Camera's op hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Camera's op hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 50351 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:55:56
Politieauto's krijgen 'James Bond'- camera's op het dak

http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/439838/2009/10/26/Politieauto-s-krijgen-James-Bond---camera-s-op-het-dak.dhtml

26/10/09 10u46

DEN HAAG - Zes politieauto's worden komend half jaar uitgerust met een futuristisch snufje. Op het dak van de wagens wordt een vandalismebestendige camera gemonteerd die 360 graden kan draaien en razendsnel kan in- en uitzoomen.

De beelden en geluiden kunnen rechtstreeks worden bekeken in de monitorcentrale op het hoofdbureau. Deze medewerkers kunnen de bediening van de camera eventueel overnemen als agenten de wagen hebben verlaten.

De noodhulpvoertuigen gaan rijden in het gebied van de bureaus Scheveningen, De Heemstraat, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker- Nootdorp, Westland en Delft. De camera's zijn vooral bedoeld om het geweld tegen agenten te verminderen. De politie hoopt dat de camera's een preventieve uitwerking hebben op eventuele geweldplegers.

De camera's nemen 24 uur per dag op. Als de opnames niet gebruikt worden voor een onderzoek, worden ze na 72 uur verwijderd.
Samen sterk in de hulpverlening!

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:59:00
Camera-auto ziet alles

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/439822/2009/10/26/Camera-auto-ziet-alles.dhtml
26/10/09 10u38

GOUDA - Niets zo vervelend voor een agent als dat er vanuit een groepje grievende opmerkingen worden gemaakt en de dader zich achter de rug van anderen kan verschuilen. Met de nieuwe camera-auto van de politie kan iedereen op straat, dus ook de 'petjes en capuchons', uit de anonimiteit worden gehaald.

Het nieuwste wapen in de strijd tegen criminaliteit is zwart en rond en staat op het dak van een politiewagen. ,,In Hollands Midden uniek voor de dagelijkse surveillance'', stelt Rob Kool, plaatsvervangend districtschef van Gouwe/IJssel. ,,De Mobiele Eenheid heeft wel een speciale video-wagen met een complete regie-kamer. Die wordt alleen bij speciale gelegenheden ingezet. Wij gebruiken de camera-auto voortaan tijdens de 24 uursdienst bij het dagelijkse werk. Dat betekent dat de auto ook in Reeuwijk of Bodegraven kan opduiken als er op een melding wordt gereageerd.''

Op verzoek kunnen ook andere politieteams van de auto gebruikmaken. Te denken valt aan grote evenmenten waarbij veel mensen op de been zijn en veel drukte in de straten is.
Kool benadrukt dat de camera-auto in eerste instantie voor Gouda wordt ingezet. Andere politiekorpsen volgen de proef het komende jaar met interesse. Dat geldt ook voor de leverancier en sponsor van de zogeheten Dome-camera, hoewel er geen afnameverplichting geldt als de proef een succes is.

,,Het is niet zomaar een speeltje,'' benadrukt Kool. ,,In Gouda hebben we veel last van de anonieme overlastplegers die de strafbare feiten aaneenrijgen. We zitten er bovenop, maar er bleef toch een blinde vlek: jongeren die in de anonimiteit blijven.''
De nieuwe camera kan in groepen onderscheid maken en haarfijn vastleggen wie wie is en wie wat roept.

,,Met een joystick kan vanuit de politiewagen worden ingezoomd en kunnen beelden worden opgenomen,'' legt agent René Boers uit. De camera kan 360 graden draaien en is zelfs vanuit het politiebureau op afstand te bedienen.

,,Bij staandehoudingen en bij gecompliceerde aanrijdingen is de camera een extra paar ogen dat alles ziet. Het biedt agenten daarmee een veilige werkomgeving, bijvoorbeeld bij een 'uitpraatprocedure' waarbij verdachten in een auto die mogelijk vuurwapengevaarlijk zijn, moeten worden benaderd.''

