De Verkeers Technische Begeleiding (afgekort tot VTB), is een afdeling van de verkeerspolitie, die zich bezighoudt met het begeleiden van spoedeisende diensten en vips. Bij een spoedeisende diensten kan men bijvoorbeeld denken aan een ambulance of brandweer, maar ook hulpdiensten zonder geluidssignalen en die dus niet zomaar overal tussendoor kunnen. Bij vips kan men bijvoorbeeld denken aan een lid van het Koninklijk Huis dat van A naar B gebracht moet worden. Vaak wordt dit verward met de Koninklijke Marechaussee, deze vormen echter vaak een ere-escorte.
De vorming van de stoetDe vorming van een escorte bevat de volgende motorrijders:
De spitsersVoorop rijden twee of meer spitsers, dit zijn de motorrijders die de te passeren wegen en kruisingen vrijmaken, zodat de stoet kan blijven rijden. Op kruisingen zetten zij, zoals dat heet, een blok. Dat wil zeggen dat ze al het verkeer op die kruising een stopteken geven en het kruispunt helemaal vrij maken, inclusief de rijbanen waarlangs de stoet komt.
De commandantDe commandant is de motorrijder die voor het te begeleiden voertuig rijdt. Of, bij meerdere te begeleiden auto's, voor de voorste. Het te begeleiden voertuig is afhankelijk van hem en volgt zijn bevelen op. Als de spitsers rechtsaf gaan, maar de commandant rechtdoor, gaat het voertuig ook rechtdoor. Een ambulance kan niet horen wat de motorrijders onderling zeggen en weet dus niet wat de route is. Hij is daarbij aangewezen op de instructies van de commandant. Deze moet dus duidelijk aangeven welke kant ze opgaan. Dit doet hij door middel van een knipperlicht en hij steekt duidelijk en langzaam zijn hand uit naar de richting. Als hij ziet dat er verderop filevorming is, geeft hij dit door aan het te begeleiden voertuig.
De staartrijderDe staartrijder is de motorrijder die helemaal achteraan de stoet rijdt. Hij geeft de kruisingen weer vrij en eventuele auto's die aan de kant stil zijn gezet weer een oprijteken. Bij ambulance ritten is de staartrijder vaak niet nodig.
Ere-escorteEventueel rijdt er nog een ere-escorte van de Koninklijke Marechaussee mee. Deze rijden voor de stoet, maar achter de commandant.
De signalenDe motorrijders van de VTB gebruiken verschillende signalen. Optische en geluidssignalen. Bij het oprijden van een kruising blazen zij op hun fluitje en laten ±5 seconden hun sirene horen. Dit om merkzaam te maken dat ze op de kruising staan en er dus opgelet moet worden. Bij een auto of motor die de stoet tegemoet komt op een niet al te brede weg rijdt hij op de linkerrijbaan om de auto of motor te onderscheppen. Vervolgens geeft hij dit door aan zijn collega's. De staartrijder geeft de kruising vrij door - vaak staat hij op, maar niet altijd - het teken te geven dat het verkeer nu weer de normale verkeersregels in acht moet nemen. Dit teken vormt hij door zijn hand in de lucht te steken en vervolgens rond zijn pols draait. Hierbij fluit hij ook gedurende ±2 seconden.
Veilig een kruising overEen stoet volgt een vast procedure tijdens het oversteken van een kruising. Een spitser rijdt een stuk vooruit en zet de kruising stil, vervolgens wordt het deel vanwaar de stoet komt vrijgemaakt. Als de kruising stilstaat en het te berijden vlak leeggetrokken is heeft de agent er 'een blok gezet' Zodra de volgende spitser op de kruising komt rijdt de eerste verder. De staartrijder geeft vervolgens de kruising weer vrij.
Op de snelwegOp de snelweg wordt er inhalend gereden. Zo voorkomt men dat er kwaadwillenden gelijk met de stoet meerijden. Een spitser rijdt een heel stuk vooruit en geeft eventuele filevorming of afsluitingen door. Ook maakt hij een baan vrij. Te opdringerige voertuigen aan de achterkant van de stoet krijgen van de staartrijder het teken dat ze af moeten remmen. De spitsers blokkeren ook de opritten, zodat er geen auto's de snelweg op kunnen op het moment dat de stoet langskomt.
FileBij file heeft het weinig zin om al het verkeer door te laten rijden. In dat geval wordt het verkeer zoveel mogelijk naar de kant geloodst en rijdt de stoet op de Duitse manier: tussen het verkeer door.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkeers_Technische_Begeleiding