Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 424297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #820 Gepost op: 7 april 2014, 18:32:37
Citaat van: TDMdR link=msg=1256676 date=1396816321
En op grond waarvan is "inhalen verboden" en wordt deze aanwijzing gegeven met een rijdend voertuig door een verkeersregelaar?

Dat je dit als politie toestaat en ook nog mee laat rijden in een begeleiding  :-X
Transportbegeleider ;)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #821 Gepost op: 7 april 2014, 18:35:02
Citaat van: Sylvester link=msg=1256825 date=1396887774
Als agent een grote bek naar de burger toe en als burger naar de agent toe vind ik beiden not done.
Heb gewoon respect voor elkaar.
Geef je als agent toch een grote bek naar de burger toe en je krijgt een grote bek terug, dan zegt ik: Eigen schuld, dikke bult.
Dit geldt ook andersom.

Oja, we leven in Nederland waar iedereen alles mag behalve de politie. Simpele uitspraak van je en toont ook aan dat jij ook niet weet waar je het over hebt. Geeft ook niet hoor! Ieder z'n ding. Als toeters en bellen, tekens, aanwijzen en fluiten niet helpen terwijl die ambu met cdt steeds dichterbij komt en die bestuurder gewoonweg niet wil doen wat jij zegt... Blijf vooral rustig en afwachten tot er vanzelf beweging in komt. Newsflash: zo werkt dat niet! En met respect kom je dan ook niet ver. Dus ja, dan op niet mis te verstane wijze je bedoeling kracht bijzetten. Niks mis mee en nog logisch ook.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #822 Gepost op: 7 april 2014, 18:45:04
Citaat van: Sylvester link=msg=1256825 date=1396887774
Als agent een grote bek naar de burger toe en als burger naar de agent toe vind ik beiden not done.
Heb gewoon respect voor elkaar.
Geef je als agent toch een grote bek naar de burger toe en je krijgt een grote bek terug, dan zegt ik: Eigen schuld, dikke bult.
Dit geldt ook andersom.

Als je willens en wetens gaat lopen kl*ten kan je zoiets verwachten, dat heeft iedereen die op straat loopt wel eens meegemaakt. Heeft niks met professionaliteit te maken, op dat moment is er even wat belangrijkers dan de tere ziel van een gemiddelde NuKuBu. Noem het professionele overredingskracht..


sylvester1986

  • Gast
Reactie #823 Gepost op: 7 april 2014, 18:52:45
Of je nou vuilnisman/verkeersregelaar/agent of wat dan ook bent, ik vind het geven van een grote bek gewoon een teken van zwakte.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #824 Gepost op: 7 april 2014, 18:59:22
Citaat van: TDMdR link=msg=1256782 date=1396881889
Volgens mij mag een verkeersregelaar nog steeds geen aanwijzing geven vanaf of vanuit een rijdend voertuig en in mijn ogen valt dit daaronder.
(en wat is een RAIN trouwens?)( mijn excuus ik verlies mijzelf wel eens in vakjargon 998765 )

Het RAIN system hoeft niet bemand te worden door VKR's of VB's maar mag een ieder doen met BRL9101 certificering. Ergo worden er geen aanwijzingen gegeven door een VKR, maar moeten de borden gewoon worden opgevolgd volgens het BABW.

Citaat van: zwelgje link=msg=1256818 date=1396887002
Nu ben ik een leek op dit gebied, maar de verplichting om aanwijzingen op te volgen van transparanten op begeleidingsvoertuigen staat toch gewoon in het RVV?
(Of de meeste automobilisten dit weten en er naar handelen is natuurlijk een andere discussie ;) )
Aanwijzingen ja, echter verkeersborden waren tot voor kort niet toegestaan, daarom heeft elke TMA ook een D2 onder de oplichtende pijl.

Citaat van: Sylvester link=msg=1256820 date=1396887203
Maar bedrijfsauto’s van transportbegeleiders moeten toch een verplichte kleur en striping hebben?
Vandaar ook dat het geen eis is dat er een VKR of VB het voertuig bestuurd. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #825 Gepost op: 7 april 2014, 19:03:51
Citaat van: Sylvester link=msg=1256834 date=1396889565
Of je nou vuilnisman/verkeersregelaar/agent of wat dan ook bent, ik vind het geven van een grote bek gewoon een teken van zwakte.

