GRIP 3 Crash Call airport Eelde - Groningen 09-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Crash Call airport Eelde - Groningen 09-09-2009  (gelezen 19097 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #40 Gepost op: 9 september 2009, 21:07:10
Technisch kan alles, als men maar wil en het programma daarvoor geschreven of aangepast is. Om de één of andere reden is dit niet zo en wordt in principe alles per kolom (brandweer, GHOR of politie) bepaald. Omdat de brandweer vroeger verantwoordelijk voor de rampenbestrijding was, is de alarmering van multidisciplinaire functies daar belegd. Dus de capcodes worden binnen de beschikbare brandweercodes ingedeeld en in principe door brandweercentralisten gealarmeerd. Wel is het al bij enkele meldkamers zo dat centralisten van een andere kolom kunnen switchen met een "brandweerscherm" en van daaruit brandweer- of multicodes alarmeren.
Je ziet nu met de nieuwe veiligheidsregio's steeds meer multidisciplinaire beleidsafdelingen ontstaan, zoals in Kennemerland ons Veiligheidsbureau. Ook zie je het beheer bij meldkamers steeds meer multidisciplinair ingevuld worden. Dus volgens mij is het een kwestie van tijd totdat dit soort zaken ook multidisciplinair afgesproken en uitgevoerd gaan worden.

1) Dankjewel voor het beantwoorden van de vragen van keiharddegekste en van mijzelf :)

2) Ik ben het met je eens, dat multidisciplinair alarmeren de toekomst heeft :)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 10 september 2009, 09:53:38
Ben geen centralist, maar houd me wel dagelijks bezig met inzet- en opschalingsscenario's.
Tegenwoordig hoeven centralisten steeds minder zelf te denken, dankzij zgn. inzetvoorstellen.

En bedankt Simon.  ;D

Helaas gaat deze vlieger alleen op voor de BRW welke werken met een KVT. Kazerne volgorde tabel. Het GMS geeft na invoering van het incident voor de BRW een inzetvoorstel. Daaraan gekoppeld geeft GMS dan een voorstel welke eenheden gealarmeerd dienen te worden.
Voor zowel de politie als voor de ambulance bestaat een dergelijk voorstel niet in GMS en moet de desbetreffende centralist wel zelf een inschatting maken van de soorten en aantallen. Gelukkig zijn er wel inzetvoorstellen, zoals voor een VOS, maar niet voor een TIS, binnenbrand hoogbouw, aanrijding met beknelling, maar die moet de CPA centralist zelf in de systemen zetten om een goede inzet voor elkaar te krijgen. De inzet van een MMT is dan ook gerelateerd aan de uitvraag procedure en inzet criteria. Inzet van bijvoorbeeld reddingsbrigade ga zo maar door.

Als het goed is is in samenspraak tussen meldkamer en hulpdiensten bepaald wanneer wie en hoeveel gaat rijden, en dat wordt uitgevoerd via de capcodes, en in sommige gevallen een alarmeringscomputer voor telefonisch alarmeren (zie je dus niet altijd op P2000-monitors). Je kunt dus één capcode, maar ook enkele tientallen hieraan koppelen.
Alle alarmeringsscenarios hebben een nummer en dat nummer verschijnt wel degelijk als het betreffende scenario wordt afgedraaid.

Citaat
22:50:46   09-09-09      -StNUM-   90151 ##########
0127981   BRW Kennemerland (Monitorcode Alarmeringsscenario's)

Voor een overzicht van nummers moet je ff kijken op: http://p2000.scannerforum.nl/viewtopic.php?t=210 Je ziet dan dat de CPA een microbioloog gealarmeerd heeft.

SIMON: Kunnen dat soort inzetvoorstellen ook multi? Je zag bijv bij Schiphol dat VOS 6 meerdere GNK te alrameren stonden volgens het boekje maar GNK 3 werd pas na 40 minuten op initiatief van een andere regio pas gealarmeerd.
De alarmering van de overige regio's wordt gedaan door de LMAZ. Zij krijgen dan de opdracht via CPA Kennemerland om meerdere ambulances en GNK's te laten alarmeren. Als je het verslag van de LMAZ leest over de Poldercrash lees je waarom en hoe deze vertraging is ontstaan.

Je ziet nu met de nieuwe veiligheidsregio's steeds meer multidisciplinaire beleidsafdelingen ontstaan, zoals in Kennemerland ons Veiligheidsbureau. Ook zie je het beheer bij meldkamers steeds meer multidisciplinair ingevuld worden. Dus volgens mij is het een kwestie van tijd totdat dit soort zaken ook multidisciplinair afgesproken en uitgevoerd gaan worden.
Wat op beleidsniveau doorgevoerd wordt, moet wel richting operationele vlak doorsijpelen. Op dit forum is al een discussie over de "grijze" centralist. Krijgen we dan straks ook de grijze politie agent, brandweer bevelvoerder en ambulance chauffeur?

RR (van veel markten thuis)
Elke hulpverlening start met communicatie.


keiharddegekste

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #42 Gepost op: 10 september 2009, 10:00:35
Door nieuw loopbaanbeleid van maximaal aantal jaren bezwaarde functie zie je nooit meer een grijze politieagent, bevelvoerder of ambulancebroeder  ;D :D


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 10 september 2009, 13:43:54
De alarmering van de overige regio's wordt gedaan door de LMAZ. Zij krijgen dan de opdracht via CPA Kennemerland om meerdere ambulances en GNK's te laten alarmeren. Als je het verslag van de LMAZ leest over de Poldercrash lees je waarom en hoe deze vertraging is ontstaan.

RR (van veel markten thuis)

Is dat verslag ergens beschikbaar? Kan het op de website van de LMAZ niet vinden en ook Google helpt me dit keer niet op weg (of ik zoek niet goed...).


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #44 Gepost op: 10 september 2009, 16:23:13
Om nog even terug te komen op het incident(je) van gisteren; schuin geland, te veel druk op het wiel, knap, boem

Ongeluk Eelde veroorzaakt door afgebroken wiel
EELDE - Het ongeluk met het vliegtuigje op Groningen Airport Eelde woensdag, is veroorzaakt door het afbreken van een wiel tijdens de landing. Onderzoek door het Korps Landelijke Politiediensten heeft dit uitgewezen. De Cessna is schuin op de landingsbaan terechtgekomen, waardoor er teveel druk op het wiel ontstond. Het vliegtuigje raakte van de baan en schoof tientallen meters door. De twee bemanningsleden kwamen met de schrik vrij. (bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84835)