Leegloop bij vrijwillige brandweer - 15-09-2009

Auteur Topic: Leegloop bij vrijwillige brandweer - 15-09-2009  (gelezen 15044 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 15 september 2009, 09:18:44
Leegloop bij vrijwillige brandweer

15 September 2009 - nos.nl

Steeds meer leden van de vrijwillige brandweer stoppen ermee. Volgens de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers hebben de laatste drie jaar 1000 mensen meer afscheid genomen dan erbij kwamen.

Ze zouden het werk niet meer leuk vinden doordat er te veel regels zijn en de afstand tussen management en werkvloer te groot is geworden. De VBV wil dat het kabinet maatregelen neemt.

Vrijwilligers zouden meer zeggenschap moeten krijgen en de tijd die nodig is om een melding door te geven, moet worden verkort. Vrijwilligers zouden ten onrechte de schuld krijgen van lange aanrijtijden.


Samen sterk in de hulpverlening!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2009, 09:54:46
Ik snap het wel, zelf heb ik een probleem met het feit dat ik met prio 3 naar de kazerne moet en dan mag ik wel met prio 1 naar het object. Iedereen kan er over zeggen wat hij wil ik blijf het krom vinden. Op dit gebied zal mijn inziens wat moeten veranderen in de vorm van erkenning en opleiding.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 15 september 2009, 09:58:13
Brandweer kampt met terugloop vrijwilligers

Uitgegeven op Dinsdag 15 september 2009 om 09:22:56 , bijgewerkt om 09:28:05

http://binnenland.nieuws.nl/568584/brandweer_kampt_met_terugloop_vrijwilligers

(Novum) - Steeds weer brandweervrijwilligers stoppen ermee. In drie jaar tijd is het aantal vrijwilligers met duizend teruggelopen, zei Cees van Beek van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers dinsdagochtend op Radio 1.
 
De leegloop komt volgens hem doordat het werk niet meer 'leuk' is. De gemeentelijke brandweerkorpsen gaan op in veiligheidsregio's. Daardoor kampen de vrijwilligers volgens hem met een grotere afstand tot de leiding, bureaucratie, verlies van zelfstandigheid en weinig zeggenschap. "Dezelfde problemen als in het onderwijs en bij de politie."

De uitstroom kan volgens Van Beek tot veel problemen leiden. "Bij negentig procent van de branden zijn vrijwilligers al eerste ter plaatse." Ook wijst hij erop dat bij de bosbranden die onlangs in de Schoorlse duinen woedden ook veel vrijwilligers zijn ingezet.
Samen sterk in de hulpverlening!


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2009, 09:58:36
Ik snap het wel, zelf heb ik een probleem met het feit dat ik met prio 3 naar de kazerne moet en dan mag ik wel met prio 1 naar het object. Iedereen kan er over zeggen wat hij wil ik blijf het krom vinden. Op dit gebied zal mijn inziens wat moeten veranderen in de vorm van erkenning en opleiding.


Met alle respect maar ik denk niet dat dat een probleem is van de laatste tijd waardoor steeds meer mensen stoppen.
Het gaat meer om steeds meer moeten doen.
Iedereen moet een bepaald niveau halen, dat vind ik niet meer dan logisch maar extra toetsen, proeve van bekwaamheid, meer oefenen, bijscholen, langer opleiden e.d. is gewoon een aanslag op de prive tijd. Vrijwillige brandweer is en blijft een hobby. Als je daar geen plezier meer uithaalt is stoppen vaak de enige optie. Helaas :(


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #4 Gepost op: 15 september 2009, 11:03:01
Om nog maar te zwijgen van de problemen van de reguliere werkgevers die hun personeel alweer voor een ongewenste melding van de werkvloer zien vertrekken, en daarover tegen de vrijwilliger gaan lopen zeuren óf zelfs de nevenfunctie van brandweervrijwilliger verbieden.
Verder zijn er ook reguliere werkgevers die niet meer bereid zijn het kostbare risico te dragen van een ziekmelding t.g.v. een opgelopen verwonding/letsel tijdens een brandweerinzet of oefening.

Ruud


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2009, 11:10:30
Om nog maar te zwijgen van de problemen van de reguliere werkgevers die hun personeel alweer voor een ongewenste melding van de werkvloer zien vertrekken, en daarover tegen de vrijwilliger gaan lopen zeuren óf zelfs de nevenfunctie van brandweervrijwilliger verbieden.
Verder zijn er ook reguliere werkgevers die niet meer bereid zijn het kostbare risico te dragen van een ziekmelding t.g.v. een opgelopen verwonding/letsel tijdens een brandweerinzet of oefening.
Ruud

Bij ons is dat nou juist beter geregelt dan bij welke hobbyclub (voetbal tennis zwemmen ect. ect.) dan ook.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2009, 11:11:47
Met alle respect maar ik denk niet dat dat een probleem is van de laatste tijd waardoor steeds meer mensen stoppen.
Het gaat meer om steeds meer moeten doen.
Iedereen moet een bepaald niveau halen, dat vind ik niet meer dan logisch maar extra toetsen, proeve van bekwaamheid, meer oefenen, bijscholen, langer opleiden e.d. is gewoon een aanslag op de prive tijd. Vrijwillige brandweer is en blijft een hobby. Als je daar geen plezier meer uithaalt is stoppen vaak de enige optie. Helaas :(

Als de vrijwilliger op zijn opkomsttijd wordt aangesproken lijkt mij dit echt wel ter zake.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2009, 11:54:55
Lijkt me meer een oorzaak van snelheidsremmende maatregelen, eenrichtingsverkeer, drukte op de weg e,d, Iedereen met prio 1 naar de kazerne wordt een bende voor de deur. Maar dat is een ander onderwerp dan dit topic


jacksriver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2009, 12:38:30
Het land gaat ten onder aan regeltjes en wetten en uiteraard bobo's!
Neem maar een voorbeeld aan de vrijwillige brandweer in Duitsland,wat toch zéker geen ontwikkelingsland is!
Altijd het beste jongetje van de klas willen zijn is kennelijk typisch Nederlands!
Ja lieden,de rek begint er uit te raken!


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2009, 12:48:50
Lijkt me meer een oorzaak van snelheidsremmende maatregelen, eenrichtingsverkeer, drukte op de weg e,d, Iedereen met prio 1 naar de kazerne wordt een bende voor de deur. Maar dat is een ander onderwerp dan dit topic

Telt ook mee.
 Wat betreft de bende voor de deur: Is een kwestie van opleiden (geld). iedereen opleiding brw chauffeur lichte voertuigen.
Back on toppic...........
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”