Leegloop bij vrijwillige brandweer - 15-09-2009

Auteur Topic: Leegloop bij vrijwillige brandweer - 15-09-2009  (gelezen 15034 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #10 Gepost op: 15 september 2009, 13:54:39
Ik heb het stuk gelezen maar raak er niet echt van onder de indruk eerlijk gezegd. Een hoop bla bla maar voor de rest ...........


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 15 september 2009, 14:01:47
Men heeft het over een leegloop maar niet onderzocht waardoor de leegloop is gekomen. Misschien waren het wel veel FLO'ers? Sluiting van brandweerposten in Zeeland........volgens mij hebben we daar ook al zat discussie over gehad.

Een kazerneringsmodel in korpsen terugdraaien en met 15 man vrij instroom oplossen? Ik zou me afvragen waarom een korps naar een kazerneringsmodel is overgestapt. Vast niet voor de lol denk ik!

Belasting, opleiding, oefening, registratie, oefencentra het komt allemaal aan bod. Ik weet niet waar men heen wil maar volgens mij is de VBV een gat voor zichzelf aan het graven! De brandweer moet een professionele organisatie zijn. Prof betekend in mijn ogen, kennis, ervaring en tijd. Even zo goed als een prof sporter elke dag bezig is zichzelf voor te bereiden, oefenen opleiden etc. om tot het hoogste niveau te komen: topsport!

Als je dit als belangenbehartiger van vrijwilligers, ik vraag me af hoeveel dat er ondertussen zijn die al lid geworden zijn, uit draagt dan weet ik niet of je de term prof nog waardig bent.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 15 september 2009, 14:04:27
Ik snap het wel, zelf heb ik een probleem met het feit dat ik met prio 3 naar de kazerne moet en dan mag ik wel met prio 1 naar het object. Iedereen kan er over zeggen wat hij wil ik blijf het krom vinden. Op dit gebied zal mijn inziens wat moeten veranderen in de vorm van erkenning en opleiding.


Dan denk ik dat de leden van speciale politie teams, GGD, Sigma, Rode Kruis, en ga zo maar door ook aan de bel gaan trekken.......!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 15 september 2009, 14:29:03
Men heeft het over een leegloop maar niet onderzocht waardoor de leegloop is gekomen. Misschien waren het wel veel FLO'ers? Sluiting van brandweerposten in Zeeland........volgens mij hebben we daar ook al zat discussie over gehad.

Een kazerneringsmodel in korpsen terugdraaien en met 15 man vrij instroom oplossen? Ik zou me afvragen waarom een korps naar een kazerneringsmodel is overgestapt. Vast niet voor de lol denk ik!

Belasting, opleiding, oefening, registratie, oefencentra het komt allemaal aan bod. Ik weet niet waar men heen wil maar volgens mij is de VBV een gat voor zichzelf aan het graven! De brandweer moet een professionele organisatie zijn. Prof betekend in mijn ogen, kennis, ervaring en tijd. Even zo goed als een prof sporter elke dag bezig is zichzelf voor te bereiden, oefenen opleiden etc. om tot het hoogste niveau te komen: topsport!

Als je dit als belangenbehartiger van vrijwilligers, ik vraag me af hoeveel dat er ondertussen zijn die al lid geworden zijn, uit draagt dan weet ik niet of je de term prof nog waardig bent.

Moet de vrijwillige brandweer zich wel spiegelen aan een professionele organisatie of moet de lat lager gelegd worden? Als de belasting te groot wordt dan moet er maar een stapje terug gelegd worden en krijgen we een ere en eerste divisie niveau. Ere divisie = beroeps, eerste divisie = vrijwilligers. Daar kan de politiek ook voor kiezen... Volgens mij is een eerste divisie club ook heel wat goedkoper dan de begroting van ere divisie club...  ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #14 Gepost op: 15 september 2009, 14:32:07
Zou kunnen alleen de tegenstander blijft even sterk, ofwel een brand is een brand en een ongeval is een ongeval en daar wordt in de risico's en gevaren geen onderscheidt in gemaakt.

Tegendoelpunten zullen dan meer geincasseerd moeten worden.......misschien dat 1 monument landelijk dan ook niet voldoende is ....?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 15 september 2009, 14:41:34
Zou kunnen alleen de tegenstander blijft even sterk, ofwel een brand is een brand en een ongeval is een ongeval en daar wordt in de risico's en gevaren geen onderscheidt in gemaakt.

Tegendoelpunten zullen dan meer geincasseerd moeten worden.......misschien dat 1 monument landelijk dan ook niet voldoende is ....?

De kans op een blessure is volgens mij bij beiden even hoog. Alleen moet je je beperkingen kennen en daar naar handelen. Geen warmte training, geen training in flash-over, geen training in stabiliseren van complexe ongevallen, enz betekent het inroepen van korpsen die daarvoor wel getraind zijn. Dat dit een grotere schade / meer slachtoffers oplevert voor en bij de burgers is een politieke beslissing.

Aan de andere kant kost zo'n brandweerkorps ook weer minder dus de burger is goedkoper uit. Als je door minder belasting meer gemotiveerde brandweerlieden kan aantrekken en dat je meer posten kan openen omdat de kosten per post naar beneden gaan dan weet ik op voorhand niet wat nu een betere veiligheid bied. Sneller aanwezig is sneller ingrijpen waardoor je misschien geen 'ere divisie' ploeg nodig hebt...  ::) ;) Meer posten betekent ook minder uitrukken per post waardoor de werkgevers misschien ook weer eerder toestemming geven om weg te gaan.  :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #16 Gepost op: 15 september 2009, 14:49:24
Dan zitten we weer op het niveau van voor de oorlog denk ik qua kennis en ervaring........volgens mij is dat niet wat de VBV voor ogen heeft. Juist meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid is een van de kernpunten.

Met deze tactiek ontneem je juist nog meer verantwoordelijkheid doordat om het maar even globaal te omschrijven binnenaanval en beknelling door "specialisten"' uitgevoerd moet gaan worden.

Het probleem ligt hem veel meer aan de maatschappij zelf die de lat hoger legt en meer verwacht van de brandweer of andere hulpverleners. Ik geloof niet dat een inwoner uit gemeente x genoegen neemt met een afbrandscenario terwijl een kilometer verderop de zaak behouden kan worden door een ander korps.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 15 september 2009, 15:33:10
Dan zitten we weer op het niveau van voor de oorlog denk ik qua kennis en ervaring........volgens mij is dat niet wat de VBV voor ogen heeft. Juist meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid is een van de kernpunten.

Met deze tactiek ontneem je juist nog meer verantwoordelijkheid doordat om het maar even globaal te omschrijven binnenaanval en beknelling door "specialisten"' uitgevoerd moet gaan worden.

Het probleem ligt hem veel meer aan de maatschappij zelf die de lat hoger legt en meer verwacht van de brandweer of andere hulpverleners. Ik geloof niet dat een inwoner uit gemeente x genoegen neemt met een afbrandscenario terwijl een kilometer verderop de zaak behouden kan worden door een ander korps.

Ging 20 jaar geleden de brand later uit? Waren er 20 jaar geleden grotere branden? Kwamen er 20 jaar geleden meer mensen om bij brand door de kwaliteit van de brandweermensen? Moet je bij een HV binnen 15 minuten zijn als de ambu er 15 minuten over mag doen?

Volgens mij is het niet de klant die om de verbetering van de kwaliteit gevraagt heeft maar is dat het management van de brandweer / BZK die de lat generiek steeds hoger leggen.

Als 'de klant' dat verwacht en de vrijwilligers kunnen de druk van het presteren niet meer aan, vinden het niet meer 'leuk' en/of ze krijgen een toestemming meer van hun werkgever dan moeten er meer beroepskazernes komen met bezetting (in dagdienst). Dat gaat 'de klant' wel veel meer geld kosten.
Ik weet niet of 'de klant' daarop zit te wachten.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #18 Gepost op: 15 september 2009, 17:19:56
Hieronder mijn persoonlijke mening en observaties:

Naar mijn mening is een deel van de terugloop terug te voeren op de regionalisering. Hierdoor zijn de "grote steden" dominant geworden in de organisatie.

De inrichting van deze organisaties is veelal beroepsbezetting aangevuld met VG kazerne's of voertuigen. Door de komst van de Veiligheidsregio's is er een aansluiting gekomen met de omliggende gemeenten. Deze gemeenten zijn vaak kleiner van opzet en de brandweer is daar merendeel VG, vanuit een VG oogpunt.

De schaalvergroting van de organisatie zorgt ervoor dat er behoorlijke veranderingen in "de regio" komen. "De regio" heeft ineens niet meer zijn eigen stad, maar een groot gebied onder zijn beheer. Dit kost een hoop werk en tijd op het gebied van inrichting en organisatie. In deze transitie zie je dat met name de communicatie naar de "dorpse VG" achterwege blijft. Hierdoor verliezen mensen de binding. Zaken worden vanuit een regio opgelegd, en of deze nu wel of niet terecht zijn is niet belangrijk. Het gevoel dat er geen inspraak is wel.

De beleidsmakers weten ook vaak niet wat de beleving en de dagelijkse praktijk van een VG korps is. Er wordt vaak aan voorbij gegaan aan het feit dat het naast regulier werk gebeurt. Een regio is ingericht op een 24x7 organisatie met 9-5 ondersteuning. In een overwegend beroepskorps werkt dit, aangezien deze jongens (M/V) 24 uur aan een op een kazerne zitten en minimaal 1x per week dus een overlap met de organisatie hebben. VG is meestal alleen 's avonds in staat om "koude kant" zaken te regelen, omdat overdag de primaire werkgever zijn eisen heeft. De administratieve en beleidsvormende achterban zit dan vaak thuis. In het meest positieve geval duurt het een week voordat je tijd hebt om antwoorden op vragen te krijgen. Dit werkt frustratie in de hand; Frustratie dat de VG zichzelf aantrekt en dan maar weggaat.

Daarnaast (nog een zijsprong) is er een toename van uitrukken op zaken die 15 jaar geleden minder relevant waren (Reanimaties, OMS, afhijsing, etc een groter takenpakket) en is de samenstelling van de korpsen/samenleving veranderd. Er werken minder mensen in de eigen gemeente (veel forensen door grotere mobiliteit), het kleinbedrijf is a) opgegaan in grotere organisaties met minder lokale binding (loop een willekeurige winkelstraat in en je ziet dezelfde ketens) b) heeft moeite om zijn hoofd boven water te houden. Vanuit de Regio's is er vaak geen direct contact tussen de werkgever en Regio, waardoor het draagvlak onder de werkgevers wegraakt. (Creatief denken over inzetten? vooruitgeschoven eenheden bij OMS? Eerste response preventie?)

De genoemde toegenomen mobiliteit zorgt er tevens voor dat er door verkeersremmende maatregelen, drukker verkeer en onherkenbaarheid van de VG'er, de opkomsttijd hoger wordt. Ieder verlies zijn dan extra verliespunten. Dit geldt natuurlijk ook voor de eerstelijnsvoertuigen. Een TS moet ook remmen, etc.

De eigenlijke vraag is of de zorgnormen in alle gevallen gehanteerd moeten worden. In de Brand tot Brandweer heeft een jaartje terug een "buitenstaander" een goed betoog gehouden. De zorgnormen zijn normen die wij onszelf hebben opgelegd. Hier horen kosten bij. Hoe korter de zorgnorm, hoe lager de eventuele schade, maar hoe hoger de kosten om die normen te halen. Misschien moeten we wel de normen iets oprekken en accepteren dat wij als samenleving meer incidentele (schade)kosten hebben. Daar tegenover staat dan dat de exploitatiekosten omlaag kunnen. (Overigens heeft iemand in nood hier geen boodschap aan daar is iedere seconde er een teveel, en terecht).

Vergeet ook niet dat de zorgnorm zijn basis vindt in de standaard brandkromme. De standaard ontwikkeling van een brand en de momenten van brandoverslag, tijdens de ontwikkelingsfase is deze in theorie nog beheersbaar. Geen brand is standaard en een nog grotere onzekerheid is het ontdekkingsmoment. Er zijn legio voorbeelden waarbij een incident sneller of trager reageert dan voorspeld.

Kortom een complexe set van factoren waar geen standaard over gesteld kan worden. Wat het belangrijkste is:
1) Als het overgrote deel van de incidenten binnen de reactietijd van de brandweer tot een objectief bevredigend einde gebracht word (qua schade en letsel) doen we het goed en is de zorgnorm niet heilig
2) Respecteer elkaar en elkaars gedachtegoed (geldt in het hele leven). Treed in overleg met elkaar en bespreek knelpunten. Opleggen wekt weerstand op.
3) Verklein de afstand tussen beleid en werkvloer. Laat je zien; zowel bij de beroeps als bij de VG
4) Ondersteun de VG in zijn opkomst en prof. hobby. Hieronder mijn persoonlijke mening en observaties:

Naar mijn mening is een deel van de terugloop terug te voeren op de regionalisering. Hierdoor zijn de "grote steden" dominant geworden in de organisatie.

De inrichting van deze organisaties is veelal beroepsbezetting aangevuld met VG kazerne's of voertuigen. Door de komst van de Veiligheidsregio's is er een aansluiting gekomen met de omliggende gemeenten. Deze gemeenten zijn vaak kleiner van opzet en de brandweer is daar merendeel VG, vanuit een VG oogpunt.

De schaalvergroting van de organisatie zorgt ervoor dat er behoorlijke veranderingen in "de regio" komen. "De regio" heeft ineens niet meer zijn eigen stad, maar een groot gebied onder zijn beheer. Dit kost een hoop werk en tijd op het gebied van inrichting en organisatie. In deze transitie zie je dat met name de communicatie naar de "dorpse VG" achterwege blijft. Hierdoor verliezen mensen de binding. Zaken worden vanuit een regio opgelegd, en of deze nu wel of niet terecht zijn is niet belangrijk. Het gevoel dat er geen inspraak is wel.

De beleidsmakers weten ook vaak niet wat de beleving en de dagelijkse praktijk van een VG korps is. Er wordt vaak aan voorbij gegaan aan het feit dat het naast regulier werk gebeurt. Een regio is ingericht op een 24x7 organisatie met 9-5 ondersteuning. In een overwegend beroepskorps werkt dit, aangezien deze jongens (M/V) 24 uur aan een op een kazerne zitten en minimaal 1x per week dus een overlap met de organisatie hebben. VG is meestal alleen 's avonds in staat om "koude kant" zaken te regelen, omdat overdag de primaire werkgever zijn eisen heeft. De administratieve en beleidsvormende achterban zit dan vaak thuis. In het meest positieve geval duurt het een week voordat je tijd hebt om antwoorden op vragen te krijgen. Dit werkt frustratie in de hand; Frustratie dat de VG zichzelf aantrekt en dan maar weggaat.

Daarnaast (nog een zijsprong) is er een toename van uitrukken op zaken die 15 jaar geleden minder relevant waren (Reanimaties, OMS, afhijsing, etc een groter takenpakket) en is de samenstelling van de korpsen/samenleving veranderd. Er werken minder mensen in de eigen gemeente (veel forensen door grotere mobiliteit), het kleinbedrijf is a) opgegaan in grotere organisaties met minder lokale binding (loop een willekeurige winkelstraat in en je ziet dezelfde ketens) b) heeft moeite om zijn hoofd boven water te houden. Vanuit de Regio's is er vaak geen direct contact tussen de werkgever en Regio, waardoor het draagvlak onder de werkgevers wegraakt.

De genoemde toegenomen mobiliteit zorgt er tevens voor dat er door verkeersremmende maatregelen, drukker verkeer en onherkenbaarheid van de VG'er, de opkomsttijd hoger wordt. Ieder verlies zijn dan extra verliespunten. Dit geldt natuurlijk ook voor de eerstelijnsvoertuigen. Een TS moet ook remmen, etc.

