GRIP 3 Crash Call airport Eelde - Groningen 09-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Crash Call airport Eelde - Groningen 09-09-2009  (gelezen 19101 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2009, 12:55:17
Code 50

> 50 < 60 slachtoffers (T1 = 9 en T2 = 21)

waarbij je je natuurlijk meteen gaat afvragen op welk moment in de eerste alarmering wie en waarom tot de conclusie is gekomen dat er in een Cesna mogelijk >50 personen kunnen zitten...  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #31 Gepost op: 9 september 2009, 13:33:05
Nog enkele foto's op http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/nieuws-detail?NewsID=39716

O ja, hadden we deze al gezien/gemeld?

p2kflex
11:34:25 09-09-09-ALPHA-A1 airport EELDE
0320593Ambu 02-126 (Drachten)
p2kflex
11:38:01 09-09-09-ALPHA-A1 airport EELDE
0320510Ambu 02-115 (Kollum - Buitenpost)
p2kflex
11:40:05 09-09-09-ALPHA-A1 airport EELDE
0320908MKA Friesland (OvD-G Noord)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #32 Gepost op: 9 september 2009, 13:44:00
waarbij je je natuurlijk meteen gaat afvragen op welk moment in de eerste alarmering wie en waarom tot de conclusie is gekomen dat er in een Cesna mogelijk >50 personen kunnen zitten...  ::)
Volgens mij is het altijd nog beter dat er te veel wordt geallermeerd in plaats van te weinig, niet waar?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #33 Gepost op: 9 september 2009, 14:01:21
Volgens mij is het altijd nog beter dat er te veel wordt gealarmeerd in plaats van te weinig, niet waar?
Dat vind ik ook. Al moet ik zeggen dat hier wel heel veel brandweerkorpsen zijn gealarmeerd. Uit mn hoofd: Eelde-vliegveld, Eelde, Vries, Zuidlaren, Peize, Assen, Groningen, Zuidwolde, Havelte, Hoogeveen. Stel dat dit toestel echt zwaar gecrashed was en bijvoorbeeld in brand was gevlogen, dan was er nog steeds te veel aan brandweer opgetrommeld. Het zou anders zijn als zoiets was gebeurd met een toestel waar 49 mensen in zouden zitten. Dan zijn extra handen altijd welkom, al is mijn indruk dat dan vooral extra 'medische handen' gebruikt kunnen worden.

Mijn indruk is dat door de huidige indeling in categorieën een incident nogal snel te groot wordt opgeschaald, en met name dat er te veel brandweerkorpsen worden gewaarschuwd. Op dit moment zijn er om de omvang van een crash aan te duiden slechts 3 categoriën:
- klein, vliegtuig met een capaciteit <7 personen
- middel, vliegtuig met capaciteit 7-50 personen
- groot, vliegtuig met een capaciteit >50 personen

Misschien zou de categorie middel kunnen worden opgesplitst in
- middel A, vliegtuig met capaciteit 7-25 personen, en
- middel B, vliegtuig met capaciteit 25-50 personen.

Daarbij worden voor een middel-A-incident minder voertuigen en brandweerkorpsen gealarmeerd dan bij een middel-B of een groot incident. Het incident van vandaag zou in de categorie 'middel-A' vallen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 9 september 2009, 14:30:46
Als je alles wilt lezen betreffende de opschaling van Drenthe, moet je ff kijken in volgende document van de GHOR academie

 http://www.nifv.nl/web/show/file/id=95674/filename=Handboek_opschaling.pdf/page=93512

Hierin worden alle vragen beantwoord over alle teksten en opschalingen die men in Drenthe gebruikt.

RR (internet, beter goed gejat dan zelf zitten zweten)
Elke hulpverlening start met communicatie.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #35 Gepost op: 9 september 2009, 15:03:33
Scenario 2B = Crash 7 t/m 50 personen
GRIP 3 = Bedreiging van het welzijn van (grote groepen van) de bevolking binnen één gemeente.

