Zeer grote brand Brink Pluimvee producten GRIP 1 - Zeewolde 21-9-2009

Auteur Topic: Zeer grote brand Brink Pluimvee producten GRIP 1 - Zeewolde 21-9-2009  (gelezen 13901 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 21 september 2009, 09:35:12
Zeer grote brand op Trekkersveld 21-09-2009
Brand bij pluimveeverwerker in Zeewolde
Bij een pluimvee verwerkend bedrijf op industrieterrein Trekkersveld in Zeewolde woedt momenteel een zeer grote brand. Dat meldt de brandweer.
Het vuur brak vanochtend kort na zeven uur uit en veroorzaakt rookwolken die tot in de verre omgeving te zien zijn. In het pand zijn flessen amoniak aanwezig die mogelijk kunnen ontploffen. Iedereen wordt op grote afstand gehouden.
De brandweer van Zeewolde krijgt ondersteuning van ploegen uit Almere, Dronten en Harderwijk. Het personeel van het bedrijf wordt opgevangen bij transportbedrijf Wolter Koops.

www.omroepflevoland.nl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #21 Gepost op: 21 september 2009, 09:37:47
De AGS Amsterdam Amstelland is om 07.43 uur opgeroepen voor bijstand bij deze fik. Wat ben ik blij dat ik deze week geen dienst heb. Ik kan er niet goed tegen, te weten dat er zoveel onschuldige dieren opgesloten zitten en in doodsnood zijn. Hopelijk lukt het, de brand beperkt te houden tot één stal, of in een deel waar geen dieren zitten, please? Ik duim !
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #22 Gepost op: 21 september 2009, 09:40:01
Deze horen er ook nog bij:

livep2000
09:12:14 21-09-09BRANPrio 2 herbezetting RAADHUISPLEIN ZEEWOLDE 42209   
0802999BRW N-O Gelderland ( Monitorcode )
0800476BRW Hierden ( Blusploeg )
0800376BRW Hierden ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800176BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0800175BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )
livep2000
09:22:24 21-09-09BRANHerhaalde alarmering prio 2 herbezetting ZEEWOLDE   
0802999BRW N-O Gelderland ( Monitorcode )
0800476BRW Hierden ( Blusploeg )
0800376BRW Hierden ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800176BRW Hierden ( Bevelvoerder )
0800175BRW Harderwijk ( Bevelvoerder )


Rookwolken zijn vanuit Wezep ook te zien overigens, niet dat dat iets toevoegd aan dit topic :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #23 Gepost op: 21 september 2009, 09:41:21
Zeer grote brand op Trekkersveld 21-09-2009
Brand bij pluimveeverwerker in Zeewolde
Bij een pluimvee verwerkend bedrijf op industrieterrein Trekkersveld in Zeewolde woedt momenteel een zeer grote brand. Dat meldt de brandweer.
Het vuur brak vanochtend kort na zeven uur uit en veroorzaakt rookwolken die tot in de verre omgeving te zien zijn. In het pand zijn flessen amoniak aanwezig die mogelijk kunnen ontploffen. Iedereen wordt op grote afstand gehouden.

OK, dit maakt de schrik een stuk minder erg: het is geen pluimveeteler maar een pluimveeverwerker. Ik had over de titel heen gelezen, maar ging me achter mijn oren krabben toen ik las "flessen ammoniak". Die heb je namelijk normaal niet in een kippenfokkerij, maar horen bij een grootschalige koeling - en dus wel bij een slachterij. Het zullen trouwens wel geen flessen zijn, maar vaten. Hopelijk kunnen ze worden gekoeld!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #24 Gepost op: 21 september 2009, 09:51:07
Veel rook bij brand pluimveebedrijf Zeewolde
Gepubliceerd: vandaag 09:33

