Als het goed is laat men ten alle tijden alle signalering aan staan (dus ook tijdens het zetten van een blok op bijv. een rijstrook of een kruising).
Dit is de manier hoe het hoort (en word aangeleerd).
Tijdens het stilstaan zet je/zetten wij in A'dam toch wel de sirene uit. Reden daarvoor is dat je anders de fluit niet hoort bij het geven van de tekens (en dat je zelf gek wordt van de sirene
). Je komt aan rijden met zwaai en lawaai, zodat iedereen je ziet (hoop je
), je zet je lawaai uit, geeft het algemene stopteken (zet al dan niet je motor op de jiffy en stapt af, ligt aan de tijd die je hebt) en gaat met tekens en je fluit de juiste rijstrook vrij maken.
Ook het zetten van een blok kan heel goed zonder zwaai en lawaai. Je geeft immers een aanwijzing en men is verplicht die op te volgen. Blauw is wel handig om de aandacht te krijgen daarbij.
Bij VIP begeleiding schrijft het protocol trouwens soms voor dat je helemaal geen signalen mag gebruiken. Sirene is dan altijd uit den boze.
grtzzz