Klopt. En die mensen worden dan niet veroordeeld op grond van die richtlijn, maar bv op grond van art. 5 WVW. Als onderbouwing van de mate van "fout-heid" van het gedrag, kan zo'n richtlijn dan wel een rol spelen. Maar er moet dan wel sprake zijn van echt gevaar veroorzaken, zoals bedoeld in art. 5 WVW. Het enkele nét iets harder dan de richtlijn toestaat rijden, hoeft niet gevaarlijk te zijn en dan hoeft men dus ook niet strafbaar te zijn. Richtlijnen zijn gewoon ondersteunend, zowel bij interne functioneringsgesprekken als bij eventuele strafzaken. Alleen is schrijven wegens overtreding van een richtlijn niet mogelijk. Enne... ik zie wel degelijk de toegevoegde waarde van een richtlijn, zonder dat er direct een strafbaarstelling aan hangt. Zoals Maarten het heeft verwoord: maatwerk moet altijd mogelijk blijven. Het is maar goed dat we niet alles in regeltjes met strafbaarstellingen proberen te vangen. De praktijk is namelijk vaak nét even wat genuanceerder.