er aan toe gaat en wat handige trucjes leert. Ik geef BLS lessen aan leken, ALS lessen aan gespecialiseerde verpleegkundigen, arts-assistenten, anaesthesisten, cardiologen en huisartsen. Verder geef ik ook nog TNCC lessen aan gespecialiseerde verpleegkundigen. Zonder didactische achtergrond kan ik nu wel stellen dat het mij nog steeds goed afgaat. Of het helemaal didactisch verantwoordt is laat ik aan anderen over.
Het uiteindelijke doel is dat de cursist er iets van opsteekt. En uit toetsing blijkt dat dat doel ruimschoots behaalt wordt. 8)
Ik zou de professional niet helemaal buiten de deur zetten. Maar gebruik van maken van hun ervaring en kunde.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2004, 10:26:36
Zo is dat. Naar beroepsmensen wordt anders geluisterd dan naar iemand die het enkel uit de boeken heeft.
Bij de SIGMA krijgen we veelal les van ambulanceverpleegkundigen (al dan niet lid van het Ambu-team) en dat is echt super leerzaam!

Christian


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2004, 10:41:16
Natuurlijk zijn er altijd mensen die iets vertellen wat niet overkomt, maar dat heb je in elke categorie. Dat zegt meer over de manier van lesgeven. Er zijn nou eenmaal mensen die heel boeiend kunnen vertellen, dan blijft het ook hangen. En er zijn er die twee uur vol praten en aan het eind weet je niet meer wat er gezegd is.
Ik heb persoonlijk dan ook geen bepaalde voorkeur. Er zijn hele goeie en minder goeie. Maar ik denk niet dat de opleiding of achtergrond daar iets mee te maken heeft.
Ik heb alleen wel de sterke mening dat je moet kunnen onderbouwen wat je zegt. En daar schort het nog al eens aan.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2004, 11:25:36
Ik ben het helemaal met Christian eens. :)
In de HOC-cursus ook les gehad van ambulance verpleegkundigen die al jarenlang in het vak zitten.
Zij hebben veel ervaring en kunnen de wijze van handelingen daarom ook goed toelichten.

Rader


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2004, 17:22:52
Waar komt jouw vooroordeel vandaan Peter?
Ik heb die ervaring nl. helemaal niet.

Laten wij vooral niet vergeten dan de ehbo'er het voorwerk van de arts of verpleegkundige doet.
Het is dus logisch dat die (arts/vk) dan ook degene is die vertelt hoe hij/zij het hebben wil.
Maar jij zet de professionals liever buiten de deur, als het op instructie geven aankomt?

Misschien heb ik me niet geheel zorgvuldig uitgedrukt..

Ik heb geen vooroordeel.. Wat ik bedoel te zeggen dat wanneer je trainingen geeft, je behalve de materie moet beheersen in eerste plaats er bent om kennis en vaardigheden overtebrengen. zodanig dat cursisten ook nog na een half jaar weten wat ze moeten doen bij een incident..

Ik vind dat instructeurs een goede didactische kennis moeten hebben. om de leerdoelen te halen..

Ik ken artsen en verpleegkundigen met een enorme didactische kennis die heel goed les geven. Ik ken er ook een paar die hele goede artsen zijn, maar hele slechte instructeurs...

Verder moeten van een cursus de eindtermen en leerdoelen duidelijk zijn.. meestal heb je maar beperkt tijd om de lesstof over te brengen..
Naarmate de tijd v.s. hoeveelheid leerstof een kritische factor is, word er dus meer van didactische methodieken verwachten.

Dus een instructeur die ook verpleegkundige en arts heeft werkt vaak heel goed..

Maar als je binnen 12 uur een complete OK of MFA cursus verzorgt, zal je dus een uitgedachte didactische methode moeten gebruiken, waardoor mensen toch alle kennis en vaardigheden krijgen om door de toets te komen..

En heb je dus geen tijd om te veel uit te wijden..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2004, 22:05:59
Peter,

Zou een instructeur die met didactische hoogstandjes een ok cursus in twaalf uur weet te geven, misschien toch niet zo'n goede instructeur zijn.

Waar het bij de EH omgaat dat mensen de vaardigheden uitvoeren zonder dat ze er over na moeten denken. Dat betekend inslijten van handelingen door er regelmatig mee bezig te zijn. Daarnaast moeten de aangeleerde vaardigheden aangepast worden aan de feitelijke situatie omdat weinig slachtoffers zich volgens het boekje gedragen.


