Ik krijg de indruk dat scramble me niet helemaal begrijpt.
Ik gaf eerder aan te spreken uit mijn eigen ervaring waar kustbrigades een betaalde toezichthoudende taak verrichten op aanwijzing van de gemeente net zoals de badmeester in het zwembad.
Daarnaast is niet elke hulpvraag even dringend, niet iedereen die help roept is in doodsnood.
Dat betekent dus dat je de badmeester niet het overvolle bad laat verlaten voor iemand die buiten op de straat z'n enkel heeft verstuikt, daar er dan een groot risico is dat er iemand in het bad zonder toezicht verzuipt.
Bij het in werking treden van een Emergency Action Plan (zeker buiten het normale toegewezen gebied) moet het Normal Operational Plan (evt. door een back-up) uiteraard wel kunnen worden vervuld.
Het is ook zeker niet zo dat ik de getrainde op zijn taak berekende strandwachter die mijns inziens een veel ondankbaarder taak heeft dan de redder van de KNRM geen warm hart toedraag.
Mijn ervaring is echter wel dat voor veel voornamelijk jongens het observeren, informeren en corrigeren een stuk saaier en minder spannend is dan het redden en dus minder voldoening geeft.
De taken die de reddingsbrigades op met name enkele ruime binnenwateren in de loop der tijden op zich hebben genomen doe ik hier geen uitspraken over.
Ik waardeer overigens iedere onbaatzuchtige inzet van de mens voor een medemens.
Kees