Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 422493 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1060 Gepost op: 7 augustus 2014, 09:56:09
Citaat van: Red link=msg=1287834 date=1407390850
Want? Wat zou er fout moeten gaan? Iedere diender is in principe bevoegd om op een kruising verkeer te regelen. Als dat een tijdelijke maatregel is om een voorrangsvoertuig vrij baan te bieden dan is dat zo. Maakt het juridisch niet minder correct.

Dat is heel wat anders als een begeleiding uitvoeren vanaf een motorfiets, dus het heeft niets te maken met het beestje een andere naam geven.
Ik refereer niet aan de coll. op de kruisingen, maar dat er dus coll. begeleiden die daar blijkbaar niet voor opgeleid zijn er dus een ander naampje aan komt hangen.

Heb zelf al paar keer spoedtransport gezien in R'dam vanwege mijn werk en ik moet zeggen dat het soms erg rommelig is. 2 dienders om een giga kruising af te zetten waarbij op verschillende plekken nog mensen de dienders negeren...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1061 Gepost op: 7 augustus 2014, 10:31:38
Om dit te gaan centraliseren is volgens mij wel een goede ontwikkeling, maar of dit er toe gaat leiden dat er in andere (landelijke) regio's ook begeleidingen gaan komen betwijfel ik. Hier in Zeeland zijn ze er erg huiverig voor en wordt er slechts zeer sporadisch een begeleiding door de VP gedaan, dat is dan meestal met evenementen de stad uit begeleiden. Of natuurlijk bijzondere transporten richting het havengebied/kerncentrale.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1062 Gepost op: 7 augustus 2014, 12:03:50
Citaat van: kaasje link=msg=1287868 date=1407398169
Ik refereer niet aan de coll. op de kruisingen, maar dat er dus coll. begeleiden die daar blijkbaar niet voor opgeleid zijn er dus een ander naampje aan komt hangen.

Heb zelf al paar keer spoedtransport gezien in R'dam vanwege mijn werk en ik moet zeggen dat het soms erg rommelig is. 2 dienders om een giga kruising af te zetten waarbij op verschillende plekken nog mensen de dienders negeren...
En jij denkt dat dat veranderd door 1 motor? Wanneer het alleen kruisingen zou betreffen met auto's ja dan geloof ik dat gelijk. Maar bij kruisingen waarbij ook de voetgangers en fietsers een rol spelen zul je altijd waaghalzen houden.

Dat hadden wij vroeger al bij de KMar bij strategische verplaatsingen, mensen weten de regels bij militaire coll. maar toch "moet ik daar heen en eraf en jij rijd mij in de weg".

Persoonlijk vind ik de manier van Rotterdam een goede oplossing, ruim van te voor zijn vanaf de A16 ook +/- 16 kruisingen leeggemaakt voor een Ambu. En als je gaat kijken wanneer Marruk vanaf de A13 komt hoeveel problemen hij heeft bij de verkeerslichten waarbij hij soms tegen het verkeer in moet zijn die kruisingen al leeg ( normaal gesproken ) wanneer het op de Rotterdamse manier gaat. Voor beide manieren is wat te zeggen, ik denk ook dat er geen enkele manier sluitend is voor elke stad of situatie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1063 Gepost op: 7 augustus 2014, 12:09:54
Citaat van: HIT link=msg=1287909 date=1407405830
En jij denkt dat dat veranderd door 1 motor? Wanneer het alleen kruisingen zou betreffen met auto's ja dan geloof ik dat gelijk. Maar bij kruisingen waarbij ook de voetgangers en fietsers een rol spelen zul je altijd waaghalzen houden.

Dat hadden wij vroeger al bij de KMar bij strategische verplaatsingen, mensen weten de regels bij militaire coll. maar toch "moet ik daar heen en eraf en jij rijd mij in de weg".

Persoonlijk vind ik de manier van Rotterdam een goede oplossing, ruim van te voor zijn vanaf de A16 ook +/- 16 kruisingen leeggemaakt voor een Ambu. En als je gaat kijken wanneer Marruk vanaf de A13 komt hoeveel problemen hij heeft bij de verkeerslichten waarbij hij soms tegen het verkeer in moet zijn die kruisingen al leeg ( normaal gesproken ) wanneer het op de Rotterdamse manier gaat. Voor beide manieren is wat te zeggen, ik denk ook dat er geen enkele manier sluitend is voor elke stad of situatie.
Nee dat denk ik niet. Persoonlijk denk ik dat het een goede aanpak is. Vooral als je de 2 aanpakken combineert. Echter gaat het mij om dat ze bij de politie nogal alergisch reageren als je wat doet waarvoor je niet bent opgeleid en iets gaat er fout...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #1064 Gepost op: 7 augustus 2014, 12:16:22
Citaat van: kaasje link=msg=1287910 date=1407406194
Nee dat denk ik niet. Persoonlijk denk ik dat het een goede aanpak is. Vooral als je de 2 aanpakken combineert.
Dat zei ik al, geen enkele manier is overal toe te passen en dan dus even veilig zijn voor weggebruiker en hulpverlener.
Citaat van: kaasje link=msg=1287910 date=1407406194
Echter gaat het mij om dat ze bij de politie nogal alergisch reageren als je wat doet waarvoor je niet bent opgeleid en iets gaat er fout...
Dat komt door hoe het publiek reageert heden ten dage op de overheid, niet alleen de politie ansich. De burger wordt steeds meer anti overheid, tevredenheid in de overheid daalt al jaren. En dus als een burger het idee heeft dat hij een overheidsdienst/medewerker kan aangrijpen in de uitvoering van de taak zal de burger het ook doen. En daar de rechters in Nederland steeds vaker oordelen naar de letter van de wet in plaats van de geest van de wet ( eigenlijk wat de burger de overheid ook verwijt ) zijn veel overheidsdiensten/medewerkers ook bang voor een veroordeling wanneer het fout gaat.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #1065 Gepost op: 7 augustus 2014, 17:08:42
Citaat van: HIT link=msg=1287909 date=1407405830
En jij denkt dat dat veranderd door 1 motor? Wanneer het alleen kruisingen zou betreffen met auto's ja dan geloof ik dat gelijk. Maar bij kruisingen waarbij ook de voetgangers en fietsers een rol spelen zul je altijd waaghalzen houden.

Dat hadden wij vroeger al bij de KMar bij strategische verplaatsingen, mensen weten de regels bij militaire coll. maar toch "moet ik daar heen en eraf en jij rijd mij in de weg".

Persoonlijk vind ik de manier van Rotterdam een goede oplossing, ruim van te voor zijn vanaf de A16 ook +/- 16 kruisingen leeggemaakt voor een Ambu. En als je gaat kijken wanneer Marruk vanaf de A13 komt hoeveel problemen hij heeft bij de verkeerslichten waarbij hij soms tegen het verkeer in moet zijn die kruisingen al leeg ( normaal gesproken ) wanneer het op de Rotterdamse manier gaat. Voor beide manieren is wat te zeggen, ik denk ook dat er geen enkele manier sluitend is voor elke stad of situatie.

Volgens mij gaan we aan het feit voorbij dat ambulancebegeleidingen maar het kleinste percentage van begeleidingen is. VIP gebeurt vaker. En dan kunnen er geen kruisingen leeggehaald worden vantevoren en zal dit dus gewoon op de andere manier moeten gebeuren.
En waarom zou je bij een ambu een hele kruising leeghalen als deze ook over 1 strookje kan? Is maar een voorbeeld. Daarnaast is de impact op verkeer ook kleiner.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
Reactie #1066 Gepost op: 18 augustus 2014, 20:23:02
VTB-opleiding: Ambulancebegeleiding Reinier de Graaf SEH naar Erasmus SEH 10-07-2014: http://www.youtube.com/watch?v=DzcRe1GQGMw
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


112 rotterdam-oost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #1067 Gepost op: 31 augustus 2014, 19:17:18
https://www.youtube.com/watch?v=lNdkDwnPZvU

Best wel een uniek transport met een pasgeboren baby vanuit Alkmaar naar het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam.
Beetje apart dat ze verkeerd reden... Aangezien het een begeleiding was door de politie enz. zouden ze toch wel weten waar ze moeten zijn lijkt mij.
Die hobbel in de weg op 0:32 is ook niet echt prettig voor de patiënt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #1068 Gepost op: 6 september 2014, 11:13:24
VTB-opleiding: Ambulancebegeleiding Erasmus SEH naar Maasstad SEH 10-07-2014

Gepubliceerd op 6 sep. 2014 TeamVerkeer Den Haag


Een oefenrit ambulancebegeleiding gefilmd vanuit de ambulance tijdens de VTB-opleiding.

Naast de chauffeur van de ambulance zit de instructeur. Bij aankomst op bestemming zal de rit nabesproken worden. Dit gebeurt niet alleen tijdens de opleiding maar ook de echte ritten worden na afloop besproken.

De eerste motorrijder voor de ambulance is de commandant. De commandant geeft aan zijn spitsers door wat zijn afstand van de kruising is, zijn snelheid en de kleur van de verkeerslichten. Verder geeft hij via handgebaren aan de ambulancechauffeur door of de snelheid omhoog of omlaag moet, of er oneffenheden in de weg zitten en wanneer er van rijstrook of richting gewisseld moet worden. Ook is de commandant laatste opvang voor de ambulance. De ambulance moet dicht op de commandant blijven rijden om voor het overige verkeer het verband in de stoet te houden. Echter is de positie van de commandant niet statisch en zal hij, indien nodig, ingrijpen als er toch nog verkeer achter de laatste spitser komt.
De spitsers geven door welke rijstrook er bereden moet worden voor de kruising en andere bijzonderheden m.b.t. de route.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #1069 Gepost op: 6 september 2014, 23:05:02
Sportief dat de mindere transporten ook op het internet komen O0
Waarom is er overigens gekozen voor deze route. Door de maastunnel is korter en je komt geen bruggen tegen