Alleen patiënten met een verwijsbrief naar de SEH, anders zelf betalen

Auteur Topic: Alleen patiënten met een verwijsbrief naar de SEH, anders zelf betalen  (gelezen 14463 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #20 Gepost op: 15 september 2009, 23:58:31
dan moeten ze beginnen met kortere wachttijden bij de huisartsenpost. beter zorg daar.
tot nu toe met enkel 4 keer bij de hap geweest, 4 keer gelijk door gestuurd naar het ziekenhuis.
maar wel elke keer enkel uren extra kwijt voordat er een gips om heen zat.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #21 Gepost op: 15 september 2009, 23:59:38
Waarom doen ze dan zoveel onnodige onderzoeken... is een huisarts dan slimmer als een SEH arts? Of is een SEH arts meer op geld belust?

Niet slimmer, anders opgeleid. Net zoals je een huisarts liever geen traumaopvang laat doen moet je een SEH arts geen huisartsenwerk laten doen. (overigens zijn de SEH-artsen die steeds meer in opkomst zijn hierin al een hele verbetering ten op zichte van de onervaren assistent met een nukkige chirurg als achterwacht).

Je kan je voorstellen dat wanneer je je buiten je comfortzone begeeft je dit gaat compenseren met extra onderzoek. Daarnaast hoort de populatie anders te zijn. Op een SEH verwacht je meer ernstigere gevallen en dus ook meer aanleiding tot extra onderzoek, dit zal dus ook automatisch bij de zelfverwijzers gedaan worden omdat men dat gewend is. Als laatste is de huisarts meer gewend en erop ingericht om tijd als diagnosticum te gebruiken, oftewel hij laat iemand makkelijker de volgende dag/dagen terug komen.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #22 Gepost op: 16 september 2009, 00:02:50
Waarom moet men (als patiënt of omstander/begeleider) zelf de keuze maken waar men heen gaat?
Waarom niet 1 centraal punt waar zowel de huisartsenpost/SEH gevestigd is, en ten alle tijde iemand die de triage kan doen,  waardoor de zorg voor zowel de grote trauma-slachtoffers als de gekneusde enkels bij de juiste behandelaar terecht komen?

Dus 1 centrale poort waar je verwezen wordt naar, OF je eigen huisarts, OF naar de wachtkamer met kleur x, y of z, (afhankelijk van hoe ernstig je verwonding is, krijg je een eigen kleur/prioriteit wachtkamer toegewezen...

Dus als je in kamer y zit, weet je dat je binnen 20 minuten geholpen word, maar als je in kamer z zit, kan je langer moeten wachten, tot max. 3 uur...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 16 september 2009, 00:03:50
dan moeten ze beginnen met kortere wachttijden bij de huisartsenpost. beter zorg daar.
tot nu toe met enkel 4 keer bij de hap geweest, 4 keer gelijk door gestuurd naar het ziekenhuis.
maar wel elke keer enkel uren extra kwijt voordat er een gips om heen zat.

De wachttijd op de SEH is anders vaak langer dan op de HAP maar inderdaad ook op een HAP valt daarin nog genoeg te verbeteren, niet in de eerste plaats door meer voorlichting waar een HAP voor bedoeld is en wanneer je ook gewoon tot de eerstvolgende werkdag kan wachten.

Daarnaast moet je in dit soort zaken niet alleen van jezelf uitgaan maar van het gebruik op populatie-niveau, natuurlijk zijn er zat mensen die wel goed onderscheid kunnen maken. Helaas zijn er meer die dit niet kunnen en aangezien we met zijn allen voor die kosten opdraaien is mijn keus snel gemaakt. Dan maar een systeem wat gericht is op degenen die het onderscheid niet kunnen maken


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #24 Gepost op: 16 september 2009, 00:05:08
Waarom moet men (als patiënt of omstander/begeleider) zelf de keuze maken waar men heen gaat?
Waarom niet 1 centraal punt waar zowel de huisartsenpost/SEH gevestigd is, en ten alle tijde iemand die de triage kan doen,  waardoor de zorg voor zowel de grote trauma-slachtoffers als de gekneusde enkels bij de juiste behandelaar terecht komen?

Dus 1 centrale poort waar je verwezen wordt naar, OF je eigen huisarts, OF naar de wachtkamer met kleur x, y of z, (afhankelijk van hoe ernstig je verwonding is, krijg je een eigen kleur/prioriteit wachtkamer toegewezen...

Dus als je in kamer y zit, weet je dat je binnen 20 minuten geholpen word, maar als je in kamer z zit, kan je langer moeten wachten, tot max. 3 uur...

Dat zie je ook steeds meer ontstaan en dat is uiteindelijk ook de bedoeling van het kabinet, maar dat gaar niet in één dag geregeld worden ;)


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #25 Gepost op: 16 september 2009, 00:07:38
nou als je om half 6 valt op vrijdagavond om half 8 welkom bent bij de huisartsenpost en dan dus pas om half 9 in het ziekenhuis bent.
auto in auto uit weer auto in naar seh want die is ene flink stuk rijden, (lees andere kant van de stad) nou dan is me keuze snel gemaakt hoor.

denk wel dat ze strenger moeten zijn bij de deur. beter slectie daar maken. denk dat al veel scheelt. kleine dingen kunnen naar de hap.

denk ook wel dat het beter is als hap en seh bij elkaar komen te zitten
flappus  niet elke verandering is een verbetering


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #26 Gepost op: 16 september 2009, 00:11:20
nou als je om half 6 valt op vrijdagavond om half 8 welkom bent bij de huisartsenpost en dan dus pas om half 9 in het ziekenhuis bent.
auto in auto uit weer auto in naar seh want die is ene flink stuk rijden, (lees andere kant van de stad) nou dan is me keuze snel gemaakt hoor.

denk wel dat ze strenger moeten zijn bij de deur. beter slectie daar maken. denk dat al veel scheelt. kleine dingen kunnen naar de hap.

denk ook wel dat het beter is als hap en seh bij elkaar komen te zitten

Precies het huidige probleem, de hedendaagse mens is egoïstisch. Men wil direct gezien worden op de plaats en tijd die men zelf bepaalt wat dat kunnen we best zelf. Betalen willen we alleen niet...


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #27 Gepost op: 16 september 2009, 00:18:37
zou het niet eens erg vinden het zelf te moeten betalen. het gaat mij er om dat het onwijs lang duurt en ondertussen ontzettend veel pijn te hebben.
maar hier in het ziekenhuis nooit geen bloed geprikt of wat dan ook als het alleen gescheurt was. de keer dat ik geopeert ben er aan wel.
en dan zit je dus wel eerst mooi bij een huisartsenpost die geen moer kan.

ik ben wel met je eens dat mensen wel beter moeten kijken naar waar ze naar toe gaan. maar denk ook dat mensen heel goed door hebben waar ze heen moeten.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #28 Gepost op: 16 september 2009, 00:22:53
ik ben wel met je eens dat mensen wel beter moeten kijken naar waar ze naar toe gaan. maar denk ook dat mensen heel goed door hebben waar ze heen moeten.


Nee dus, 60% zelfverwijzers waarvan 4 op de 5 ook door de huisarts geholpen had kunnen worden. Mensen hebben het dus niet door!

Sterker nog zelfs de EHBO-instructeur gaat met een simpele snee naar de SEH omdat hij denkt daar sneller geholpen te worden...

was laatst zelf gewond... heb toen de afweging gemaakt SEH of HAP.. HAP moet je van te voren bellen, gauw 1,5 uur "wachttijd" . ben naar de SEH gegaan en werd keurig geholpen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 16 september 2009, 00:35:47
Nee dus, 60% zelfverwijzers waarvan 4 op de 5 ook door de huisarts geholpen had kunnen worden. Mensen hebben het dus niet door!

Sterker nog zelfs de EHBO-instructeur gaat met een simpele snee naar de SEH omdat hij denkt daar sneller geholpen te worden...

Ik kom regelmatig op een SEH waar ze extreem veel zelfverwijzers hebben.... beleid van het ziekenhuis zegt: niet doorsturen naar de HAP(zelfde pand)... daar ga je dan.....loopt iemand de  verkeerde deur in, mogen ze em niet eens doorverwijzen... vage shit :-X :-\
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-