Maar wat gebeurd er als een bestuurder als nog doorrijd en dus niet luistert naar de spitser en na vertrek van spitser toch doorrijd?
Omdat bijvoorbeeld de bestuurder vind dat hij toch wel sneller is dan de aankomende cdt / vtg of de cdt / vtg moet nog om de bocht komen en de bestuurder heeft deze dus nog niet gezien? Kunnen deze bestuurders dan als nog een prent verwachten?
Het stopteken wordt als extra gegeven. In principe heb je als je uit een uitrit komt sowieso geen voorrang op de doorgaande weg.
Persoonlijk wijs ik de bestuurder nog even op de begeleiding die er aankomt of iig in die richting. Als hij meekijkt ziet hij in de verte vaak de cdt en het te begeleiden vtg aankomen.
Dat aanwijzen naar de cdt of vtg is niet zichtbaar op de videootjes die ik tot op heden gezien heb. Misschien als ik dat wel gezien had dan had ik deze vraag misschien niet gesteld. Dan is het nml wel duidelijk voor een bestuurder dat er wat aan komt.
Officieel is het natuurlijk zo dat je na een stopteken pas weer mag gaan rijden na een oprijteken.
Bij een ambulancebegeleiding is het wel duidelijk dat het de ambulance is waar het om gaat.
Vaak is stopteken icm even wijzen naar de ambulance wel genoeg om ze te laten staan.
Officieel gezien heb je daar gelijk in dat je pas mag gaan rijden naar een oprij-teken maar de werkelijkheid is helaas anders.
Maar dat merk je denk ik zelf ook wel..