Henk, helemaal met je eens. De "overkill" van reddingboten die op voornamelijk ANWB akties afstormen gaat inderdaad ook nergens over, maar dat is een discussie die al op een ander deel van dit forum al tijden gaande is (en waar je zelf ook zeer aktief aan meedoet
)
Met je stelling dat je met een kleine RIB helemaal niet met slecht weer ergens moet willen zijn ben ik het niet helemaal eens. Je bent een reddingboot of je bent het niet, als je dat weer niet aan kunt is of je boot niet geschikt of je bent zelf niet geschikt. Ik heb met de oude "Kuil" ook wel recht op gestaan (letterlijk) onderweg terug van een aktie bij Enkhuizen, comfortabel - verre van, een mooie trip - absoluut. Zelf een paar dagen met pijn in m'n lijf gelopen, maar de mensen zijn veilig aan wal gebracht en daar gaar het uiteindelijk om.
En daar kom je toch ook op jouw eerste, toch wel gerelateerde, discussie. Naar aanleiding van het kapseizen van de Anna Margaretha is er besloten om bij slecht weer altijd minimaal twee reddingboten te alarmeren. Omdat de KNRM stations op en rond het Markermeer allemaal minimaal twee schepen hebben (of er ligt een andere boot vlakbij, zoals het geval bij Huizen) heb je dus in principe aan een station wel genoeg.
Dat echter in onze regio iedereen uitluistert en heel graag ook iets in de melk te brokkelen wil hebben resulteert dus maar al te vaak in een schare reddingboten die in ganzepas naar een bootje in nood denderen. Echter, dit gebeurd voornamelijk met mooi weer. Wanneer het echt begint te poeieren van de wind, is het mijn ervaring dat de mensen die bij mooi weer overal vooraan liggen als eerste afhaken, en dat dan pas de echt betrouwbare "redders" naar boven komen.
Jan.