Ammoniak lek op slooplocatie Wheeweg GRIP 1 - Goor 8-9-2009

Auteur Topic: Ammoniak lek op slooplocatie Wheeweg GRIP 1 - Goor 8-9-2009  (gelezen 6015 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 9 september 2009, 01:14:51
Wat ongelofelijk slordig dat deze niet voor de sloop ontmanteld en geleegd is...  :-X :-X


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #21 Gepost op: 9 september 2009, 01:18:06
Wat ongelofelijk slordig dat deze niet voor de sloop ontmanteld en geleegd is...  :-X :-X

klopt zal ook nog wel een staartje krijgen gok ik zo.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2009, 01:22:33
Wat ongelofelijk slordig dat deze niet voor de sloop ontmanteld en geleegd is...  :-X :-X

De ironie is dat dit bedrijf enkele jaren geleden noodgedwongen moest sluiten vanwege stankoverlast (weliswaar afkomstig van kadavers). Het heeft heel veel moeite gekost om de milieuvergunningen in te trekken vanwege de bezwaren die het bedrijf maakte. Het is altijd een dubieus bedrijf geweest, dus zo verrassend vind ik dit incident niet. Maar het blijft natuurlijk schandalig dat de slopers blootgesteld zijn aan een zeer gevaarlijke situatie. Ze zijn er uiteindelijk vanaf gekomen met zeer geďrriteerd ogen en luchtwegen.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2009, 06:59:30
Ammoniaklek Goor onder controle
09.9.2009 - 3:28
GOOR (ANP) - De brandweer heeft het ammoniaklek dat dinsdagmiddag was ontstaan in Goor (Overijssel) onder controle. Dat meldde een woordvoerster in de nacht van dinsdag op woensdag.

De lekkende ammoniaktank wordt gedurende de nacht nog wel in de gaten gehouden, maar omwonenden mogen gewoon in hun woning blijven. Zij hebben wel het advies gekregen om voor de zekerheid ramen en deuren gesloten te houden.

De brandweer heeft een slang aan de tank gekoppeld die de weglekkende ammoniak in een bak water doet belanden. Zo wordt de ammoniak dusdanig verdund dat de dampen niet langer schadelijk zijn. Woensdagochtend volgt een laatste controle door de brandweer. Daarna zal een gespecialiseerd bedrijf de tank afvoeren.

Acht mensen kregen dinsdagmiddag ademhalingsproblemen nadat tijdens sloopwerkzaamheden rond een voormalig slachtafvalverwerkingsbedrijf een leiding van de ammoniaktank was afgebroken. Vijf mensen konden ter plaatse worden behandeld, drie anderen moesten naar het ziekenhuis.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2009, 09:53:30
De weg is inmiddels weer vrijgegeven en de brandweer is al weg. Volgens een collega van mij zou de firma Ecoloss ernaar toe gegaan zijn, maar die heb ik niet aangetroffen. Er kwam wel een busje aanrijden van Gea Grenco B.V. koudetechniek.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2009, 10:20:58
O ja, eigenaar Bouwens beweert trouwens niets af te weten van die tank. Het bedrijf is ooit overgenomen van Haverkate, en Bouwens zegt de koelcel nooit gebruikt te hebben. Er schijnen nog 4 andere koelcellen te zijn, maar die zijn volgens de gemeente op basis van freon.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #26 Gepost op: 10 september 2009, 22:03:20
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=101155

Op deze site staat rechts een interessant filmpje over de ervaringen van omwonenden en de afronding van het incident.

Klopt het dat Gea Grenco het resterende ammoniak heeft verwijderd (hoe) en Ecoloss de waterbak heeft afgevoerd waardoor het ontsnappende ammoniak was geleid, zodat er ammonia was ontstaan?