Teken van zwakte... Natuurlijk! Gaaaaap! :o Weet niet in welke tak jij werkt maar misschien wat met geitenwollen sokken en bloemblaadjes strooien? Wat een onzin dit ;D
Niks mis met daadkrachtig optreden dacht ik zo. Komt daar verbale of fysieke overredingskracht bij kijken? Dan zal dat nodig zijn.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #826 Gepost op: 7 april 2014, 19:04:20
De wagen is dus geen transportbegeleider zoals de wet bedoelt.
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=840144 date=1295448040
Hieronder de regelgeving waar aan de transportbegeleider en zijn voertuig aan moeten voldoen.

Transportbegeleiders
De transportbegeleider heeft als taak het begeleiden van exceptionele transporten, waarvoor conform de Beleidsregel Ontheffingverlening Exceptionele Transporten RDW begeleiding noodzakelijk is.

Krachtens de wettelijke regelgeving moet een transportbegeleider een landelijke aanstelling als verkeersregelaar hebben. Dit is uiteraard nodig omdat een exceptioneel transport niet ophoudt bij gemeente- of provinciegrenzen. De transportbegeleider voert de voor verkeersregelaars verplicht gestelde kleding.

Daarnaast maakt de transportbegeleider gebruik van een speciaal daartoe ingericht geel begeleidingsvoertuig, voorzien van retroreflecterende markeringen, een verlicht transparant en gele signalering. Met het verlichte transparant kan en mag de transportbegeleider aanwijzingen geven vanuit zijn voertuig. Dit mag niet op wegen onder beheer van het Rijk of op kruispunten. Daar moet te voet het verkeer geregeld worden.

Eisen aan het begeleidingsvoertuig
Met ingang van 1 maart 2009 zijn de eisen voor de begeleidingsvoertuigen zonder twijfel duidelijk vastgelegd. Het begeleidingsvoertuig is een bedrijfsauto en kan met nadruk geen personenauto, camper of motorfiets zijn. De eisen voor wat betreft markering en inrichting zijn opgenomen in de Regeling Verkeersregelaars 2009.

Noot: getoonde afbeeldingen zijn eenvoudige weergaven. Per type voertuig kan een andere configuratie mogelijk of wenselijk zijn. De afbeeldingen dienen uitsluitend ter verduidelijking van de tekst hiernaast.
  • De wagen heeft over een lengte van 2,50 meter een minimale daklijnhoogte van 1,75 meter.
  • De kleur van de wagen is geel, RAL 1003, RAL 1004 of RAL 1023.
  • De auto is voorzien van geel zwaai-, knipper- of flitslicht, zichtbaar vanaf een afstand van 25 meter rondom het voertuig, gemeten op 1,50 meter boven het wegdek. Aan de voorzijde van de wagen mag een secundaire set gele signaalverlichting zijn gemonteerd, op een hoogte tussen 0,40 meter en 1,20 meter boven het wegdek, met een zichthoek van maximaal 90 graden.
  • Het begeleidingsvoertuig is voorzien van een verlicht transparant, zodanig gemonteerd dat deze aan de achterzijde goed zichtbaar is.
  • De wagen is voorzien van volledige contourmarkering aan de zijkanten en de achterkant, conform ECE-104 klasse C, geïnstalleerd volgens de Regeling Permanente Eisen. De kleurstelling is wit of geel voor de zijkant en rood, wit of geel aan de achterkant.
  • De markering aan de zijkant bestaat uit chevronpijlen die naar de voorzijde van het voertuig zijn gericht, afwisselend rood en geel gekleurd. De markering voldoet aan ECE-104 klasse E. De minimale lengte is 1,00 meter en de hoogte van de pijlen is minimaal 0,30 meter, de breedte van iedere pijl is 0,10 meter. De markering mag geen nadelige invloed hebben op de effectiviteit van de contourmarkering en de verplichte lichten en de oppervlakte mag in elk geval niet meer zijn dan 1/3 van de totale oppervlakte binnen de contourmarkering.
  • De voorzijde van het voertuig is voorzien van een diagonale markering in rode en witte lijnen, die "naar boven wijzen" onder een hoek van 45 graden. De oppervlakte is minimaal 0,50 vierkante meter en de breedte van de lijnen is minimaal 0,10 meter en maximaal 0,12 meter. Het materiaal voldoet aan ECE-104 klasse E.
  • De achterzijde is eveneens voorzien van een diagonale markering in rode en witte lijnen, die onder een hoek van 45 graden "omhoog wijzen". De markering moet binnen de contourmarkering aangebracht zijn en kent dezelfde afmetingen als de voorzijde.
  • Een logo mag aan beide zijkanten van het voertuig zijn aangebracht met een maximale afmeting van 0,40 meter bij 0,20 meter. Het logo is niet retroreflecterend.
  • De aanduiding 'CONVOI EXCEPTIONNEL' is op de voorzijde en achterzijde aangebracht met een maximale hoogte van 0,20 meter. De breedte is niet breder dan het voertuig zelf en de aanduiding is niet retroreflecterend. Een bepaald lettertype is niet voorgeschreven.

Uitrusting in het begeleidingsvoertuig
De Regeling Verkeersregelaars 2009 bepaalt verder de uitrusting die in het begeleidingsvoertuig aanwezig moet zijn.

  • Een ingebouwde communicatie-installatie;
  • Een mobiel station voor communicatie tussen de transport-begeleider(s) en de chauffeur van het exceptionele transport;
  • Een GSM-telefoon;
  • Een rolbandmeter van minimaal 20 meter;
  • Een hoogtemeter van minimaal 5 meter;
  • Acht pylonen (verkeerskegels) of zogenaamde klapbakens;
  • Rood/wit afzetlint;
  • Een zaklantaarn met rode kegel;
  • Een EHBO-set; en
  • Een goed werkende brandblusser van minimaal 2 kilogram.


BRON:
http://www.verkeersplan.com/transportbegeleider.htm

Op de site staat nog een voorbeeld van voertuig wat bij de noot hoort die halverwege het stuk tekst staat.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #827 Gepost op: 7 april 2014, 19:08:26
Citaat van: Marrk link=msg=1256837 date=1396890231
Misschien wat met geitenwollen sokken en bloemblaadjes strooien?
U gaat niet door voor de koelkast, helaas.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #828 Gepost op: 7 april 2014, 19:15:15
Citaat van: Dion link=msg=1256776 date=1396879858
Want een fluitje en een ander teken hadden in dit geval natuurlijk wel gewerkt  ^-^ 98uiye
Dat kan niemand met zekerheid zeggen. Wat ik wel merk dagelijks is dat het fluitje wel meer de aandacht vestigt en kan bijdragen aan duidelijkheid. ( overigens de reden dat er wordt aangeleerd dat ding te gebruiken ) .

Citaat van: Marrk link=msg=1256801 date=1396884358
Weet niet waar HIT het over heeft! Een rijdend infobord voor een ambulancebegeleiding oid?! Ja.... op die andere planeet zeker ;D Duidelijk dat je niet op de hoogte bent van dit soort zaken.  

Beste Marrk, ik weet inderdaad niet waar ik het over heb. Of wel?  998765 ( ik ga er gemakshalve maar van uit dat je inderdaad twee reactie's door elkaar las  O0 )
Maar je zet mij wel aan een gedachte, ooit zag ik dat op de A13 achterop een politiebus dus zou het ook kunnen op de motoren. In het transparant "ambulance volgt" wat niet baad dat niet schaad.
En in 26 jaar is het nog steeds niet veranderd, automobilisten rijden nog steeds niet oplettend. In dit filmpje een Ambu, als er toen dergelijke camera's waren had je filmpjes gezien van Colone's met Leo's op de Tropco's die men niet wilde zien. Of ( en daar was ik bij ) een YPR met OGS niet willen zien, liep slecht af voor die meneer btw.

Wat ik hier boven alles storend vind is "Ik geef een aanwijzing jij hebt maar te luisteren, ook al heb je geen idee waar ik het over heb". Ook een agent moet beseffen dat er mensen zijn die niet dagelijks bezig zijn met het verkeer, net als ik wanneer ik 1 van mijn werken doe. En ja ik ben wat meer bezig met het verkeer dan een gemiddeld iemand, de ene dag ben ik VKR de andere Wegwerker weer een andere dag Botsabsorberchauffeur en op weer een andere dag ben ik Zwaartransportchauffeur en dan heb ik nog niet al de soorten van werk gehad die ik uitvoer en bij alles wat ik uitvoer besef ik maar al te goed dat ik de verwarring schop en niet die automobilist die nietsvermoedend van a naar b rijdt.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #829 Gepost op: 7 april 2014, 19:19:09
Citaat van: Sylvester link=msg=1256834 date=1396889565
Of je nou vuilnisman/verkeersregelaar/agent of wat dan ook bent, ik vind het geven van een grote bek gewoon een teken van zwakte.
Als een agent een aanwijzing geeft omdat er een ambulance met spoed naar het ziekenhuis moet, en iemand negeert deze, is een grote bek van de agent als gevolg geen teken van zwakte. Het negeren van een aanwijzing is meer een teken van het ontbreken van rijvaardigheid. Lekker je rijbewijs inleveren en met de bus dan.