Waarom gelijk grip 3?

http://www.xs4all.nl/~nsvtv/p2Kflex/GRIP.html

verder kan ik me het voorstellen dat je in 1 keer met 50 slachtoffers wel een 3 gaat maken vanwege het beschikbaar zijn van ambulances. Je ziet dat de MKA opschaalde niet de Rode kolom
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #36 Gepost op: 9 september 2009, 19:26:51
Crash vliegveld Eelde

p2kflex
11:18:46 09-09-09GROUP-1PRIO 1 GAE 2B Vliegtuigcrash middel GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 EELDE
0400071BRW Drenthe (Alarmering AC Groningen)
0500010BRW Drenthe (Regionaal - Centralisten)
0500011BRW Drenthe (RCvD - Regionaal Commandant van Dienst)
0500012BRW Drenthe (Regionaal - Chef Alarmcentrale)
0500203BRW Drenthe (OvD Cluster Noord)
0500301BRW Assen (Centralisten VC)
0500313BRW Assen (Blusploeg D)
0500314BRW Assen (?)
0500315BRW Drenthe (OvD Cluster Midden)
0500318BRW Assen (Besturing Kazerne)
0500820BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Commandant)
0500821BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 1)
0500822BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (Blusploeg 2)
0501100BRW Hoogeveen (Blusploeg A)
0501350BRW Noordenveld (Peize) (Blusploeg)
0501736BRW Westerveld (Persoonlijke code Commandant)
0501800BRW Westerveld (Havelte) (Blusploeg)
0502050BRW De Wolden (Zuidwolde) (Blusploeg A)
0502068BRW De Wolden (Zuidwolde) (Besturing Kazerne)
0502100BRW Tynaarlo (Eelde) (Blusploeg A)
0502101BRW Tynaarlo (Eelde) (Blusploeg B)
0502150BRW Tynaarlo (Vries) (Blusploeg A)
0502151BRW Tynaarlo (Vries) (Blusploeg B)
0502200BRW Tynaarlo (Zuidlaren) (Blusploeg A)
0502201BRW Tynaarlo (Zuidlaren) (Blusploeg B)
0502251BRW Drenthe (Infocode AC Groningen)
0502264BRW Tynaarlo (AOV - Ambtenaar Openbare Orde en Veilligheid)
0502272BRW Drenthe (ROT - Regionaal Operationeel Team)
0502274BRW Drenthe (ROT - Regionaal Operationeel Team)
0502275BRW Drenthe (Onbekende code)
0502280BRW Drenthe (ROT - Regionaal Operationeel Team)
0502505BRW Assen (Regio) (COH 10H99)
0502506BRW Assen (Regio) (HA 20-41)
0502507BRW Zuidlaren (Regio) (HA 20-42)
0502512BRW Assen (VC2 20-99 Regio)
0502519BRW Drenthe (Onbekende code)
0502536BRW Assen (SB 21-61)
0502570BRW Tynaarlo (Eelde) (TS 31-21)
0502571BRW Tynaarlo (Eelde) (HV 31-71)
0502572BRW Tynaarlo (Vries) (TS 32-11)
0502574BRW Tynaarlo (Zuidlaren) (TS 33-11)
0502580BRW Noordenveld (Peize) (TS 35-11)
0502669BRW Westerveld (Havelte) (VW 60-89)
0502676BRW De Wolden (Zuidwolde) (DPA 60A39)
0502679BRW De Wolden (Zuidwolde) (SLH 60H69)
0502682BRW De Wolden (Zuidwolde) (HVH-sp 60H79)
0502699BRW Hoogeveen (HA 61-42)
0502726BRW De Wolden (Zuidwolde) (TS 66-11)
0502750BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (CT 81-61)
0502751BRW Tynaarlo (Eelde) (Bedrijfsbrandweer Groningen Airport) (CT 81-62)
p2kflex
11:19:46 09-09-09GROUP-1(GRIP 3 CODE: 50) GAE 2B Vliegtuigcrash middel GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE
GRIP 30520001MKA Drenthe (RGF?)
GRIP 30520004MKA Drenthe (HS-GHOR)
GRIP 30520031MKA Drenthe (Groepscode CGV - Coördinator GewondenVervoer)
GRIP 30520047MKA Drenthe (Centralisten)
GRIP 30520061MKA Drenthe (CVD-G?)
GRIP 30520062MKA Drenthe (GNK-C) (SIGMA)
GRIP 30520068MKA Drenthe (GNK-C) (Ambu Team)
p2kflex
11:21:27 09-09-09GROUP-1Pr 1 Crash Call GRONINGEN AIRPORT EELDE MACHLAAN 14 A EELDE (scenario Luchtvaart: 2b crash 7-50 pio) TSEEL 776 AP: 5050
0400070BRW Groningen (Infocode AC Drenthe)

