Explosie Gasunie - Heemskerk 10-9-2009

Auteur Topic: Explosie Gasunie - Heemskerk 10-9-2009  (gelezen 12397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #40 Gepost op: 11 september 2009, 04:47:11
Klopt ,  het leidingsysteem kent ook omwegen ingeval van. Na de eerste melding ( van de gasunie zelf) is het station omgeleid naar een ander station.
Dus effect op de verdere (grote omgeving) qwa uitval enzo was niet aan de orde. Grip 1 voor het bepalen van mogelijk effect gebied zo eerder aan de orde zijn.

Maar ter plaatsen weet je meer dan op afstand, dus GRIP 0 blijkt uit onderzoek voldoende te zijn.

( LET OP GRIP IS ALLEEN EEN BESTUURLIJKE OPSCHALING , ZEGT NIETS OVER OMVANG OF INZET VAN EEN INCIDENT !! )

een toevallig werkende centralist.....;)   ( ze zijn zeldzaam...)
 


Ik bedoel als het fout zou gaan dan kan je eerder een hogere opschaling verwachten vanwege het effect gebied. Preventief een Grip 1 kan ik begrijpen in zulke situatie's. Mijn enige vraag is:
Ik heb op mijn werk een flare staan die altijd brand. Dus in geval van een incident, kan je altijd veilig van druk en de units veiligstellen. Ik neem aan dat er op een station geen flare staat (zonde van het gas). Maar het systeem moet wel van druk af. Blazen zij dus naar atmos ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #41 Gepost op: 11 september 2009, 08:34:31
Afblazen bij afblaaspunten van de Gasunie gebeurt in principe altijd naar de atmosfeer- zonder flare dus.

Standaard afblazen in geval van het afgaan een brandalarm vind ik heel bijzonder: zo creëer je volgens mij wanneer er daadwerkelijk brand is, direct een hoge druk flare op grondniveau, terwijl de brandhaard misschien nog maar een prullenbakje is. Zo wordt een potentieel klein probleem direct een groot probleem. Ben erg benieuwd waar dat overdrukventiel zit en hoe groot de hittebelasting in zo'n geval wordt - kunnen eventuele cruciale installaties dan nog veilig worden bereikt of treedt direct de cirkel op de kaart in werking?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #42 Gepost op: 11 september 2009, 10:08:08
Niks verdeelstation....gascompressorstation. Herinneren jullie die brand in belgie nog, ook een gascompressorstation. Daar waar een behoorlijk aantal mensen bij zijn omgekomen, waaronder ook collega's van ons.
Dit is net zo'n station. Gas wordt hier opnieuw onder druk gebracht en doorgestuurd. En ja..... er is zelfs een klein takje naar een verdeelstation op het terrein van de Beverwijkse Bazaar.
Een compressorstation is vele malen gevaarlijker door de ontzettend hoge drukken, pijpen met zeer grote diameters en....reukloos.

Die brand die jij hier aanhaalt was niet aan een gascompressorstation maar gewoon de pijpleiding die beschadigd was en die is gaan lekken. Dit lek is dan accidenteel ontstoken met de gekende gevolgen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #43 Gepost op: 11 september 2009, 12:10:40
Overdruk met gas? Of overdruk van een andere stof (stoom oid)?

Ik denk dat ze bij de gasunie niet veel stoom zullen transporteren :P
geintje :)

Wat ik wel weet is dat niet elk compressorstation elektromotoren(alleen de redelijk groot tot zeer groot) hebben gebruikt voor het opdruk brengen van gas.
er zijn kleine stationetjes waar de compressors worden aangedreven door gasturbines.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #44 Gepost op: 11 september 2009, 12:19:34
Afblazen bij afblaaspunten van de Gasunie gebeurt in principe altijd naar de atmosfeer- zonder flare dus.

Standaard afblazen in geval van het afgaan een brandalarm vind ik heel bijzonder: zo creëer je volgens mij wanneer er daadwerkelijk brand is, direct een hoge druk flare op grondniveau, terwijl de brandhaard misschien nog maar een prullenbakje is. Zo wordt een potentieel klein probleem direct een groot probleem. Ben erg benieuwd waar dat overdrukventiel zit en hoe groot de hittebelasting in zo'n geval wordt - kunnen eventuele cruciale installaties dan nog veilig worden bereikt of treedt direct de cirkel op de kaart in werking?

