Spoedbegeleiding door de politie

Auteur Topic: Spoedbegeleiding door de politie  (gelezen 421600 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #230 Gepost op: 4 augustus 2012, 21:36:04
Dan noemen we het even geen begeleiding. Dan noemen we het: politie vast vooruit laten rijden om eventuele belemmeringen op te heffen / overig verkeer te waarschuwen dat er nog wat aankomt. Dan noemen we het gewoon niet begeleiding. Dan noemen we het: de attentiewaarde verhogen o.i.d.

We hebben het hier niet over een patiënt die er meer of minder recht op zou hebben he..we hebben het hier over patiënten die er evenveel recht op hebben. M.a.w: een scoop and run-situatie. Zsm naar een ziekenhuis. Moet de ambulancebemanning dan gaan kissebissen met de blauwe kant, of ze nou wel of niet een paar motorrijders ter beschikking hebben? Dacht het niet.. Ontstaat er enig initiatief om ervooruit te rijden, prima. En of dat nou een team van bikers is, of een Touran....liever een motorteam, maar bij gebrek aan..?


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #231 Gepost op: 4 augustus 2012, 21:58:00
Dit is een bijzonder gevaarlijke vorm van werken. Het eerste spoedvoertuig rijdt de kruising over en het normale verkeer begint weer te rijden.
Gevolg? De aanrijdende ambu moet vol in de remmen omdat het verkeer geen rekening houdt met een 2e of eventueel 3e voorrangsvoertuig.
Of begeleiding zoals het hoort (eventueel met 1 auto voor de ambu zoals in RR of bij nood in AA) maar niet halfbakken combinaties!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #232 Gepost op: 4 augustus 2012, 22:01:31
Kortom: het is totaal casusafhankelijk. Wat jij schetst gebeurt ook / kan gebeuren, maar soms loopt het gewoon lekker en rij je glijdend naar je bestemming. Echt waar. ;)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #233 Gepost op: 4 augustus 2012, 22:02:53
Even voor een terugblik naar de jaren 80/90 toen ik bij de KMar zat.....

Toen was dit de geëigende begeleiding. Ook omdat de Motoren er wel waren maar niet zo talrijk als tegenwoordig.

Wat ik eerder een discussie punt vind is dat de touran die sneller optrekt vlak voor de Ambu blijft ipv de T5(geloof ik).

Ook de afstand tussen de touran en de Ambu is wat aan de lange kant, persoonlijk had ik er dichter voor blijven rijden. Wat ik wel goed vindt is de afwijkende sirene van de Ambu op de Politie, hierdoor wordt het verkeer toch nog enigszins geattendeerd op een ander volgend voertuig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #234 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:05:21
Nee dinges het is gewoon om de dood eenvoudige reden dat we dingen die zoals op de A7 zijn gebeurd willen voorkomen. Dus een begeleiding wordt minimaal gedaan met 3 motorrijders, com en de spitsen.
Of door een auto als de kruisingen zijn afgezet. Is dat niet het geval dan kan het mogelijk zijn dat je een auto met twee of meer motoren ervoor zit. Maar wat altijd blijft staan is de com bepaald de snelheid en niet de ambu.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #235 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:10:24
Ja ik vind het allemaal mooi klinken, zo uit de boekjes.  ;) Maar nogmaals; menig keer roeien we met de riemen die we op DAT moment hebben. En dat werkt meestal prima. Totdat het een keer fout gaat, dat ben ik dan weer met je eens.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #236 Gepost op: 5 augustus 2012, 03:56:55
Ja ik vind het allemaal mooi klinken, zo uit de boekjes.  ;) Maar nogmaals; menig keer roeien we met de riemen die we op DAT moment hebben. En dat werkt meestal prima. Totdat het een keer fout gaat, dat ben ik dan weer met je eens.

Het is gewoon heel simpel. Er wordt OF met (minimaal) 3 motorrijders begeleidt of niet... Geen dienstauto's, geen onopgeleide motorrijders en geen andere truc'jes.

Dan wordt er dus niet geroeid, want er zijn geen riemen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #237 Gepost op: 5 augustus 2012, 10:45:22
098uo modfight  98uiye

ik ga er voor het gemak even van uit dat Jerommeke en Dinges beiden in een andere regio arbeiten...
bij Jerommeke in de regio is eea zeer strak geregeld en daar wordt ook niet van af geweken.
bij Dinges is het wel geregeld, maar is de praktijk soms wat weerbarstig en zitten de zo gewenste motormuizen wat te ver weg om de begeleiding te kunnen doen. Op dat moment wordt gewerkt met wat ze hebben.

nu vraag ik mezelf af:
- Hoe vaak worden de begeleidingen dan niet volgens "het boekje" gedaan?
- Gaan die motorrijders wel onderweg om de begeleiding over te nemen?
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #238 Gepost op: 5 augustus 2012, 16:01:34
Voor motorbegeleiding moeten wij het van Rotterdam hebben. Dan wordt je ergens langs de A16 (bijv.) opgevangen door het motorteam en / of KLPD. Dan wordt de regiotouran afgelost zeg maar. Soort estafette. ;-)

Maar soms komt het ook wel eens voor dat we beslist snel naar een ziekenhuis moeten, geen getreuzel en je zit ergens in totaal onbekend gebied. Dan vraag ik aan het eerste de beste koppeltje agenten; Begeleid mij even naar de snelweg ri Rotterdam, daarna redt ik het wel. De plaatselijke politie weet 9 vd 10 keer de beste aanrijtoute. Soms biedt men aan om mee te begeleiden tot het ziekenhuis, dan zeg ik geen nee.

Dus je hebt het aardig bij het rechte eind, Ludo.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #239 Gepost op: 6 augustus 2012, 18:35:43
Ik heb eigenlijk weinig behoefte aan motorbegeleiding, mijn werkgebied is niet zo groot dat ik me niet kan oriënteren waar ik heen moet voor een ziekenhuis, de ziekenhuizen zijn bijna allemaal aan de snelweg gelegen, iig diegene waar ik met spoed heen wil ^-^, en in de stad gaat het echt getraind moeten worden wil het voor mij een extra geven, een van de laatste keren dat ik begeleid werd heb ik mijn hele escorte af weten te schudden e050 998765


Ik zie best voordelen, maar ik wil eerst eens trainen met communicatie erbij, blind gaan rijden is geen optie, daar is de stad te druk voor..
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-