De eigenlijke vraag is of de zorgnormen in alle gevallen gehanteerd moeten worden. In de Brand tot Brandweer heeft een jaartje terug een "buitenstaander" een goed betoog gehouden. De zorgnormen zijn normen die wij onszelf hebben opgelegd. Hier horen kosten bij. Hoe korter de zorgnorm, hoe lager de eventuele schade, maar hoe hoger de kosten om die normen te halen. Misschien moeten we wel de normen iets oprekken en accepteren dat wij als samenleving meer incidentele (schade)kosten hebben. Daar tegenover staat dan dat de exploitatiekosten omlaag kunnen. (Overigens heeft iemand in nood hier geen boodschap aan daar is iedere seconde er een teveel, en terecht).

Vergeet ook niet dat de zorgnorm zijn basis vindt in de standaard brandkromme. De standaard ontwikkeling van een brand en de momenten van brandoverslag, tijdens de ontwikkelingsfase is deze in theorie nog beheersbaar. Geen brand is standaard en een nog grotere onzekerheid is het ontdekkingsmoment. Er zijn legio voorbeelden waarbij een incident sneller of trager reageert dan voorspeld.

Kortom een complexe set van factoren waar geen standaard over gesteld kan worden. Wat het belangrijkste is:
1) Als het overgrote deel van de incidenten binnen de reactietijd van de brandweer tot een objectief bevredigend einde gebracht word (qua schade en letsel) doen we het goed en is de zorgnorm niet heilig
2) Respecteer elkaar en elkaars gedachtegoed (geldt in het hele leven). Treed in overleg met elkaar en bespreek knelpunten. Opleggen wekt weerstand op.
3) Verklein de afstand tussen beleid en werkvloer. Laat je zien; zowel bij de beroeps als bij de VG
4) Ondersteun de VG meer in zijn prof. hobby. Bestuur deze niet opdezelfde manier als een beroepsbezetting. Er zit een andere dynamiek in (Ik heb ook leuk werk, maar ik voer liever mijn hobby uit. Een hobby kies je voor, op je werk moet je dingen doen)

Het meest jammere is dat door de druk op de VG, een kleinere groep nog meer onder druk komt. Onszelf (Hetzij regio, hetzij wetgever) opgelegde normen niet gehaald worden en we puur om deze normen te halen, op de veiligheid gaan bezuinigen door te praten over 4 man op TS. De gedachte is niet slecht, maar de reden wel. Geld en normen mogen niet de reden zijn om hieraan te sleutelen. Effectiviteit, verbetering in procedures, etc wel.

Eindconclusie: Luister naar elkaar en treedt in overleg. Leer van elkaar en los elkaars problemen op. Slecht de muren ipv fortificering. Dat geldt voor de organisaties EN voor de VG :)

Zo ik ben het allemaal weer kwijt. Schiet er maar op :):):):)

(Doe iedereen een plezier als je reageert en voeg niet het hele verhaal als quote toe)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 17 september 2009, 20:22:15
'Geen leegloop bij vrijwillige brandweer'

Gepubliceerd op 16 september 2009, 16:55
Laatst bijgewerkt op 16 september 2009, 16:57

Velsen -  
De landelijke ontwikkeling dat steeds meer leden van de vrijwillige brandweer ermee stoppen, laat zich in deze regio niet zien. Dat zegt een woordvoerster van Brandweer Kennemerland. Wervingsacties hebben ervoor gezorgd dat in de Veiligheidsregio Kennemerland al langere tijd voldoende vrijwillige brandweerlieden zijn.

Eerder deze week deed de landelijke Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers de alarmbellen afgaan. De VBV uitte haar grote vrees voor het voortbestaan van de vrijwillige brandweer in Nederland. Volgens VBV hebben de laatste drie jaar 1000 mensen meer afscheid genomen dan erbij kwamen. De spuitgasten zouden het werk niet meer leuk vinden doordat er te veel regels zijn en de afstand tussen management en werkvloer te groot is geworden.

http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/ijmond/article5151025.ece/'Geen+leegloop+bij+vrijwillige+brandweer'