Alleen patiënten met een verwijsbrief naar de SEH, anders zelf betalen

Auteur Topic: Alleen patiënten met een verwijsbrief naar de SEH, anders zelf betalen  (gelezen 14471 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
:o :o Gaan de HAP's wat extra personeel aannemen of gaat iederéén straks de ambu bellen voor ieder wissewasje...
  ???

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4842988/__Ziekenhuizen_voorzien_chaos__.html?p=10,2

di 15 sep 2009, 18:50 | lees voor
Ziekenhuizen voorzien chaos

UTRECHT -  Ziekenhuizen voorzien grote problemen als zij tienduizenden patiënten per jaar moeten weigeren op de spoedeisende hulp of bij een polikliniek. Het kabinet maakte dinsdag op Prinsjesdag bekend dat mensen niet meer zonder verwijsbriefje van de huisarts naar bijvoorbeeld de spoedeisende hulpafdeling mogen gaan. Als ze toch komen, moeten ze zelf de rekening betalen.

De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) zegt ontstemd te zijn over de maatregel. Minister Klink van Volksgezondheid verwacht er in eerste instantie 48 miljoen per jaar mee te besparen. Dat bedrag moet dan oplopen tot 78 miljoen, maar de ziekenhuizen betwijfelen of hij dat geld binnenhaalt. Bovendien vinden ze het oneerlijk om de patiënt te straffen terwijl die volgens hen vaak niet weet waar hij of zij naar toe moet met plotselinge medische problemen.




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 15 september 2009, 21:28:53
Ik ben nu een paar keer bij de SEH geweest omdat ik zelf gewond was. Iedere keer een sportblessure (gescheurde enkelband/verrekte knieband). Iedere keer ook direct naar het ziekenhuis gegaan, wat kan een huisarts er immers aan doen? Op zo'n moment weet je dat het een vrij ernstige blessure is en worden er ook röntgenfoto's gemaakt. Leuk om dan naar je huisarts te gaan, maar verder volstrekt nutteloos...

En dan vielen bij mij de verwondingen nog mee (tuurlijk, het is pijnlijk, maar niet acuut gevaarlijk). Ik heb ook mensen zien binnenlopen waarvan de halve hand los hing omdat er iets te enthousiast met het keukenmes was omgegaan. Deze mensen werden ook meteen na binnenkomst behandeld. Moeten die voortaan ook eerst even langs de huisarts gaan?

Ik weet het niet hoor...af en toe vraag ik me af waar het gezonde verstand van het kabinet is gebleven. Verwachten zij geen overvolle huisartsenposten? En zo zijn er nog wel meer vragen... :-X
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #2 Gepost op: 15 september 2009, 21:34:52
Als ze dit door gaan voeren voorzie ik ook nog wel dat de ziektenkosten NOG hoger worden.
Wanneer je gelijk naar de SEH gaat met een letsel waar een huisarts niks aan kan doen spaar je die extra
kosten uit. Andersga je eerst naar de huisarts waar je een rekening van krijgt, die je dan vervolgens doorstuurt naar de SEH waar je een 2e rekening van krijgt die je daarna fijn beide kunt declareren bij je zorgverzekeraar.

Lijkt me dus eerder geld te gaan kosten dan geld op te gaan leveren.
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #3 Gepost op: 15 september 2009, 21:42:36
Als ze dit door gaan voeren voorzie ik ook nog wel dat de ziektenkosten NOG hoger worden.
Wanneer je gelijk naar de SEH gaat met een letsel waar een huisarts niks aan kan doen spaar je die extra
kosten uit. Andersga je eerst naar de huisarts waar je een rekening van krijgt, die je dan vervolgens doorstuurt naar de SEH waar je een 2e rekening van krijgt die je daarna fijn beide kunt declareren bij je zorgverzekeraar.

Lijkt me dus eerder geld te gaan kosten dan geld op te gaan leveren.

Het geeft niet alleen extra kosten, het resulteert ook in langzamere behandeling van een spoedeisend geval.
Met alle gevolgen van dien.

Ik kan mij aansluiten bij de vorige sprekers. Dit is een zeer slecht, ondoordacht plan.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #4 Gepost op: 15 september 2009, 21:46:49
Hebben we misschien ergens wat gemist in de motivatie van de minister?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2009, 21:49:38
Hebben we misschien ergens wat gemist in de motivatie van de minister?

Ik mag het hopen...lijkt mij wel fijn om even het hele plan een keer te lezen (word ik een IVH'er?)...want met de informatie die nu gegeven is lijkt het me een slecht plan. Heel slecht. Maarja, als wij dat zo kunnen bedenken had de minister(+assistenten) dat waarschijnlijk ook gekund... ::). Dus ik ben benieuwd.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #6 Gepost op: 15 september 2009, 21:55:50
Twee jaar terug werd mij al een keer op de SEH afdeling van een ziekenhuis verteld dat ik een verwijzing van een huisarts nodig had alvorens ze iets gingen doen of ik zou een flinke rekening krijgen. :| Ik had steken in een van m'n longen (heb meermaals een ingeklapte long gehad en vertrouwde het weer niet) en wilde toch echt direct een foto laten maken. Duidelijk gemaakt dat geld geen rol speelde en ik hoe dan ook meteen geholpen wilde worden, "de flinke rekening" is er nooit gekomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 15 september 2009, 22:00:29
;)

http://www.rijksbegroting.nl/2010/voorbereiding/begroting,kst800018b_5.html

(...)

• (P) Functionele integratie spoedeisende hulp en huisartsenposten

Het beleid is erop gericht om spoedeisende hulpafdelingen van ziekenhuizen binnen drie jaar functioneel te integreren met een huisartsenpost uit de regio van de betreffende ziekenhuizen. Deze integratie is wenselijk vanwege een relatief groot aantal zelfverwijzers dat naar de spoedeisende hulp gaat, waarvan een groot deel huisartsgeneeskundig geholpen had kunnen worden. In februari 2009 is de NZa om een vervolguitvoeringstoets gevraagd voor de bekostiging van acute basiszorg. Met de NZa is afgesproken dat per 2010 in de acute zorg wijzigingen in de bekostiging zullen plaatsvinden die de substitutie van zorg bevorderen en daarmee zorgaanbieders en zorgverzekeraars de mogelijkheid bieden de zorg doelmatig en op de juiste plaats te organiseren. De NZa zal eind van dit jaar adviseren over een definitief systeem per 2011.

(...)


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #8 Gepost op: 15 september 2009, 22:08:16
;)

http://www.rijksbegroting.nl/2010/voorbereiding/begroting,kst800018b_5.html

(...)

• (P) Functionele integratie spoedeisende hulp en huisartsenposten

Het beleid is erop gericht om spoedeisende hulpafdelingen van ziekenhuizen binnen drie jaar functioneel te integreren met een huisartsenpost uit de regio van de betreffende ziekenhuizen. Deze integratie is wenselijk vanwege een relatief groot aantal zelfverwijzers dat naar de spoedeisende hulp gaat, waarvan een groot deel huisartsgeneeskundig geholpen had kunnen worden. In februari 2009 is de NZa om een vervolguitvoeringstoets gevraagd voor de bekostiging van acute basiszorg. Met de NZa is afgesproken dat per 2010 in de acute zorg wijzigingen in de bekostiging zullen plaatsvinden die de substitutie van zorg bevorderen en daarmee zorgaanbieders en zorgverzekeraars de mogelijkheid bieden de zorg doelmatig en op de juiste plaats te organiseren. De NZa zal eind van dit jaar adviseren over een definitief systeem per 2011.

(...)

@Palmpie
Heb je geprobeerd ons op het verkeerde been te zetten ?  ;)

OK, dat is niet gelukt, want zelfs met deze toelichting, denk ik dat dit plan nog steeds veel te hoog gegrepen is.
De burgers zullen het niet accepteren


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 15 september 2009, 22:09:45
@Palmpie
Heb je geprobeerd ons op het verkeerde been te zetten ?  ;)

OK, dat is niet gelukt, want zelfs met deze toelichting, denk ik dat dit plan nog steeds veel te hoog gegrepen is.
De burgers zullen het niet accepteren

Ik zit alleen maar te zoeken naar aanleiding van het nieuws bericht.  :)