ik situatie's genoeg meegemaakt waarbij de schipper een grote inschattingsfout maakte door met te hoge snelheid aan te komen op een incident.
Ja, dat zie ik ook vaak. Met zo'n 20 km per uur naar de kade met een SO. En dan wachten tot je eigen hekgolven uitgedeinsd zijn. Of dwars door het zoekgebied naar een drenkeling op volle snelheid. Dat kan 20, 30, 40 0f 50 km/h zijn, dat is allemaal te snel.
Daar wordt volgens mij druk aangewerkt met de komst van meer en meer professionele KNRM stations langs het binnenwater.
Snelheid is belangrijk, maar zeker niet alles. Ik kom liever veilig, met een scherpe bemanning aan dan 1 minuut sneller met een gebroken bemanning en met x 'bijna' momentjes
Wij hebben een gashandel op de boot, daar kun je de snelheid mee regelen. Ik dacht net dat we er allemaal uit waren, dat je je snelheid aanpast aan de omstandigheden. Geen zinnig mens hier die zo snel ergens heen blaast dat er angstige momenten zijn en een bemanning die geradbraakt is, dus tegen wie heb je het. Gisteren in het donker met zo'n gemiddelde snelheid van 60, 70 km/h naar Lelystad geweest om te helpen zoeken.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,27156.msg674352.html#msg674352 Met 20 km/h kom je er ook, dat is waar. Maar zo'n 60 km/h leek ons volkomen veilig, zoveel sterren het leek wel dag, prachtig gezicht. Bij het zelfde weer op de dag was het veel harder gegaan, 80 km/h ofzo, maar daar sprak Dinges al hele wijze woorden over.
En Matthijs, ik voelde me geen moment onveilig, kwam uitgeslapen aan en het benzine gebruik viel ook nog mee: 65 liter. Een pluim voor jou!
Henk