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2004, 08:42:31
Bedoel je eerste graad docenten?
O ja,... binnen de verpleeg- en geneeskunde studies wordt les gegeven aan elkaar en aan anderen. Dat maakt onderdeel uit van de studie.
Ik vind dat instructeurs een goede didactische kennis moeten hebben. om de leerdoelen te halen..

Dit vind ik toch altijd zo'n nonsens argument.
Zo ken ik er ook nog wel één.  ;)
Het gaat in dit geval om de vakinhoudelijke kennis, en die is automatisch meer aanwezig bij de professionals.
Ik ken artsen en verpleegkundigen met een enorme didactische kennis die heel goed les geven. Ik ken er ook een paar die hele goede artsen zijn, maar hele slechte instructeurs...

Waarom moet dat in 12 uur erin geramd worden? Dit klinkt wel heel erg negatief commercieel. Als een aspirant hulpverlener zo weinig tijd wil investeren in een stevige basis,..... dan vraag ik mij af of hij wel de juiste attitude heeft.
En als dit door een opleider verzorgt wordt,... dan vraag ik mij af of die wel de juiste attitude heeft.
Maar als je binnen 12 uur een complete OK of MFA cursus verzorgt, zal je dus een uitgedachte didactische methode moeten gebruiken, waardoor mensen toch alle kennis en vaardigheden krijgen om door de toets te komen..

O,... wacht even,... ik zie dat je traint voor de toets!
En ik maar denken dat het om mensenlevens gaat in plaats van een toets halen en een papiertje hebben.
Tjonge, wat ben ik soms toch naief.  :-\


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2004, 10:13:55
Waarom moet dat in 12 uur erin geramd worden? Dit klinkt wel heel erg negatief commercieel. Als een aspirant hulpverlener zo weinig tijd wil investeren in een stevige basis,..... dan vraag ik mij af of hij wel de juiste attitude heeft.
Citaat

Is commercie dan (helaas) niet geworden waar het allemaal om is gaan draaien?
Waarom schieten de BHV-bedrijfjes als paddestoelen uit de grond? Toch omdat er in zo kort mogelijke tijd, zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk werknemers hun BHV moeten hebben en bijhouden? :(


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2004, 13:50:47
hahahahaha.

Leuk op woorden vangen.. dat spelletje speel ik niet mee Rene.., Leef ff en zie de nuancering die ik aanbreng en dat een en ander niet zo zwart/wit zeg als jij doet voorkomen  :(

Het Medic First Aid opleiding kan in in 12 uur doen.. (ik zelf ben er niet zo'n voorstander van, maar het kan) en dit diploma is gelijk gesteld aan het Oranje Kruis Eerste Hulp diploma.
De diploma's zijn onderling uit wisselbaar, conform een convenant tussen MFA en het OK (vers van pers)..

Door de ditactische methode die we bij een MFA cursus handteren kan dit ook.. Kom anders een keer kijken..

Welke cursus ook, die aan een beperkte tijd zit.. kan je hetzelfde afvragen over welke mate van bekwaamheid na afloop of na een half jaar nog hebben..
Naar de didactische methodieken en de rentensie waarde van daarvan zijn heel veel onderzoeken gedaan. (ik zal er binnenkort hier een paar links naar toe zetten)

De bekwaamheid die je wilt bereiken komt pas naar voren in de bijscholing... (Als je je rijbewijs hebt leer je pas echt rijden toch ?)

Wat je er ook van vind dit is gewoon beleid van het Oranje Kruis..

Als profesional heb ik daar wel een mening over.. maar als je eerste hulp laag drempelig wil houden sta ik achter dat beleid..

Maar dat is ook de reden waarom ik het dus niet heb over de eensheidsworst van de meeste opleidingsprogramma's maar over de maatwerk.

De eindtermen zijn eensheidsworst.. Maar daar kan je per doelgroep ook meer van maken.

De eindtermen worden getoetst en niets anders..
Als je die eindtermen op een groep First Responders of MFA (at Work) getrainde cursisten doet of huismoeders die op verenigingbasis het Oranje Kruis boekje gehad hebben.
Ze voldoen allemaal aan de zelfde eindtermen..

Uit mijn eigen ervaring kan ik nu vertellen, dat de herhalers voor MFA-ERC-NRR AED training (gebasseerd op de methodiek van MFA) aan het begin van de herhalingstraining, nog steeds alle kennis hadden, die ze een jaar geleden geleerd hadden. Dus een  retensie waarde van 95%)
Dat had ik zelf nog niet eerder meegemaakt. Ik was daar zelf erg verbaasd over..