Dat is denk ik heel zeldzaam.
Ik weet niet waar je woont, maar in de regio Utrecht is het de normaalste zaak van de wereld.
Vraag me af of er een tijd gesteld (zoals bij ambulances) dat er een politie-wagen aanwezig is op plaats van delict als je 112 belt
In de regio Utrecht is er een tijdlimiet voor politieeenheden. Bij een prio 1 binnen tien minuten ter plaatse en bij een prio 2 dertig minuten.
ik heb ooit eens 112 gebeld in auto, ik reed in de regio Amsterdam, dus via de centrale doorgeschakeld daarna werd er niet opgenomen...................................
dat is pas een rare gewaarwording, ik heb het er maar bij gelaten.
Dan was de melding vast niet ernstig genoeg?
Overigens blijft het een stukje techniek, er kan altijd iets fout gaan. Wenselijk is het echter niet.
Een andere vraag: Als ik nu politie, brandweer en ambulance nodig heb (allemaal spoed) met wie moet ik me dan door laten verbinden: dat is de vraag die mij gesteld wordt. ("112, met wie wilt u spreken: politie, brandweer ofambulance?')
Daar zijn protocollen voor. Stel er gebeurd een groot ongeval. Drie auto's op elkaar, de bestuurders zijn gewond en bekneld. Je belt 112 en je krijgt die standaard vraag. Negen van de tien keer roepen mensen al om een ambulance. Prima, dan worden ze met de ambulancedienst doorverbonden. Deze schakelt de andere discipline's na het doorvragen wel in. Roep je: 'Ik weet het niet'. Dan zal de centralist in Driebergen zelf doorvragen. Alleen schade, dan alleen politie. Alleen gewonden, dan alleen de ambulancedienst. Zijn er gewonden en zitten ze bekneld, dan wordt je doorverbonden met de brandweer. Hoe dan ook, uiteindelijk zal alles met spoed ter plaatse komen aangezien de centralist van de politie, ambulancedienst of de brandweer de melder goed uitvraagt en hierop een inzet bepaald. (Zo zou het in ieder geval moeten gaan).
Wat ik me afvraag is of het veel uitmaakt. Ik dacht altijd dat je vanaf Driebergen wordt doorgeschakeld naar een meldkamer van de regio waar de hulpvraag vanaf komt, of heb ik het nu mis?
Als je met je mobiel belt komt je in 99% van alle gevallen uit in Driebergen. Een hele enkele keer wordt je doorverbonden met ik dacht een alarmcentrale in Zoetermeer. Vraag me niet waarom, dat is blijkbaar zo? Met een vaste lijn komt je direct in je eigen regio uit. Alleen zul je weer voor de keuze gezet worden of je politie, brandweer of ambulance wilt spreken. Althans, dat is in de meeste regio's het geval.
UIt het 'scanner' tijdperk weet ik nog dat vaak de centralist van de politie vraagt of er even een auto kan gaan kijken of de brandweer of ambulance nodig is....
Ik ben ook wel eens bij een ongeval gekomen op de snelweg, 112 gebeld, bij de politie uitgekomen, aangegeven dat er een ambulance, brandweer en politie nodig was... En raad eens wat er alleen kwam... Pas toen de politie er was werd de rest besteld... Gelukkig was de brandweer niet echt nodig want de ambu 'sleurde' het slachtoffer waar ik achter zat er direct uit zonder nog op de nek te letten... Zo 'goed' ging het met het slachtoffer...
(een ander verhaal bij dit ongeval is dat in de tussentijd een huisarts langs kwam, na het slachtoffer keek, aan haar nek voelde, deze even deed bewegen en vertelde dat het allemaal wel mee viel en dat ik haar nek niet meer hoefde vast te houden... . 'Gelukkig' was het de huisarts niet opgevallen dat heel de linkerkant van de auto in elkaar zat, ze totaal niet meer reageerde op vragen/aanspreken en dat ze apathisch brullend in de auto zat... )
Tja... Waar gehakt wordt vallen spaanders, en soms hele bomen...