Is dit toegestaan.

Auteur Topic: Is dit toegestaan.  (gelezen 3637 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #10 Gepost op: 12 september 2009, 00:53:51
Het is RWS naar mijn weten niet toegestaan door rood te rijden! Dit valt volgens mij niet onder hun ontheffing.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #11 Gepost op: 12 september 2009, 18:42:30
@ Enrico1972

Het is al gezegd door Jerommeke en Enrique. Dit is een richtlijn. Gewoon een collectieve afspraak van dat we dingen normaal gesproken zo uitvoeren. Hangt nergens een wettelijke plicht aan ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 12 september 2009, 22:29:09
Oke ik vind het best allemaal.
Vraag me alleen af waarom er dan een richtlijn gemaakt wordt terwijl je het niet hoeft na te leven.
Hadden ze de tijd en het geld wat men hierin heeft gestoken beter op mijn bankrekening kunnen storten.
Want alles wat die hotemetoten ontwikkelen en uitwerken kost klauwen met geld en dat is dan misbruik van mijn belastinggeld.

Gooi dan ook maar de richtlijn IM maar weg want dat hoef je dan ook niet te doen zoals is beschreven en dat geldt ook voor alle andere richtlijnen die men ooit heeft gemaakt.

Advies aan de kantoor medewerkers maak geen richtlijnen meer het heeft toch geen nut.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 12 september 2009, 22:31:37
Een richtlijn kan best een interne afspraak zijn waar je bij een functionerings/beoordelingsgesprek op afgerekend wordt. Alleen strafrechtelijk wordt dat moeilijk...  ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 13 september 2009, 00:00:35
(...)

Een richtlijn (het woord zegt het al) is iets waar je je - al dan niet gezamenlijk - op richt, om de werkzaamheden op eenduidige wijze uit te voeren.

Door bepaalde feiten of omstandigheden kunnen die werkzaamheden altijd anders verlopen, dan van tevoren is afgesproken.
En dan is het maar goed dat die richtlijn geen wet is, want dan is maatwerk niet meer mogelijk.

Gelukkig is de wereld niet zwart - wit
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #15 Gepost op: 13 september 2009, 10:08:38
Een richtlijn kan best een interne afspraak zijn waar je bij een functionerings/beoordelingsgesprek op afgerekend wordt. Alleen strafrechtelijk wordt dat moeilijk...  ;)
er zijn rechters die mensen hebben veroordeeld op het niet navolgen van de richtlijnen zeker als er veel letsel cq schade is toegebracht


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #16 Gepost op: 13 september 2009, 14:06:18
Overbodige info. Zoals gezegd is niemand vrijgesteld van artikel 5 WVW.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2009, 17:05:52
Klopt. En die mensen worden dan niet veroordeeld op grond van die richtlijn, maar bv op grond van art. 5 WVW. Als onderbouwing van de mate van "fout-heid" van het gedrag, kan zo'n richtlijn dan wel een rol spelen. Maar er moet dan wel sprake zijn van echt gevaar veroorzaken, zoals bedoeld in art. 5 WVW. Het enkele nét iets harder dan de richtlijn toestaat rijden, hoeft niet gevaarlijk te zijn en dan hoeft men dus ook niet strafbaar te zijn. Richtlijnen zijn gewoon ondersteunend, zowel bij interne functioneringsgesprekken als bij eventuele strafzaken. Alleen is schrijven wegens overtreding van een richtlijn niet mogelijk. Enne... ik zie wel degelijk de toegevoegde waarde van een richtlijn, zonder dat er direct een strafbaarstelling aan hangt. Zoals Maarten het heeft verwoord: maatwerk moet altijd mogelijk blijven. Het is maar goed dat we niet alles in regeltjes met strafbaarstellingen proberen te vangen. De praktijk is namelijk vaak nét even wat genuanceerder.
greetz,  Enrique