Ongeval op het water bij grootschalige multidisciplinaire oefening

Auteur Topic: Ongeval op het water bij grootschalige multidisciplinaire oefening  (gelezen 13674 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 26 september 2009, 22:29:26
Bij de jets van de KLPD zijn ze 40 CM in doorsnee daar zit een anti plasiczakken cq duikers rooster voor.

Henk
de zuigkracht is zo gering dat je daar niet tegen 'vast' gezogen kan worden?  ??? :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 26 september 2009, 23:18:33
de zuigkracht is zo gering dat je daar niet tegen 'vast' gezogen kan worden?  ??? :)

Als je zuigt heb je vaart en zal een duiker niet blijven hangen. Niets wat een helm en kniebeschermers niet aan kunnen. Maar het gaat om de gevaarzetting. Een schroef ziet men als roterende messen. Een jet hakt niet. Natuurlijk wil je niet met een snel varende boot in aanvaring komen als duiker. Maar het is eigenlijk dubbele veiligheid, ook de jet boten mogen niet in het duikgebied komen, boven duikers enzo. Maar ze mogen duikers vervoeren en in de buurt er van komen. De bedoeling is dat het gebied van een incident helemaal gevrijwaard wordt van boten met een onbeschermde schroef. Het is zelfs zo dat de brandweerboot van Naarden van de botendieduikersmogenvervoerenlijst is geschrapt toen de schroefbeschermer er vanaf gevallen was.
Als er iemand bij de brandweer naam kan maken door een regeltje te bedenken waardoor het weer meer veilig wordt zal dat zeker niet nagelaten worden en komt er een regeltje bij.

Henk


Watermonkey

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 27 september 2009, 09:47:47
Helaas, niet de brandweer maar de arbeidsinspectie komt met regeltjes. Niet de brandweer maakt dus naam, maar de Arbeidsinspectie (een goede naam?).


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #43 Gepost op: 27 september 2009, 11:53:39
Zijn er gegevens over ongevallen door schroeven?

Mij zijn eigenlijk alleen ongevallen bekend waarbij echt over een slachtoffer heen is gevaren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #44 Gepost op: 27 september 2009, 16:32:26
Heeft er iemand iets meegekregen over deze oefening zijn de oefendoelen gehaald ?


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #45 Gepost op: 27 september 2009, 17:49:17
Heeft er iemand iets meegekregen over deze oefening zijn de oefendoelen gehaald ?
Of de hoofd oefendoelen gehaald zijn weten wij pas over een aantal weken(vergaderingen en evaluatie oefenstaf
Sub oefendoelen,het samenwerken, de oppervlakte waterreddingen zijn zeker gehaald.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #46 Gepost op: 27 september 2009, 18:27:02
Zijn er gegevens over ongevallen door schroeven?

Mij zijn eigenlijk alleen ongevallen bekend waarbij echt over een slachtoffer heen is gevaren.
Geen idee, vraag het aan een brandweer duiker.
De reden om tijdens deze oefening geen geen vaartuigen in te zetten op de duikklocatie, is het waarborgen van de veiligheid voor de duikers.
door daar geen boten te laten varen.In het verleden zijn meer duikers omgekomen, gewond geraakt door oefeningen,dan door daadwerkelijke inzetten.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #47 Gepost op: 29 september 2009, 18:39:44
Hoezo wil je dat weten dan???
IK lees je vraag helaas nu pas,maar tijdens de oefening is mij één ding zeer duidelijk geworden.
de nieuwe(type) boot moest gepresenteerd worden aan de media.Boot van huizen kapot,dan halen we gewoon de boot van Dordrecht op.Mag wat kosten.
Alles wat op de klipper gebeurde moest een knrm feestje worden.
Maar dan nog. de randmeren waren niet gedekt door boten van de knrm,of zijn er boten ingevlogen van de reservevloot.
Wij konden ook drie boten inzetten, maar hebben er bewust voor gekozen om 1 boot standby te houder voor daadwerkelijke inzetten.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #48 Gepost op: 29 september 2009, 18:56:41
Volgens mij waren er ook een behoorlijk aantal Reddingsbrigades met meerdere boten, ik zie op de foto's Biddinghuizen/ Blaricum/ Almere sowieso


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #49 Gepost op: 29 september 2009, 20:00:16
Volgens mij waren er ook een behoorlijk aantal Reddingsbrigades met meerdere boten, ik zie op de foto's Biddinghuizen/ Blaricum/ Almere sowieso
Ja dat klopt. even de uitleg: RB Veluwemeer ingezet voor oppervlakte redding met 2 boten,RB almere voor de no play situatie met 2 boten,brw zeewolde,de rest was knrm of gelieerd aan met 4 boten.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.