1-1-2, daar pak je ook daders mee

Auteur Topic: 1-1-2, daar pak je ook daders mee  (gelezen 16054 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

voske83

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2009, 17:52:29
In diverse europese landen (bijvoorbeeld Italië) hebben de diverse hulpdiensten, naast een centraal 112 nummer, ook nog eigen drie cijferige nummer.

Italië is misschien niet het beste voorbeeld omdat elke dienst daar zijn eigen nummer heeft:
112 Carabinieri
113 Polizia dello Stato
115 Brandweer
117 Guardia di Finanza
118 Ambulancedienst
1515 Corpo Forestale (alarmnummer voor bosbranden)
1530 Kustwacht (alarmnummer voor noodgevallen op zee)

Men is wel bezig om 112 en 113 samen te voegen.

Martijn de Vries

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2009, 20:23:41
Foto van mij gemaakt tijdens de persconferentie opening van de campagne op 24-04-2008

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2009, 21:06:18
Foto van mij gemaakt tijdens de persconferentie opening van de campagne op 24-04-2008

Ik zeg, campagne geslaagd .... Ik had er nog nooit van gehoord, heb geen posters, reclamespotjes en/of andere promotie gezien  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Taxx

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2009, 02:12:20
Nieuwe tekst alarmnummer 112

Na een onderzoek door studenten van de Universiteit Utrecht gaat het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) de meldtekst van het alarmnummer 112 aanpassen.

De studenten onderzochten in opdracht van het KLPD hoe de gesprekken met alarmcentrale 112 zo kort mogelijk kunnen worden gehouden. Hoe korter mensen bellen met 112, hoe sneller hulp kan worden geboden. Mensen die het alarmnummer bellen, willen vaak te veel inhoudelijke informatie doorgeven. Volgens de studenten begrijpen de bellers niet altijd dat de 112-centrale bedoeld is om door te verbinden met een hulpdienst als politie, brandweer of ambulance.

Dit misverstand blijkt te verdwijnen als er wordt opgenomen met: ''Alarmcentrale 112, wilt u politie, brandweer of ambulance?'' in plaats van ''Alarmcentrale 112, wie wilt u spreken?''.

www.spitsnieuws.nl
Op onze meldkamer in Amsterdam, werkt dat al een behoorlijke tijd zo. De telefoon gaat en het eerste wat gezegd en gevraagd word is: 112 Met wie wilt u spreken? Brandweer, Ambulance of Politie?
Men gaat dan gelijk ratelen over hun 112 melding. Het is dan aan de telefonist om direct te reageren, door of afkappen en directe vragen stellen, of doorverbinden...Je moet dan ook begrijpen dat degene welke je aan de telefoon hebt, vaak in paniek is.

Ik ben geen voorstander voor verschillende telefoonnummers voor elke discipline. Mensen in paniek onthouden zoiets niet.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 4 november 2009, 18:36:41
Een tijdje geleden ook maar eens 112 gebeld voor een vernieling waarop ik stond te kijken... En rara... ze hadden de daders te pakken...  ;) Binnen 3 minuten twee busjes. O0

sylvester1986

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2009, 22:58:47
Dat is denk ik heel zeldzaam.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 6 november 2009, 00:02:47
Dat is denk ik heel zeldzaam.

Hier niet  ;) maar vroeger belde ik 0900-8844 en stond dan eerst in de wachtrij en werd daarna doorverbonden met de meldkamer. Dat koste allemaal tijd.

En ik moet zeggen dat de personen die ze nu opgepakt hebben ook niet heel erg hard wegliepen. Ze dachten dat ze nonchalant konden weglopen... NOT...  ;D ;)

Kusje

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 6 november 2009, 10:02:27
Vraag me af of er een tijd gesteld (zoals bij ambulances) dat er een politie-wagen aanwezig is op plaats van delict  als je 112 belt

Foto's maken van verdachte.......met de kans dat je in elkaar geslagen wordt
volgens mij word(en) de dader(s) dan vrij gesproken van mishandeling wegens uitlokking  >:(  en ik draai dan de bak ik wegens uitlokking......  >:(

ik heb ooit eens 112 gebeld in auto, ik reed in de regio Amsterdam, dus via de centrale doorgeschakeld daarna werd er niet opgenomen...................................
dat is pas een rare gewaarwording, ik heb het er maar bij gelaten.

Een andere vraag: Als ik nu politie, brandweer en ambulance nodig heb (allemaal spoed) met wie moet ik me dan door laten verbinden: dat is de vraag die mij gesteld wordt. ("112, met wie wilt u spreken: politie, brandweer ofambulance?')

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 6 november 2009, 10:43:11
Vraag me af of er een tijd gesteld (zoals bij ambulances) dat er een politie-wagen aanwezig is op plaats van delict  als je 112 belt

Foto's maken van verdachte.......met de kans dat je in elkaar geslagen wordt
volgens mij word(en) de dader(s) dan vrij gesproken van mishandeling wegens uitlokking  >:(  en ik draai dan de bak ik wegens uitlokking......  >:(

ik heb ooit eens 112 gebeld in auto, ik reed in de regio Amsterdam, dus via de centrale doorgeschakeld daarna werd er niet opgenomen...................................
dat is pas een rare gewaarwording, ik heb het er maar bij gelaten.

Een andere vraag: Als ik nu politie, brandweer en ambulance nodig heb (allemaal spoed) met wie moet ik me dan door laten verbinden: dat is de vraag die mij gesteld wordt. ("112, met wie wilt u spreken: politie, brandweer ofambulance?')  

Wat ik me afvraag is of het veel uitmaakt. Ik dacht altijd dat je vanaf Driebergen wordt doorgeschakeld naar een meldkamer van de regio waar de hulpvraag vanaf komt, of heb ik het nu mis?
vrijwilliger instructeur

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 6 november 2009, 18:29:12

Als je bij een incident aankomt weet je waarschijnlijk meteen wel welke hulpdienst het hardst nodig is. Bij een brand met nog mensen binnen vraag je om de brandweer, bij een ongeval waarbij mensen in het voertuig blijven zitten om de ambulance. De centralist zal je dan verder uitvragen en als blijkt dat het een beknelling betreft zal de brandweer gewaarschuwd worden. Zo geldt hetzelfde andersom; op het moment dat er brand is en er is nog iemand binnen vraagt de centralist van de brandweer wel assistentie van de ambulancedienst ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding