Volgens mij weet je beter dan de meesten dat een VIP transport er toch wel wat anders aan toe gaat. Ondanks dat het met OGS gaat, gaat het een stuk geleidelijker, en de risico's zijn dan automatisch minder hoog. Bij VIPS gaat het er vaak niet om om zo snel mogelijk te gaan, maar wel om te blijven rijden.
Om precies dezelfde reden wordt de auto van de Nederlandse Bank ook begeleid.
Overigens, er zijn twee type gevaarzettingen voor deze beide: 1 verkeersrisico 2 gevaar voor de omgeving in het algemeen.
1 hebben we het hier allemaal over, verkeersbeeld wordt onrustig en dus onveiliger. Daar ga ik verder niet op in.
2 "gevaar voor de omgeving in het algemeen" dit wordt vaak over het hoofd gezien. Veel VIP's hebben een bepaalde waarde voor criminelen/terroristen, de auto van de Nederlandse Bank iets meer voor criminelen.
Met de verharding van de maatschappij weten we inmiddels dat men niet meer komt met een 9mm Baretta of Glock, nee eerder met AK47 of nog zwaarder.
Elk voertuig dat stilstaat is een beter doelwit, en de geschiedenis heeft geleerd dat bij een incident in 9 van de 10 gevallen het voertuig stilstond of tot stilstand is gebracht. Als je dan daarbij stedelijk gebied optelt zie je waarom de gevaarzetting voor de omgeving ineens een grotere factor wordt. En met een begeleiding is stilstand door verkeersbeeld iig weggenomen en daardoor een stuk gevaarzetting verminderd.