Graag zou ik van deze bijzonder interessante inzet wat meer inhoudelijke informatie krijgen, bijvoorbeeld over hoe aanvankelijk de lekkende leiding is gedicht, over de meetresultaten in de omgeving etc, desgewenst in een privémail. (welke AGS-collega doet mij een plezier?)
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #27 Gepost op: 11 september 2009, 17:35:50
Klopt het dat Gea Grenco het resterende ammoniak heeft verwijderd (hoe) en Ecoloss de waterbak heeft afgevoerd waardoor het ontsnappende ammoniak was geleid, zodat er ammonia was ontstaan?

Ik heb niet gezien welk bedrijf wat gedaan heeft, maar volgens de gemeente is de resterende ammoniak overgepompt naar een 2e tank en is dat door hetzelfde bedrijf meegenomen. Je zou een belletje kunnen plegen naar beide bedrijven.

Citaat
Graag zou ik van deze bijzonder interessante inzet wat meer inhoudelijke informatie krijgen, bijvoorbeeld over hoe aanvankelijk de lekkende leiding is gedicht, over de meetresultaten in de omgeving etc, desgewenst in een privémail. (welke AGS-collega doet mij een plezier?)

De leiding is gedicht met een kegelvormig stuk hout en vervolgens met duct tape vastgeplakt. Zie de foto's op de vorige pagina. Ik heb gisteren contact gehad met de brandweercommandant, maar het incident was nog niet geëvalueerd. Ik zal proberen maandag de OvD bellen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #28 Gepost op: 11 september 2009, 18:57:55
O ja, eigenaar Bouwens beweert trouwens niets af te weten van die tank. Het bedrijf is ooit overgenomen van Haverkate, en Bouwens zegt de koelcel nooit gebruikt te hebben. Er schijnen nog 4 andere koelcellen te zijn, maar die zijn volgens de gemeente op basis van freon.

Freon is geen stofnaam - maar een productnaam van de firma Dupont voor een hele serie koelmiddelen die o.a CFK's (chloorfluorkoolwaterstoffen) of FK's (fluorkoolwaterstoffen) bevatten. Als er een ongeval gebeurt met een koelmiddel en je alleen te horen krijgt dat de installatie "freon" bevat, weet je in feite nog niets. Wat je weten moet om het feitelijke risico te kunnen bepalen, is het R-NUMMER van het koelmiddel. Elk koelmiddel heeft een specifiek R-nummer. Zo staat R134 voor 1,1,2,2-tetrafluormethaan (een freon). Er zijn ook koelmiddelen die geen chloor of fluor bevatten, zoals R290 (propaan) of R717 (ammoniak). Dit zijn dus wel koelmiddelen, maar geen freonen. Welk koelmiddel in een installatie zit, staat op het typeplaatje van de installatie én in het onderhoudslogboek.

De ene freon is schadelijker dan de andere. Bij een lekkage binnen is er altijd kans op verstikking, maar niet vergeten mag worden dat sommige freonen daarnaast op basis van hun chemische eigenschappen ook gewoon schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. De freonen worden groep voor groep langzaam uitgefaseerd, omdat ze schadelijk zijn voor de ozonlaag / bijdragen aan het broeikaseffect.

Bij veel brandweermensen zit alleen tussen de oren dat freon kan zorgen voor verstikking en wordt er verder erg luchtig over gedaan. In geval van brand worden freonen echter ineens heel gevaarlijk: niet omdat ze branden (want dat doen de meeste niet) maar omdat ze bij warmte kunnen ontleden en er zeer giftige en bijtende gassen kunnen ontstaan, zoals fosgeen, chloorwaterstof (zoutzuurgas) of fluorwaterstof. Beslist een punt om rekening mee te houden!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #29 Gepost op: 11 september 2009, 19:22:17
Vandaag nog contact gehad met de sloper. Volgens hem waren de freongassen al verwijderd, voordat het ongeluk gebeurde. De ammoniaktank zou 'over het hoofd gezien zijn'. Een vreemd verhaal. Is voor een tank van 460Kg een milieuvergunning vereist? Dan zou toch op z'n minst de gemeente van op de hoogte moeten zijn.