Ben geen centralist, maar houd me wel dagelijks bezig met inzet- en opschalingsscenario's.
Tegenwoordig hoeven centralisten steeds minder zelf te denken, dankzij zgn. inzetvoorstellen.
En bedankt Simon.
Helaas gaat deze vlieger alleen op voor de BRW welke werken met een KVT. Kazerne volgorde tabel. Het GMS geeft na invoering van het incident voor de BRW een inzetvoorstel. Daaraan gekoppeld geeft GMS dan een voorstel welke eenheden gealarmeerd dienen te worden.
Voor zowel de politie als voor de ambulance bestaat een dergelijk voorstel niet in GMS en moet de desbetreffende centralist wel zelf een inschatting maken van de soorten en aantallen. Gelukkig zijn er wel inzetvoorstellen, zoals voor een VOS, maar niet voor een TIS, binnenbrand hoogbouw, aanrijding met beknelling, maar die moet de CPA centralist zelf in de systemen zetten om een goede inzet voor elkaar te krijgen. De inzet van een MMT is dan ook gerelateerd aan de uitvraag procedure en inzet criteria. Inzet van bijvoorbeeld reddingsbrigade ga zo maar door.
Als het goed is is in samenspraak tussen meldkamer en hulpdiensten bepaald wanneer wie en hoeveel gaat rijden, en dat wordt uitgevoerd via de capcodes, en in sommige gevallen een alarmeringscomputer voor telefonisch alarmeren (zie je dus niet altijd op P2000-monitors). Je kunt dus één capcode, maar ook enkele tientallen hieraan koppelen.
Alle alarmeringsscenarios hebben een nummer en dat nummer verschijnt wel degelijk als het betreffende scenario wordt afgedraaid.
22:50:46 09-09-09 -StNUM- 90151 ##########
0127981 BRW Kennemerland (Monitorcode Alarmeringsscenario's)
Voor een overzicht van nummers moet je ff kijken op:
http://p2000.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=210 Je ziet dan dat de CPA een microbioloog gealarmeerd heeft.
SIMON: Kunnen dat soort inzetvoorstellen ook multi? Je zag bijv bij Schiphol dat VOS 6 meerdere GNK te alrameren stonden volgens het boekje maar GNK 3 werd pas na 40 minuten op initiatief van een andere regio pas gealarmeerd.
De alarmering van de overige regio's wordt gedaan door de LMAZ. Zij krijgen dan de opdracht via CPA Kennemerland om meerdere ambulances en GNK's te laten alarmeren. Als je het verslag van de LMAZ leest over de Poldercrash lees je waarom en hoe deze vertraging is ontstaan.
Je ziet nu met de nieuwe veiligheidsregio's steeds meer multidisciplinaire beleidsafdelingen ontstaan, zoals in Kennemerland ons Veiligheidsbureau. Ook zie je het beheer bij meldkamers steeds meer multidisciplinair ingevuld worden. Dus volgens mij is het een kwestie van tijd totdat dit soort zaken ook multidisciplinair afgesproken en uitgevoerd gaan worden.
Wat op beleidsniveau doorgevoerd wordt, moet wel richting operationele vlak doorsijpelen. Op dit forum is al een discussie over de "grijze" centralist. Krijgen we dan straks ook de grijze politie agent, brandweer bevelvoerder en ambulance chauffeur?
RR
(van veel markten thuis)