Alhoewel in de buitenlucht minder van toepassing, maar wel reëel (in afgesloten ruimtes is het ongeveer dodelijk zonder bescherming) wordt de zuurstof uit de lucht verdrongen. vloeibaar stikstof die ontsnapt geeft tot +700% volume aan stikstofgas; dit kruipt over de grond door zijn lagere temperatuur en als die zich over een groot oppervlak verspreidt wordt het non-ademgebied groter (koeien en ander vee in de buurt wegjagen). bij substantiële hoeveelheden (25 ton is dan op zo'n plek wel substantieel, er vanuitgaand dat dat allemaal snel vrij zou komen door dat lek) wil je dus de boel 'bij elkaar' houden).
De veiligheid bij opslagtanks kan met een betonnen muur (op enige afstand om de tank of tanks) worden vergroot; eventueel lekkend gas/vloeibaar spul kruipt over de grond (die bevriest) en loopt tegen de muur aan (bevriest eventueel ook afh. van hoeveelheid vrijgekomen spul). Resultaat door dat bevriezen: een kunstmatig vat met een open bovenkant waar de stof naartoe kan uitdampen (het spul lost snel op in de atmosfeer).
als je geen betonnen muur bij de hand hebt en een opslagtank op wielen in een weiland lijkt me een aarden dam een praktisch alternatief om de verspreiding te beperken. Behalve een beetje lokale kunstmatige vorst in de grond (bevroren plantwortels, wormen en eventueel een mol die op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats is) zal het milieutechnisch verder weinig gevolgen hebben denk ik. maar ik ken niet de laatste normbladen, dus...