O.a. omdat de porto tijdens het rijden niet te bedienen is. Dit even kort gezegd. Maar zo zijn er nog meer van dit soort redenen.
In Amsterdam rijden de ULM-rijders met een porto en een zgn ULM-set, waarmee de porto aangesloten wordt op de helm. Er zit een grote PTT-knop op en een snoertje om de set aan te sluiten op een PTT-knop op het stuur.
De "zware"-motorrijders (DCIV) hebben een mobilofoon met touch-screen (zo lang er nog Honda's zijn) of gewone mobi's (op de BMW r1200rt-p) met een rechtstreekse aansluiting, zoals in de rest van NL. De mobi is ook te koppelen aan het roepnummer en de AVLS en er kan dan ook ge-statust worden.
Bij het afstappen valt de DCIV-motorrijder terug op zijn porto. Alleen bij het dragen van helm en gehoorbescherming is deze slecht te horen of moet deze heel hard gezet worden. Niet altijd even handig bij navragen van degene die naast je staat. Het is mogelijk om de helm aan te sluiten op de porto met een 3,5 mm jack volgens Huismans, maar om duistere/financiële redenen wordt dit nog steeds niet gedaan. Terwijl het soms erg handig is om 2 gespreksgroepen tegelijkertijd uit te kunnen luisteren, bv bij openbare orde inzetten of controle's.
Wat trouwens ook wel grappig (frustrerend?) is: Er zijn in Politie NL verschillende bedradingen van mobi naar helm. De stekker is hetzelfde, alleen de draden zijn anders aangesloten. Er komt nu een standaard, maar dan moet de helm soms omgebouwd worden. Wat dan weer betekend dat deze weer niet op een andere motor te gebruiken is. Er is nu 1 BMW R1200RT-P in Amsterdam, maar als jouw helm omgebouwd is, kun je dus niet meer op een Honda rijden...