Vraagje van een belangstellende aan de centralisten.
Bij dit alarm moesten best veel mensen/groepen van mensen geinformeerd/gealarmeerd worden. Moet de centralist nu iedere regel zelf intikken (bijvoorbeeld met de code 0520068) of dient hij een codering (of een paar coderingen) op te geven, waarna het systeem automatisch bepaalt wie er allemaal geinformeerd/gealarmeerd moeten worden ?

Bij voorbaat dank voor een reactie  :)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #37 Gepost op: 9 september 2009, 20:09:58
Vraagje van een belangstellende aan de centralisten.
Bij dit alarm moesten best veel mensen/groepen van mensen geinformeerd/gealarmeerd worden. Moet de centralist nu iedere regel zelf intikken (bijvoorbeeld met de code 0520068) of dient hij een codering (of een paar coderingen) op te geven, waarna het systeem automatisch bepaalt wie er allemaal geinformeerd/gealarmeerd moeten worden ?

Bij voorbaat dank voor een reactie  :)

Ben geen centralist, maar houd me wel dagelijks bezig met inzet- en opschalingsscenario's.
Tegenwoordig hoeven centralisten steeds minder zelf te denken, dankzij zgn. inzetvoorstellen. Daarbij hoeven ze maar één of enkele sleutelwoorden in te voeren. Zoals"bij "brand" gaat een tankautospuit, bij "brand" en "flat" gaan een tankautospuit én redvoertuig rijden, en bij "brand" en "industrie" gaan twee tankautospuiten, een redvoertuig, OvD en ademluchtwagen rijden (voorbeeldjes).
Dat kan ook bij zgn scenario's zoals VOS (Vliegtuig Ongeval Schiphol), TIS (Trein Incident Scenario) en dus ook "GRIP".
Als het goed is is in samenspraak tussen meldkamer en hulpdiensten bepaald wanneer wie en hoeveel gaat rijden, en dat wordt uitgevoerd via de capcodes, en in sommige gevallen een alarmeringscomputer voor telefonisch alarmeren (zie je dus niet altijd op P2000-monitors). Je kunt dus één capcode, maar ook enkele tientallen hieraan koppelen.


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #38 Gepost op: 9 september 2009, 20:18:50
SIMON: Kunnen dat soort inzetvoorstellen ook multi? Je zag bijv bij Schiphol dat VOS 6 meerdere GNK te alrameren stonden volgens het boekje maar GNK 3 werd pas na 40 minuten op initiatief van een andere regio pas gealarmeerd.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #39 Gepost op: 9 september 2009, 20:41:30
SIMON: Kunnen dat soort inzetvoorstellen ook multi? Je zag bijv bij Schiphol dat VOS 6 meerdere GNK te alrameren stonden volgens het boekje maar GNK 3 werd pas na 40 minuten op initiatief van een andere regio pas gealarmeerd.

Technisch kan alles, als men maar wil en het programma daarvoor geschreven of aangepast is. Om de één of andere reden is dit niet zo en wordt in principe alles per kolom (brandweer, GHOR of politie) bepaald. Omdat de brandweer vroeger verantwoordelijk voor de rampenbestrijding was, is de alarmering van multidisciplinaire functies daar belegd. Dus de capcodes worden binnen de beschikbare brandweercodes ingedeeld en in principe door brandweercentralisten gealarmeerd. Wel is het al bij enkele meldkamers zo dat centralisten van een andere kolom kunnen switchen met een "brandweerscherm" en van daaruit brandweer- of multicodes alarmeren.
Je ziet nu met de nieuwe veiligheidsregio's steeds meer multidisciplinaire beleidsafdelingen ontstaan, zoals in Kennemerland ons Veiligheidsbureau. Ook zie je het beheer bij meldkamers steeds meer multidisciplinair ingevuld worden. Dus volgens mij is het een kwestie van tijd totdat dit soort zaken ook multidisciplinair afgesproken en uitgevoerd gaan worden.