Veilige vaarsnelheid reddingsboten

Auteur Topic: Veilige vaarsnelheid reddingsboten  (gelezen 14672 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #40 Gepost op: 4 oktober 2009, 01:18:22
Ik krijg de indruk dat scramble me niet helemaal begrijpt.
Ik gaf eerder aan te spreken uit mijn eigen ervaring waar kustbrigades een betaalde toezichthoudende taak verrichten op aanwijzing van de gemeente net zoals de badmeester in het zwembad.
Daarnaast is niet elke hulpvraag even dringend, niet iedereen die help roept is in doodsnood.

Dat betekent dus dat je de badmeester niet het overvolle bad laat verlaten voor iemand die buiten op de straat z'n enkel heeft verstuikt, daar er dan een groot risico is dat er iemand in het bad zonder toezicht verzuipt.

Bij het in werking treden van een Emergency Action Plan (zeker buiten het normale toegewezen gebied) moet het Normal Operational Plan (evt. door een back-up) uiteraard wel kunnen worden vervuld.

Het is ook zeker niet zo dat ik de getrainde op zijn taak berekende strandwachter die mijns inziens een veel ondankbaarder taak heeft dan de redder van de KNRM geen warm hart toedraag.

Mijn ervaring is echter wel dat voor veel voornamelijk jongens het observeren, informeren en corrigeren een stuk saaier en minder spannend is dan het redden en dus minder voldoening geeft.

De taken die de reddingsbrigades op met name enkele ruime binnenwateren in de loop der tijden op zich hebben genomen doe ik hier geen uitspraken over.
Ik waardeer overigens iedere onbaatzuchtige inzet van de mens voor een medemens.

Kees  8)


guest6532

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 6 oktober 2009, 18:32:04
Is er niet iemand van het kwc die de banden terug kan luisteren,wordt het geen ja nee spelletje.

Nee, dat kan (ik) niet. Vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens mag het alleen bij ernstige gevallen, bijvoorbeeld met Justitie.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #42 Gepost op: 6 oktober 2009, 19:01:12
Nee, dat kan (ik) niet. Vanwege de Wet Bescherming Persoonsgegevens mag het alleen bij ernstige gevallen, bijvoorbeeld met Justitie.
oke bedankt voor info
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #43 Gepost op: 8 oktober 2009, 01:42:24
Op zondag 27 september 2009 vertrok de Seeker na de begeleiding van de Special Olympics Nationaal Roei-evenement 2009 Lelystad
van de Houtribsluizen. We haalden nog net de laatste schutting.

Het was 18.56.
Om  19.34 waren we bij IJburg, daar zijn we wat gaan eten in een strandtent, dat was lekker  O0 .

38 minuten over 34 km.  Dat is een veilige gemiddelde snelheid van slechts 53 km per uur.

Goed pak is vereist, anders kom je zo verkleumd aan dat je niets meer kan uitrichten.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #44 Gepost op: 8 oktober 2009, 21:55:59
Op zondag 27 september 2009 vertrok de Seeker na de begeleiding van de Special Olympics Nationaal Roei-evenement 2009 Lelystad
van de Houtribsluizen. We haalden nog net de laatste schutting.

Het was 18.56.
Om  19.34 waren we bij IJburg, daar zijn we wat gaan eten in een strandtent, dat was lekker  O0 .

38 minuten over 34 km.  Dat is een veilige gemiddelde snelheid van slechts 53 km per uur.

Goed pak is vereist, anders kom je zo verkluimd aan dat je niets meer kan uitrichten.

Henk

 

Wat voor motor hebben jullie eigenlijk achter de seeker liggen.
En het verhaal over goede pakken,dat ben ik roerend met je eens. O0
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #45 Gepost op: 8 oktober 2009, 22:10:21
Wij hebben een 200 PK Mercury optimax FX.

Wij hadden eerst overlevingsoveralls, die zaten lekker warm. De droogpakken hebben (daar zijn we dus helaas achter gekomen) nauwelijks isolerende waarde. Gelukkig zitten er fleese overalls bij, dan gaat het wel. Maar je hoofd blijft een zwak punt (vooral als je weinig haar hebt op je kruintje) We hebben helmen aan boord, dat scheelt echt. En handschoenen natuurlijk.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #46 Gepost op: 9 oktober 2009, 21:07:26
Wij hebben een 200 PK Mercury optimax FX.

