De snelheid van een reddingsboot dient voornamelijk te zijn gebaseerd op de vraag wat de voordelen zijn die een snelle aankomst oplevert.
Alle andere overwegingen komen pas daarna.
Wat is er aan de hand en binnen welke tijd zou het zich kunnen verergeren, in welke mate en met welke gevolgen.
EIGENLIJK zou er pas na de vraag of er snel gevaren zou moeten worden met ja beantwoord moet worden altijd een afweging moeten plaats vinden tussen de risico's die later ter plaatse komen met zich mee zou kunnen brengen en de gevaarzetting van het snel varen naar een incident.
Helaas worden deze vragen op ons gebied niet gesteld, laat staan beantwoord. Als ik weet dat er een drenkeling in het water ligt die misschien zou kunnen verdrinken in de paar seconden dat ik later aankom zoek ik het randje op van wat ik nog net aanvaardbaar vind. Dat is 86 kilometer per uur (ca 48 knoop) met de Seeker als de omstandigheden dat toelaten. Dat is op rechte stukken en niet langs kano's en dergelijke en niet onder/voor/na bruggen of tussen de pieren.
Ik zal van de week proberen een fimpje te maken hoe dat er uit ziet, dat doe je (ik doe dat) eigenlijk niet voor de lol.
Er zijn anderen die zich die vraag stellen, en die vinden dat de kans op een (voor hen) succesvolle "redding" altijd vermeerdert door snel/zo snel mogelijk te varen.
Zij vinden dat een redding/berging alleen succesvol is als zij hem hebben uitgevoerd. Er dan is het zaak om als eerste te arriveren en daarvoor is ook snel varen noodzakelijk en speelt de aard van het incident geen enkele rol meer.
Maar als je dan zuiver naar de vraag kijkt wat de gevolgen zijn voor het incident: ("Wat is er aan de hand en binnen welke tijd zou het zich kunnen verergeren, in welke mate en met welke gevolgen") en de kans dat de zaak verergert is nihil (bij een voor anker liggend schip met een lege accu op zondagmiddag, een prima sfeer aan boord en mooi rustig weer bijvoorbeeld) dan zal je afwegende de gevaarzetting van het incident enerzijds, de voordelen van de tijdwinst en de risico's die een snelle vaart met zich mee brengt anderzijds niet snel (ik vind net in plane) moeten/willen/mogen varen.
Nu is het zo (op de Randmeren althans) dat zelfs al is het duidelijk dat er één boot als eerste bij de pijprokende, koffie inschenkende schipper met motorpech zal arriveren, de andere vier aanstormende boten geen van alle het gas er afhalen onder het mom van "ter assistentie gaan we nog ff door, ook al zegt de kustwacht dat het niet meer nodig is".
Het is jammer dat het beroep cowboy niet meer vacant is.
Henk
PS: wat zal mij dit weer in dank worden afgenomen...