uberhaupt vind ik dat onveilig. Drukken is gasnet zijn vaak heel hoog. op de raffinaderijg krijgen we via een pijpleiding direct van de gasunie 35-40 bar(r) gasdruk. 35 bar(R) naar atmos van druk laten terwijl er een brand is, is inderdaad een grondflare veroorzaken. Indat geval had een kilometer afzetting weinig zin en waren alle brandweer, ambulance, politie en mensen van de gasunie verkoold. Dus ik denk dat dit nog een staartje gaat krijgen
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #45 Gepost op: 11 september 2009, 12:32:05
( LET OP GRIP IS ALLEEN EEN BESTUURLIJKE OPSCHALING , ZEGT NIETS OVER OMVANG OF INZET VAN EEN INCIDENT !! )

GRIP is niet alleen een bestuurlijke opschaling. Het bestuur wordt pas bij GRIP 3 en 4 betrokken.
GRIP is een coördinatieregeling om te borgen dat de monodisciplinaire processen op elkaar afgestemd worden. Het zegt inderdaad niet alleen iets over de omvang, maar vooral over de complexiteit van een incident.

Als in dit geval sprake was van een effectgebied vwb explosie/gas(lucht) spreken we over GRIP 2 (afstemming mbt bron- en effectgebied).
Als in dit geval sprake was van uitval gas dan minimaal GRIP 2, eerst beoordeling omvang en prognose van de duur en dan eventueel verdere opschaling.
Uitwerking van scenario's uitval nutsvoorzieningen staan binnen Kennemerland voor volgend jaar op de planning.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #46 Gepost op: 11 september 2009, 21:11:28
......op de raffinaderijg krijgen we via een pijpleiding direct van de gasunie 35-40 bar(r) gasdruk. 35 bar(R) naar atmos van druk laten terwijl er een brand is, is inderdaad een grondflare veroorzaken. In dat geval had een kilometer afzetting weinig zin en waren alle brandweer, ambulance, politie en mensen van de gasunie verkoold. Dus ik denk dat dit nog een staartje gaat krijgen
Laten we de risico's eens even op een rijtje zetten. Ik krijg niet duidelijk, welke leiding er precies ligt bij compressorstation Heemskerk (Beverwijk). In het rapport  http://www.castricum.nl/document.php?fileid=14688&m=2&f=03ed6d3cbdbd6593594ae6a9ec7f8eb4&attachment=0&c=30118 wordt melding gemaakt van 3 leidingen die in de buurt liggen: 24 inch 66 bar, 36 inch 66 bar en 12,75 inch, 40 bar.
Volgens de actiekaart gas van de Gasunie gelden hiervoor de volgende indicatieve veiligheidsafstanden bij een leidingbreuk (is wat anders dan afblazen: bij een leidingbreuk ga je maximaal uit van een guillottinebreuk = leiding helemaal door, bij afblazen lijkt een aanname van een gat van 10% redelijker). De "gele kaart" van de Gasunie ("incidenten gasinfrastructuur") kent de 10%-optie echter niet en maakt ook geen onderscheid in gasdruk, alleen in leidingdiameter. Daarom hierbij het maximale risico (bij fakkelen vanuit een overdrukventiel met een beperkte diameter waarschijnlijk een nogal forse overschatting):
binnen de 1e ring: 100% sterfte
buiten de 1e ring = 10 kW/m2-zone = overleving bij kortdurende blootstelling met volledige persoonlijke bescherming, bij langere blootstelling dodelijk voor iedereen
buiten de 2e ring = 3 kW/m2-zone = veilig bij langdurige blootstelling mits met volledige persoonlijke bescherming, potentieel dodelijk zonder volledige persoonljke bescherming
buiten de 3e ring = 1 kW/m2-zone: veilig
12 inch: 1e ring = 100 m, 2e ring = 150 meter, 3e ring = 250 meter
24 inch: 1e ring = 200 m, 2e ring = 400 m, 3e ring = 650 m
36 inch: 1e ring = 300 m, 2e ring = 550 m, 3e ring = 950 m
De gasleidingen van de Gasunie bevatten meestal laagcalorisch gas. De leidingen in Heemskerk/Beverwijk bevatten volgens mij hoogcalorisch gas, wat betekent dat er meer energie in zit en de afstand misschien  wat verder ligt - maar op de opgegeven afstanden (groot) maakt dat waarschijnlijk niet veel meer uit. Uit deze informatie blijkt, dat het een tikkie overdreven is om te stellen dat een ieder die op een kilometer afstand bij de afzetting staat, verkoolt. Zelfs bij een volledige breuk van de dikste leiding die hier mogelijk zou kunnen lliggen, zou men op deze afstand veilig staan.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #47 Gepost op: 11 september 2009, 21:48:38
Als we niet de gele kaart van de Gasunie gebruiken maar de "actiekaart gas" van onze Belgische collega's, kunnen we wél onderscheid maken tussen een guillotinebreuk en een 10%-breuk (= verwachte maximale effect van een blazend overdrukventiel). Bovendien maken onze Belgische collega's onderscheid tussen de afstanden bij nog niet ontstoken gas (grotere gevaarsafstand vanwege een aanvankelijk ontbrandende gaswolk) en ontstoken gas (na korte tijd een stabiele, kleinere hittediameter).