Wij hadden eerst overlevingsoveralls, die zaten lekker warm. De droogpakken hebben (daar zijn we dus helaas achter gekomen) nauwelijks isolerende waarde. Gelukkig zitten er fleese overalls bij, dan gaat het wel. Maar je hoofd blijft een zwak punt (vooral als je weinig haar hebt op je kruintje) We hebben helmen aan boord, dat scheelt echt. En handschoenen natuurlijk.

Henk
hoi henk

IK neem aan dat dit een 4 takt motor is?

Pakken dat blijft altijd een probleem om gelijk de juiste aan te schaffen, een maand op proef is meestal geen optie,al zou dat wel het beste zijn.De viking droogpakken die wij hebben zijn goed maar kosten 1200 euri's.niet te betalen.

De helmen zijn zeker een uitkomst,voor de warmte,maar ook tijdens regen.
tijdens de proefvaart met de rib miezerde het op het wad,het leken wel speldenprikken in het gezicht.

Heb jij meer info en prijzen hierover en kun ook communicatie in de helmen bouwen?
heb ooit een geinformeerd naar het type wat de knrm gebruikt,maar daar wordt je ook niet vrolijk van.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #47 Gepost op: 25 november 2009, 10:23:00
Het was toendretijd de boot van Lemmer de Wouter Vaartjes die om is gegaan tijdens het standby liggen bij een hulpverlening van bts uit lelystad en het gebeurde in de buurt van de rotterdamse hoek. Het is niet zo moeilijk om een boot van dat formaat om te krijgen ,goed blijven vooruit blijven kijken en denken dat is waar het omgaat als je aan het varen bent en in kunnen schatten wat de gevolgen ervan zijn als je dat weet ben je al een heel stuk verder en ieder watertje heeft zijn eigen bijzonderheden of dat nu de randmeren markermeer of ijsselmeer is overal is de golfslag anders ookal weten we dat ze op de ene plaats niet zo hoog kunnen worden dan op de andere. Dat is dan weer terug te koppelen aan het formaat boot wat op het desbetreffende reddingsstation neer gelegd word


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #48 Gepost op: 25 november 2009, 10:59:17
Nog even een reactie vanuit Enkhuizen over dit hele verhaal. Ik denk dat jullie nu een beetje de verkeerde kant opgaan we hebben op het water te maken met reddingsbrigades en de KNRM verder zijn er gelukkig ook nog bedrijven die vaartuigen hebben voor hulpverleningen op het water (noem het bewust geen bergers want aan die voorwaarde voldoen ze bij lange na niet).Het is onzin om met 4 boten naar een jacht dat vast zit of motorstoring heeft te gaan dat kan met 1 of 2 boten ook wel en wie dat is maakt volgens mij niet zoveel uit . Er zijn ook zeer profesionele reddingsbrigades die hetzelfde werk kunnen verrichten als de KNRM dus als het KWC die erheen stuurt geen probleem ,waar het om gaat is dat de mensen zo spoedig mogelijk geholpen worden om erger te voorkomen want ook bij mooi weer kan een bootje met motorpech een groot risico vormen. Denk daar allen maar eens over na.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #49 Gepost op: 26 november 2009, 13:37:16
Nog even een reactie vanuit Enkhuizen over dit hele verhaal. Ik denk dat jullie nu een beetje de verkeerde kant opgaan we hebben op het water te maken met reddingsbrigades en de KNRM verder zijn er gelukkig ook nog bedrijven die vaartuigen hebben voor hulpverleningen op het water (noem het bewust geen bergers want aan die voorwaarde voldoen ze bij lange na niet).Het is onzin om met 4 boten naar een jacht dat vast zit of motorstoring heeft te gaan dat kan met 1 of 2 boten ook wel en wie dat is maakt volgens mij niet zoveel uit . Er zijn ook zeer profesionele reddingsbrigades die hetzelfde werk kunnen verrichten als de KNRM dus als het KWC die erheen stuurt geen probleem ,waar het om gaat is dat de mensen zo spoedig mogelijk geholpen worden om erger te voorkomen want ook bij mooi weer kan een bootje met motorpech een groot risico vormen. Denk daar allen maar eens over na.
Dat is heel goed dat je dat onderscheid maakt. Ik vind ook dat "bergen" een veel te zware benaming is voor het slepen van een jachtje naar dieper water.

Bij mooi weer een bootje dat vastgevaren is lostrekken verkleint geenszinds het gevaar. Iemand die geen koers weet te houden kan beter ergens vastliggen dan dat je 'm weer het drukke scheepvaartverkeer in sleept.

(Dat is de l**smoes van sommige groepen cowboyredders, we moeten voor de veiligheid met 80 km per uur naar een boot met motorpech en liefst met een boot of drie...).

Henk