Alle Goudse agenten krijgen de komende weken les van Boers. ,,De camera ziet wat je ogen zien en kan dan nog eens beelden 37 keer vergroten.''

Juridisch gezien kunnen de camerabeelden na overleg met het Openbaar Minsterie bij strafzaken worden ingebracht als aanvullend en ondersteunend bewijsmateriaal. In alle andere gevallen blijven de beelden in bezit van de politie.

,,Daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. De beelden dienen alleen voor opsporingsdoeleinden. Ook als er bloopers bijzitten zul je die beelden dus niet over een paar jaar bij tv-programma's zien opduiken.''(LUC VAN DEN OEVER)
Samen sterk in de hulpverlening!

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #22 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:56:13
Camera-auto ziet alles

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/439822/2009/10/26/Camera-auto-ziet-alles.dhtml
26/10/09 10u38

FOTO: Politie Hollands Midden

GOUDA - Niets zo vervelend voor een agent als dat er vanuit een groepje grievende opmerkingen worden gemaakt en de dader zich achter de rug van anderen kan verschuilen. Met de nieuwe camera-auto van de politie kan iedereen op straat, dus ook de 'petjes en capuchons', uit de anonimiteit worden gehaald.
(...)

Iets met verkeerde prioriteiten...

Maar er zal wel een flinke subsidie aan hangen vanuit BZK ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 26 oktober 2009, 15:04:46
Iets met verkeerde prioriteiten...

Maar er zal wel een flinke subsidie aan hangen vanuit BZK ::)

Niet helemaal mee eens, het is 2009 dus met de tijd meegaan is altijd goed..
Vooral als de meldkamer zelf ook de camera kan besturen en vastleggen, ofwel extra bewijslast, mag van mij vandaag al op alle auto's worden gemonteerd!!
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #24 Gepost op: 26 oktober 2009, 15:31:23
misschien moeten ze eerst eens zorgen dat ALLE korpsen worden voorzien van AVLS voor ze met dit soort ongein beginnen...

Daarnaast weet ik er nog wel een paar.... alle politievoertuigen met ANPR alsmede mobipol uitrusten.... daarna pas dit soort onzin... >:(
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2009, 16:22:35
hehe ik zie al voor me dat dit voor andere doeleinden gebruikt gaat worden: het HB:

ah ..01, ik zie dat u veel te hard rijd, dat mag niet, ..01, ik zie dat u meermaals door rood rijd, waarom doet u dat?!?!  :P.
De beelden kunnen natuurlijk ook gebruikt worden bij aanrijdingen, waar je bij komt, bij achtervolgingen, etc, etc, etc,......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2009, 16:25:37
Precies Grizz, of misschien er eerst voor zorgen dat de bureaus geen auto's in hoeven te leveren.

Hoeveel miljoen bezuiniging werd ook alweer afgewenteld op de politie?
En dan kan dit wel ???

Je ne comprends :|
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2009, 16:42:53
Ik zie hier de meerwaarde ook niet van in (op een enkele uitzondering na). Zo'n camera is leuk en aardig, maar als ik iemand tegenover mij heb staan die mij echt in elkaar wil timmeren zal zo een camera hem/haar echt niet tegenhouden.

Ik zou zeggen: beperk het tot risicogebieden en evenementen, en laat zowel de gewone burger als de politie zijn vrije weg gaan zonder hem/haar in de nek te zitten.
Het geld kan beter in meer en goed blauw gestoken worden. Daar heb je vele malen meer aan dan camerabeelden van een politieauto die rondjes aan het rijden is.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

Tomyboy

• Senior gebruiker
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:04:47
In regio Twente heb ik er verschillende zie rijden met een camera op het dak, waarbij de AC mee kon kijken. Alleen was het niet zo'n klein ding zoals hier, maar een gigantisch ding. Heb helaas geen foto.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2009, 17:28:35
Zo'n politie-cameravoertuig was ook op de IVIC te zien. Stond buiten voor de deur en binnen kon je meekijken en werd de camera bestuurd. Leuke gadget... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding