Brandweer Ovezande landskampioen 2009

Auteur Topic: Brandweer Ovezande landskampioen 2009  (gelezen 2621 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 20 september 2009, 23:17:26
Tekst: Roland de Jong

OVEZANDE - De brandweer van Ovezande is landskampioen geworden bij de finale van de brandweerwedstrijd klasse 112.
 
De ploeg haddelde in totaal 1.476 punten, flink wat meer dan de andere ploegen in de top drie: 's-Gravenmoer (1.378 punten) en Ameide/Tienhoeven (1.268 punten). Tijdens de wedstrijd kwamen onder meer het gebruik van hoge en lage druk alsmede het verkennen en redden van slachtoffers bij brand naar voren.

De brandweerploegen kregen te maken met een brandmelding in een aardappelbedrijf in Nieuw-Beijerland. Dit bedrijf was gevestigd in een bedrijfsverzamelgebouw. Ter plaatse trof men een werknemer aan met een brandwond aan zijn arm. De werknemer gaf onmiddellijk aan dat er nog een collega binnen was en dat de brand was ontstaan door werkzaamheden met een acetyleen snijbranderset. In geval van brand kan een acetyleenfles opwarmen en ontploffen. Daarom moest de brandweerploeg deze koelen met een lage drukstraal.

De acetyleen fles en omliggende pallets hadden vlam gevat. De brand was ook doorgeslagen naar het naastgelegen pand. In dit pand lag onder andere een radioactieve bron opgeslagen. Deze radioactieve bron was voor vele ploegen een struikelblok. De groep uit Ovezande ging hier op een adequate manier mee om. Door metingen bleek namelijk dat hier toch veilig gewerkt kon worden. In het pand werd ook nog een slachtoffer aangetroffen die gered moest worden. Inmiddels was de palletbrand door het dak gedrongen. Met behulp van een ladderwagen kon deze brand geblust worden.

Een belangrijk onderdeel in de wedstrijd was de samenwerking met de officier van dienst en de adviseur gevaarlijke stoffen. Adviezen van deze personen waren zeer bruikbaar voor het goede verloop van de wedstrijd. Bevelvoerder, aanvalsploeg en waterploeg van de groep Ovezande behaalden de hoogste punten van alle ploegen tijdens deze wedstrijd.

Aan de wedstrijd deden geen andere Zeeuwse ploegen mee.

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=11632




Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2009, 23:17:35
Proficiat voor het korps van Ovezande met het behalen van de landskampioen titel.

Met alle respect voor de blusploegleden, maar persoonlijk vraag ik mij af hoe reëel je met zo’n titel om kunt gaan. Een korte zoektocht levert op dat dit korps met 7 uitrukken in 2009 en veel oefenen de landstitel weet te behalen.

Een knappe prestatie voor een wedstrijd. Ik vraag me echter af  hoe dit nu zo kan?

Persoonlijk heb ik geen ervaring met wedstrijden maar weet zo’n beetje wel hoe het een en ander in elkaar steekt. Als ik dit ga vergelijken met de dagelijkse praktijk dan durf ik daar zo nu en dan wel eens mijn vraagtekens bij te zetten.

Zijn de brandweerwedstrijden een representatief beeld voor de dagelijkse praktijk?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 22 september 2009, 11:11:10
Shave, je hebt qua uitrukken helemaal gelijk. Als Ovezande de 15 haalt mogen ze in hun handjes klappen. Volgens mij zijn het er tot op heden trouwens 8..

Er zijn genoeg kleine korpsen (Ovezande telt 15 vrijwilligers geloof ik) die ook heel weinig uitrukken tellen op jaarbasis. Zij richten zich dan maar op wedstrijden. Volgens mij kan je een wedstrijd (alles volgens de regeltjes en de eisen) niet vergelijken met de praktijk.

Desalniettemin is het wel een zeer knappe prestatie en zijn ze er maar wat blij mee. Namens mij nogmaals gefeliciteerd :)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 22 september 2009, 11:57:28
Foto's zijn op de jeugdbrandweersite te bekijken, ik zal er vanavond hier ook nog wel een paar posten (uiteraard van het korps Zeist) :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 22 september 2009, 13:16:43
Emmm shave.... ik ben het gedeeltelijk met je eens... nee een wedstrijd is nooit als de praktijk, maar...


Je kunt wel je ploegleden automatismes aanleren, zodat je daar in de praktijk profijt van hebt. Om nog maar niet te spreken van een stukje teambuilding...Wij gaan dit jaar TAS-HD spelen, met een ploeg waarvan de gemiddelde leeftijd zo rond de 24/25 ligt... weinig ervaring, maar ze kennen wel allemaal de basis-vaardigheden, waarom zou je daar de basisvaardigheden niet bij extra trainen en aanscherpen... Ik denk dat je daar in de praktijk extra profijt van hebt...

Dus.... misschien is het wel juist zo belangrijk dat die post met zo weinig uitrukken juist zoveel oefent... want als je zo weinig praktijk inzetten hebt, heb je het juist nodig die training...

Overigens zit ik op een vrijwiliggers post die qua uitrukken nu op zo'n 176 zit... en vermoeden dat we weer net als vorig jaar dik over de 200 gaan...

Maar goed...kersverse landskampioen ! gefeliciteerd...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 september 2009, 15:36:19
Langzaam maar zeker worden de wedstrijden een steeds betere weerspiegeling van de realiteit. Beverwijk speelt ook veel wedstrijden met regelmatig een prima resultaat.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #6 Gepost op: 22 september 2009, 21:11:23
Een paar fotootjes, zoals beloofd!






En zoals gezegd, nog 39 andere foto's op de jeugdbrandweer-site (en een primeur, daar ook foto's van de nieuwe kazerne voor Zeist. Sssssst...)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 september 2009, 12:20:00
Warm onthaal voor de helden van Ovezande

dinsdag 22 september 2009 | 08:02 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 22 september 2009 | 10:28

Tekstgrootte  
 
foto Izaäk Verkeste

OVEZANDE - De mannen van de blusploeg uit Ovezande werden gisteren vorstelijk onthaald bij de brandweerkazerne in hun woonplaats. Afgelopen zaterdag werden ze in Nieuw-Beijerland Nederlands kampioen bij de brandweerwedstrijden in de landelijke klasse 112. Dat was de inwoners niet ontgaan.


Volwassenen en kinderen, met trommels en ratels, juichten en zongen de leden van de blusgroep gisteravond toe. Aan de wedstrijd in Nieuw-Beijerland deden negen ploegen mee. Het korps Borsele - vertegenwoordigd door de groep Ovezande - was de enige Zeeuwse deelnemer. De mannen moesten een brand blussen in een aardappelbedrijf waar ook gevaarlijke stoffen stonden. Dat deden ze het best van allemaal. Het eerbetoon gisteren was opgezet door enkele enthousiaste dorpsbewoners. Een officiële huldiging volgt later.

http://www.pzc.nl/regio/zeeland/5549554/Warm-onthaal-voor-de-helden-van-Ovezande.ece


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2009, 12:46:19
Langzaam maar zeker worden de wedstrijden een steeds betere weerspiegeling van de realiteit. Beverwijk speelt ook veel wedstrijden met regelmatig een prima resultaat.

we zullen het zaterdag weer zien en komen elkaar misschien wel weer tegen...
wij spelen voor jullie.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 23 september 2009, 16:25:17
Zo man leef je nog :P tijd niks van je gehoord. Ik speel niet meer, is voor de jongeren 8) enne.....succes zaterdag.