Wel of niet valbeveiliging dragen in korf redvoertuig?

Auteur Topic: Wel of niet valbeveiliging dragen in korf redvoertuig?  (gelezen 7305 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 21 september 2009, 17:33:07
http://www.nufoto.nl/fotos/115311/toeschouwers-en-brandweerman-gered-uit-vastzittende-hoogwerker-in-veldhoven.html

Toeschouwers en brandweerman gered uit vastzittende hoogwerker in Veldhoven

VELDHOVEN - Op de opendag van de brandweer in Veldhoven bleef een hoogwerker vastzitten met 2 toeschouwers en een brandweerman op zo'n 28 meter hoogte.

De brandweer heeft met een tweede hoogwerker de 3 pesonen gered uit hun benarde positie. Honderden bezoekers waren getuige van deze bevrijding.

http://media.nu.nl/m/m1dz01daj1hq_medium.jpg

http://media.nu.nl/m/m1dzhw4avrh0_medium.jpg

http://media.nu.nl/m/m1dzhw5a54ha_medium.jpg




Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2009, 21:07:58
Naar mijn idee, wanneer ik de foto bekijk, wordt er geen valbeveiliging toegepast.
Wellicht dat iemand dit kan verduidelijken?

Overigens, lopen door de rook al dan niet met adembescherming, oefenduiken, manouvreren op hoogte, werken met hydraulischgereedschap etc etc, geweldig zo'n openhuis..... ::)
Goed om de burger deze werkzaamheden te laten zien, maar om ze ook te laten ervaren, is een 2e met alle mogelijke gevaren
voor deze burgers en evt.aansprakelijkheid voor de brandweerorganisatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2009, 21:20:37
Wat heeft een valbeveiliging voor zin als je in de korf staat?


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2009, 21:30:03
@ Shave,


Bij het werken op hoogte, val je onder de arbo wet, en dien je passende maatregelen te nemen tegen het valgevaar.
De uitzondering hierop is enkel van toepassing bij redding.  
Of het zin heeft je te zekeren aan de korf of aan de ladder, daarover kun je van mening verschillen...


Rene112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2009, 21:41:46
Bij het werken op hoogte, val je onder de arbo wet, en dien je passende maatregelen te nemen tegen het valgevaar.
De uitzondering hierop is enkel van toepassing bij redding.  
Of het zin heeft je te zekeren aan de korf of aan de ladder, daarover kun je van mening verschillen...

Als je gewoon netjes in de korf blijft staan, is er geen enkele sprake van valgevaar.
Eigenlijk de beste vorm van toepassen van de Arbowet : geen persoonlijke beschermingsmiddelen inzetten maar de het gevaar wegnemen  ;)

Waarom dragen brandweermensen dan wel vaak valbescherming in de korf : omdat de kans groot is dat ze over moeten stappen naar bijvoorbeeld een balkon of dak (dichtbij de rand) of dakpannen moeten verwijderen vanuit de korf. Op dat moment kan er wel valgevaar ontstaan en moeten passende maatregelen genomen worden.

Dus wanneer (bijv. bij een demonstratie) er zekerheid is dat men gewoon in de korf kan blijven staan, hoef je geen valbeveliging te gebruiken.

groeten,
René de Caluwé

p.s. nog een klein detail : die vrijstelling van de Arbowet bestaat wel maar geeft je alleen vrijstelling van de werk- en rusttijden, het recht van de arbeidsinspectie om het werk stil te leggen en nog zoiets. Kortom : de brandweer overtreedt de Arbowet héél vaak om haar taak uit te kunnen oefenen (maar dat is weer een ander topic)


Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2009, 21:49:49
Ja terecht opgemerkt Rene,
In de arbeidshygienische strategie noemen ze dit aanpak bij de bron.

Waar het in de kern om draaide was de afbeelding waarbij de personen overstappen van de HW naar de korf van de AL.


112mark

  • Belangstellende
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2009, 21:58:33
Ik kan wel vertellen hoe dit was, ik zat namelijk in de korf (in het geel).

Toen we met de ladderwagen naar boven ging hadden we geen valbescherming aan (naar mijn mening ook niet echt nodig omdat je toch niet uit die korf gaat en daar toch veilig in staat).

Maar toen we moesten overstappen van de korf van de ladderwagen naar de korf van de hoogwerker kregen we wel valbescherming.

Het was wel een bijzonder avontuur :)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #7 Gepost op: 21 september 2009, 22:13:12
Als je gewoon netjes in de korf blijft staan, is er geen enkele sprake van valgevaar.
Eigenlijk de beste vorm van toepassen van de Arbowet : geen persoonlijke beschermingsmiddelen inzetten maar de het gevaar wegnemen  ;)

Waarom dragen brandweermensen dan wel vaak valbescherming in de korf : omdat de kans groot is dat ze over moeten stappen naar bijvoorbeeld een balkon of dak (dichtbij de rand) of dakpannen moeten verwijderen vanuit de korf. Op dat moment kan er wel valgevaar ontstaan en moeten passende maatregelen genomen worden.

Dus wanneer (bijv. bij een demonstratie) er zekerheid is dat men gewoon in de korf kan blijven staan, hoef je geen valbeveliging te gebruiken.

groeten,
René de Caluwé

p.s. nog een klein detail : die vrijstelling van de Arbowet bestaat wel maar geeft je alleen vrijstelling van de werk- en rusttijden, het recht van de arbeidsinspectie om het werk stil te leggen en nog zoiets. Kortom : de brandweer overtreedt de Arbowet héél vaak om haar taak uit te kunnen oefenen (maar dat is weer een ander topic)

Bedankt René,

Zo wordt er hier ook mee omgegaan en vandaar ook mijn opmerking cq. vraag.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #8 Gepost op: 23 september 2009, 02:11:28
Ik kan wel vertellen hoe dit was, ik zat namelijk in de korf (in het geel).

Toen we met de ladderwagen naar boven ging hadden we geen valbescherming aan (naar mijn mening ook niet echt nodig omdat je toch niet uit die korf gaat en daar toch veilig in staat).

Maar toen we moesten overstappen van de korf van de ladderwagen naar de korf van de hoogwerker kregen we wel valbescherming.

Het was wel een bijzonder avontuur :)

Ik had graag langs je gestaan :P . Een half uur ipv een paar miuten inclusief het overstappen , geweldig toch :D . Wel jammer dat het (weer) de hoogwerker hier uit valkenswaard was die een storing had. Bij mijn weten laatst ook al een keer dat deze een storing had.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #9 Gepost op: 23 september 2009, 03:37:44
Ik kan wel vertellen hoe dit was, ik zat namelijk in de korf (in het geel).
Toen we met de ladderwagen naar boven ging hadden we geen valbescherming aan (naar mijn mening ook niet echt nodig omdat je toch niet uit die korf gaat en daar toch veilig in staat).Maar toen we moesten overstappen van de korf van de ladderwagen naar de korf van de hoogwerker kregen we wel valbescherming.
Het was wel een bijzonder avontuur :)

Ladderwagen brandweer blijft hangen

Edtvnl

Is hier ook duidelijk te zien dat je beveiliging omhad. Zo sta je ineens zonder dat het de bedoeling was in het middelpunt van de belangstelling haha!
Groet.
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl