Regio Utrecht en regio Rotterdam, dagelijks, op vrijwel alle tijdstippen van de nacht en dag. Wat zijn jouw ervaringen in het openbaar vervoer dan? Al zoveel geweld gezien?
Een aantal jaar geleden reisde ik vrijwel ieder weekend naar Amsterdam, of Zaandam, Sloterdijk, etc. Daarvoor, in mijn schooltijd met de bus, tram / metro of trein naar Rotterdam, ook op zeer variabele tijdstippen.
-bedelaars
-tokkelaars op gitaartjes / harmonica's onder invloed
-softdrugs
-drankmisbruik
-intimidaties
-knokpartijtjes
-controles die uit de hand liepen
-zakkenrollers
-agressie
-stankoverlast
-besmeurd meubilair
Hufterig, asociaal, intimiderend gedrag... geweld valt op zich nog wel mee, over het algemeen kon ik me vrij voortbewegen, meestal. Zo lang je niet iemand al te lang aankijkt...Maar ontelbare ruzies gezien. Om over de te late treinen (of gewoon helemaal niet reden) maar te zwijgen. En conducteurs die geïntimideerd werden en uitgekafferd..
Al met al kleine overlast. Maar dit soort kleine criminaliteit maakt dat wie de beschikking heeft over een auto, nooit meer met OV zal reizen. Overdag is het meestal wel te doen.
P.s. Regelmatig moest ik ook diep Duitsland in, met het OV, vanaf Rotterdam. Een wereld van verschil! De Duitse treinen waren schoon en mensen waren veel beleefder. Misschien toch een mentaliteitsprobleem..?
En Zuidplein in Rotterdam spande wel de kroon! Iedere dag matten, heb agenten in hun gezicht bespuwd zien worden. Vaak kwamen ze er nog mee weg ook...vaak moest ik vluchten met m'n rugzakje om, omdat ineens de vlam in de pan sloeg. Of kwam de politie met meerdere voertuigen tegelijk aanrijden en voor je het wist rolden links en rechts mensen over de grond.
Ik kan nog wel even doorgaan..