leuk idee, bestaat al lang in Amsterdam.
Amsterdam heeft meerdere ov teams 1 vanuit de politie, bestaande uit politieagenten en mensen van het service en veiligheidsteam. (boa's)
Verder heeft het GVB een eigen ov team bestaande uit boa's. Deze controleren, verbaliseren, en lopen met handboeien rond.
EN op alle grote ns stations lopen er 's avonds ook nog eens beveiligingsmedewerkers rond. Wat willen ze nog meer inzetten?
Misschien is dat het probleem juist. Al die verschillende partijen.
Klein overzichtje:
NS- hoofdconducteurs (BOA)
- 'service en veiligheid' teams (BOA)
- particuliere beveiliging op grote en minder grote stations
Stadsvervoer (RET, GVU, GVB, HTM, enz.)
- conducteurs op trams (BOA)
- mobiele controleteams, onder wat voor noemer dan ook (BOA)
Streekvervoer (connexxion, arriva, enz.)
- mobiele controleteams (BOA)
Dat zijn de vervoerders zelf in grote lijnen, dan partijen die vanuit de
overheid zijn betrokken:
- Regiopolitie / KMar (basispolitiezorg), tbv calamiteiten en aangrenzend gebied.
- regiopolitie georganiseerd in speciale OV-teams, al dan niet in combinatie met andere diensten
- KLPD spoorwegpolitie (eerstelijns politiezorg in en om treinen, tevens branchespecifieke wet- en regelgeving)
- gemeentelijke toezichthouders / handhavers (al dan niet BOA)
- ProRail (BOA), bijv. bij handhaving rood licht spoorwegovergangen
En dan zal ik ze vast nog niet allemaal hebben.
Veel partijen met veel verschillende taken, verantwoordelijk en bevoegdheden, middelen (bewapening, voertuigen, communicatie) en uniformen.
Snapt u het nog, gemiddelde burger?
(generally spoken
)
Overigens denk ik niet dat je veel wint door dit op de één of andere manier in een landelijke dienst te gieten. Misschien wel bij repressief optreden, maar veelal heeft de overlast nauw verband met de lokale omstandigheden.
(zie de voorbeelden van Beverwaard, Zuidplein, Den Haag, Amsterdam, enz.)
Ik denk dat de koppeling met de lokale aanpak (wijkzorg, buurtagent, enz.) juist heel groot moet zijn en dat de verantwoordelijkheid daarvan bij het lokaal bevoegd gezag moet blijven liggen.
Wel ben ik voorstander van landelijke sturing op hoofdlijnen, bijvoorbeeld ontwikkeling van handhavingsmethoden, adviseren in wet- en regelgeving, verzamelen en analyseren van statistieken. Maar ook het creëeren van eenheid in middelen, bevoegdheden, enz. Een soort van landelijk coördinatie - / expertisecentrum dus eigenlijk.