Glijdend rijden bij een CVA?

Auteur Topic: Glijdend rijden bij een CVA?  (gelezen 2470 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 22 augustus 2009, 10:24:52
Even een vraagje;

Kan bij een CVA het rijgedrag van de ambulance van invloed zijn?

Bij het constateren van een CVA en uitgaande dat de persoon (in principe) in aanmerking komt voor trombolyse, zal er met spoed naar het ziekenhuis gereden worden. Wanneer er niet `glijdend` gereden wordt, kan de druk in de schedel door het remmen/optrekken verhoogd worden.

Kan dit van invloed zijn op een hersenbloeding? (ik ga er even vanuit dat het bij een infarct minder van invloed zal zijn).

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2009, 23:45:47
Beste Strongbow,

Je stelt een interessante vraag, je denkt kennelijk wel na over je vak!

Het antwoord is helaas niet zo eenvoudig, dat heb je nou eenmaal met de geneeskunde. Er is geen onderzoek gedaan naar dit onderwerp. Er kan dus niet worden gesproken van EBM oftewel Evidence Based Medicine. Het "bewijs"wat er ligt is slechts "anekdotisch" oftewel de ervaringen uit het verleden. (Ik denk ook niet dat een eventuele studie door de ethische commissie heen zou komen, omdat het plaatsen van een ICP meter in de prehospitale setting omringd is door valkuilen).

Mijn gevoel zegt dat het minder uit zou maken bij een trombolyse pt. omdat het een niet-bloedig CVA betreft. Je hebt te maken met ischaemisch schade en geen overdruk door de verdrukking van een bloedig CVA.

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2009, 08:53:08
dank  O0

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2009, 22:41:24
Waar staat dat het gaat om een niet-bloedig CVA? Er staat dat de pat in principe in aanmerking komt voor trobolyse. (FAST protocol) Of dat zo is kan je pas in het ziekenhuis zien tijdens de ct scan.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2009, 08:25:05
Citaat
Kan dit van invloed zijn op een hersenbloeding

Daar staat het dat het een bloeding is.  ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #5 Gepost op: 2 september 2009, 11:56:04
transport is toch altijd een noodzakelijk kwaad? en hebben we niet allemaal bij de sosa met een fles water of bakjes knikkers gereden? dan kun je dus terecht zeggen dat het invloed heeft maar goed daar komt onze professie als ambulancechauffeur tov een algemeen chauffeur om dit in te schatten en tussen 2 kwaden de minst schadelijke te vinden.

strongbow

• Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #6 Gepost op: 2 september 2009, 12:14:58
en hebben we niet allemaal bij de sosa met een fles water of bakjes knikkers gereden?  

zeker gemist  ;)

Bart S

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 3 september 2009, 05:30:39
zeker gemist  ;)

Blijkbaar wel. Op de SOSA heb ik met een bak knikkers gereden op een parcours met allerlei drempels. De wedstrijd was wie het het snelste kon doen, met verlies van het minste aantal knikkers. Verder heb ik met mijn werkbegeleider tijdens het inwerken ook rondgereden door het bos met een beker water achterin. Doel was dat het water in de beker bleef, terwijl ik over alemaal paadjes reed. Best leerzaam!