Bij een brand in een pluimveebedrijf in Zeewolde is maandagochtend veel rook vrijgekomen. Plastic pallets in de expeditieruimte hebben vlam gevat. De brandweer is met groot materieel uitgerukt. In het vleesproductiebedrijf bevinden zich geen levende dieren, meldt een brandweerwoordvoerder. De brand op industrieterrein Trekkersveld brak rond 07.00 uur uit. Brandweerlieden proberen het vuur met hoogwerkers en van binnenuit te bestrijden. Het pand wordt vanuit alle hoeken bespoten. Rond 09.00 leek de brand zich niet verder uit te breiden en werd de rookontwikkeling minder.
Het gaat om een pand van ongeveer tachtig bij tachtig meter. De brandweer denkt dat een deel van het pand behouden kan blijven. Het vuur brak uit in de expeditieruimte, maar de oorzaak van de brand is nog onbekend. http://www.depers.nl/binnenland/338668/Veel-rook-bij-brand-pluimveebedrijf-Zeewolde.html

De koeling zit gewoonlijk niet in de expeditieruimte - als hij hier gehouden zou kunnen worden, is dat perfect en zouden de ammoniaktanks misschien heel kunnen blijven.

Complimenten voor de brandweerwoordvoerder die expliciet melding maakt van het feit dat zich geen levende dieren in het pand bevinden. Voor sommige mensen, zoals ik, is dat een belangrijke mededeling die helaas maar al te vaak onvermeld blijft.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Maarten!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG)
Reactie #25 Gepost op: 21 september 2009, 10:11:00
Daar ben ik weer, net terug van een ritje met de auto van Nunspeet naar Harderwijk. Onderweg heb ik even wat foto´s gemaakt:  O0


Rook vanuit Nunspeet te zien




Boulevard Harderwijk kijkend over het Wolderwijd


De AGS van Noord-Oost Gelderland is vanmorgen overigens ook gealarmeerd. Zojuist ging z´n pager weer af om contact op te nemen met de AGS ter plaatse.

0802911   08:04:05   21-09-09   gaarne contact ac : AKKERWEG 3 ZEEW
Adviseur Gevaarlijke Stoffen Noord en Oost Gelderland

0802911   09:53:55   21-09-09   Gaarne even contact met de ags in zeewolde
Adviseur Gevaarlijke Stoffen Noord en Oost Gelderland


Mogelijk omdat de rook zich over onze regio verspreid...?
Werk --> Scheikundig onderzoeker Douane EHV -->  -GNK-C / SIGMA lid VNOG-West               -Rode Kruis afdeling Nunspeet - Bestuurslid, Coördinator E


seabird1986

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 21 september 2009, 10:21:11
Hoi allemaal.

Ik werk in het naastgelegen kantoor en kan inmiddels de melding geven:
BRANDMEESTER!!!
helaas is alleen het kantoorgebouw bewaard gebleven, verder is de hele loods als verloren beschouwd.

Brandweer is nu bezig met nablussen, en waarschijnlijk zal dit nog duren tot morgenvroeg, aldus een woordvoerder van de brandweer aldaar.

Foto's van de brand kan ik 1 deze dagen plaatsen.


brw-almerehaven

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 21 september 2009, 10:32:26
Hoi allemaal.

Ik werk in het naastgelegen kantoor en kan inmiddels de melding geven:
BRANDMEESTER!!!
helaas is alleen het kantoorgebouw bewaard gebleven, verder is de hele loods als verloren beschouwd.

Brandweer is nu bezig met nablussen, en waarschijnlijk zal dit nog duren tot morgenvroeg, aldus een woordvoerder van de brandweer aldaar.

Foto's van de brand kan ik 1 deze dagen plaatsen.

is dat eigen bevinding of heb je dat van de persvoorlichting?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #28 Gepost op: 21 september 2009, 10:32:53
Wat een bijzondere foto's van de rook: in de eerste plaats een prachtige inversielaag (de rook blijft op een bepaalde hoogte hangen) en in de tweede plaats lijkt het wel of de wind op een gegeven moment 180 graden is gedraaid en de rook weer terug gaat naar af. Klopt dat, of is dat optisch bedrog?

Mochten hier nog meer foto's van zijn: graag, deze zijn heel bijzonder en nuttig voor instructie over het gedrag van rook
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Foto Miché

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 330
  • Foto Miché
    • Foto Miché   Brandweer fotografie 112 fotografie Persfotografie
Reactie #29 Gepost op: 21 september 2009, 10:34:25


Foto : Mark Miché

meer fotos op www.fotomix.nl
twitter : @fotomiche , @regio14nl