Guillotinebreuk:
300 mm (12 inch): 1e ring = 150-->80 m, 2e ring = 320-->220 m, 3e ring = 300 m
610 mm (24 inch): 1e ring = 290-->140 m, 2e ring = 610-->430 m, 3e ring = 600 m
910 mm (36 inch): 1e ring = 430-->190 m, 2e ring = 870-->640 m, 3e ring = 900 m

10%-breuk:
300 mm (12 inch): 1e ring = 16-->10 m, 2e ring = 37 m, 3e ring = 50 m
610 mm (24 inch): 1e ring = 33-->16 m, 2e ring = 78 m, 3e ring = 100 m
910 mm (36 inch): 1e ring = 51-->23 m, 2e ring = 121 m, 3e ring = 150 m

Mocht een ontstoken overdrukventiel dus niet leiden tot het volledig bezwijken van een leiding, dan is het hitte-effect bij een fakkelend ventiel zelfs bij de grootste leiding relatief beperkt (en blijft naar mijn inschatting mogelijk zelfs binnen het hek van het compressorstation).

Genoeg geanalyseerd - ik smacht naar het beloofde persbericht!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #48 Gepost op: 11 september 2009, 22:05:33
Gas afgeblazen na brandalarm bij Gasunie in Heemskerk

Heemskerk - Hulpdiensten zijn donderdagavond massaal uitgerukt naar het gascompressorstation van de Gasunie aan de Genieweg in Heemskerk. Rond half tien ging daar een brandalarm af en bovendien zouden mensen een explosie gehoord hebben op het zwaar beveiligde terrein. Uit voorzorg werd de omgeving door de politie ruim afgezet en stonden ambulances stand-by. Brandweer en medewerkers van de Gasunie gingen op onderzoek uit. Gelukkig bleek het incident mee te vallen.Door nog onbekende oorzaak was er een brandalarm afgegaan. Het netwerk van gasleidingen op het terrein is onderverdeeld in secties, zo legt een woordvoerder van de Gasunie uit. De sectie waar het brandalarm afging, werd volgens de veiligheidsprocedure direct afgesloten. Het gas dat zich in de sectie bevond, werd vervolgens gecontroleerd afgeblazen. Omdat het om een hogedruk transportleiding gaat, is dit gepaard gegaan met veel lawaai. Vermoedelijk is dit geluid dan ook opgevat als een explosie. De Gasunie benadrukt dat de hoeveelheid vrijgekomen gas geen gevaar heeft opgeleverd voor de omgeving. Ook is de gaslevering niet in gevaar geweest.
http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/7900/gas_afgeblazen_na_brandalarm_bij_gasunie_in_heemskerk

Het staat er echt - bij een brandalarm door onbekende oorzaak wordt vervolgens gas afgeblazen. Wil iemand die me dit uit kan leggen, bijvoorbeeld iemand van de Gasunie die meeleest, dat s.v.p. doen, desnoods privé? Ik heb het gevoel dat ik ergens de clou heb gemist en wil het als AGS toch erg graag snappen !
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #49 Gepost op: 11 september 2009, 22:11:59
Een ander persbericht, met een beetje aanvullende informatie...

Harde knal blijkt afblazen gas
Gepubliceerd op 11 september 2009, 00:17

BEVERWIJK -  Meldingen van een enorme harde knal bij de Gasunie in Beverwijk hebben de hulpdiensten gisteravond rond 21.30 uur met veel materieel laten uitrukken. Gevreesd werd voor een explosie, maar uit een onderzoek ter plekke van de brandweer samen met gasmedewerkers bleek dat er weinig aan de hand was. In het compressorstation in Beverwijk was het brandalarm afgegaan. ,,En dat heeft het veiligheidsmechanisme in werking gezet waardoor gas op een reguliere manier wordt afgeblazen'', legt een woordvoerder van de Gasunie uit. ,,Dat brengt een enorme geluidsbelasting met zich mee. Dat is hoorbaar, maar levert geen onveilige situatie op.'' Zo werd in de vlakbij gelegen wijk Broekpolder een enorm sissend geluid waargenomen. Wat het brandalarm heeft doen afgaan, heeft de Gasunie dat het transport van het gas in heel Nederland verzorgt, nog in onderzoek.
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article5129102.ece/Harde+knal+blijkt+afblazen+gas

Ik ben het ermee eens dat het geluid zelf geen onveilige situatie oplevert. Maar het gas in combinatie met een brandalarm....
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter