Pleidooi voor landelijke ov-politie

Auteur Topic: Pleidooi voor landelijke ov-politie  (gelezen 7322 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 24 september 2009, 20:23:35
Een aantal jaar geleden reisde ik vrijwel ieder weekend naar Amsterdam, of Zaandam, Sloterdijk, etc. Daarvoor, in mijn schooltijd met de bus, tram / metro of trein naar Rotterdam, ook op elke tijdstippen.
(...)

Dat is niet het beeld dat ik herken, van de afgelopen +/- drie jaar dat ik intensief met het OV reis.

Dat zou dus kunnen betekenen dat het sinds de tijd dat jij veel reisde, is verbeterd. Of jij had altijd pech en ik heb altijd geluk.
(dat laatste klopt sowieso best aardig ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 24 september 2009, 20:51:44
Dat is niet het beeld dat ik herken, van de afgelopen +/- drie jaar dat ik intensief met het OV reis.

Dat zou dus kunnen betekenen dat het sinds de tijd dat jij veel reisde, is verbeterd. Of jij had altijd pech en ik heb altijd geluk.
(dat laatste klopt sowieso best aardig ;))

Ik zat net eventjes terug te tellen...het is inderdaad al weer een jaar of tien geleden... :-X ::)
Omg...wat gaat de tijd hard!  :-\  ;D

En wat klopt best aardig? Dat jij altijd geluk hebt en ik pech?

Edit; Schooltijd is zelfs al weer een jaar of 12 geleden... :'( ;D ;D

Nou als het sinds die tijd zodanig is verbeterd...petje af! (dat ga ik eens uitproberen.., dagje A'dam ofzo. ;))


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #12 Gepost op: 24 september 2009, 20:57:36
Nou, zie je wel? Zo erg is het allemaal niet meer... En zuidplein is ook een heel stuk verbeterd gelukkig. Ik weet de tijd ook nog wel dat het daar niet pluis was. Nog steeds kan ik fijnere plekken bedenken om te verblijven, maar ik heb er de laatste jaren nooit meer zien gebeuren dan wildplassen en blikjes op straat gooien.
Wout


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 24 september 2009, 21:02:49
Nou, zie je wel? Zo erg is het allemaal niet meer...

Ik begin het nog haast te geloven ook. Ik reageerde met wat verouderde frustraties geloof ik..... ::)
Stond er niet bij stil dat dat alweer zo lang geleden is.
Maar goed, veel nare herinneringen aan OV. Ik ga het binnenkort misschien weer eens uitproberen.  8)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 24 september 2009, 21:06:31
En zuidplein is ook een heel stuk verbeterd gelukkig. Ik weet de tijd ook nog wel dat het daar niet pluis was. Nog steeds kan ik fijnere plekken bedenken om te verblijven, maar ik heb er de laatste jaren nooit meer zien gebeuren dan wildplassen en blikjes op straat gooien.

Ik heb daar regelmatig moeten rennen. Hele bendes struinden daar. Op een keer zelfs met z'n tweeën de C&A in moeten vluchten, mannetje of 10 / 12 achter ons aan. Via de roltrap gerend, groep erachteraan. Goederenlift moeten pakken, toen we die openden ging het alarm af. Via de achteruitgang mochten we van het personeel wegvluchten. Zuidplein was in die tijd bar en boos. Evenals de Afrikaanderwijk (zat in Zuid op school), Beijerlandselaan... Gribuszooitje... :D
En ik ben niet bang uitgevallen en ook niet klein, maar tegen zulke aantallen begin je niets. En dit is maar 1 van de vele avontuurtjes met het OV.  ;D

Mooi om te lezen dat het daar een beetje onder controle is. Beverwaard, is dat ook nog zo slecht, of is het daar ook verbeterd, dat jij weet?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 24 september 2009, 22:04:52
Mooi om te lezen dat het daar een beetje onder controle is. Beverwaard, is dat ook nog zo slecht, of is het daar ook verbeterd, dat jij weet?
zie hier http://www.pvdarotterdam.nl/nieuws/nieuws_item/t/ov_verbod_nu_ook_op_lijn_23 ;)
Tramlijn 23: Beverwaard <-> Holy ::)

En wat klopt best aardig? Dat jij altijd geluk hebt en ik pech?
Dat ik vaak geluk heb.
Of jij vaak pech hebt, zul je zelf het beste weten... ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 24 september 2009, 22:17:49
zie hier http://www.pvdarotterdam.nl/nieuws/nieuws_item/t/ov_verbod_nu_ook_op_lijn_23 ;)
Tramlijn 23: Beverwaard <-> Holy ::)
Dat ik vaak geluk heb.
Of jij vaak pech hebt, zul je zelf het beste weten... ;)

Beverwaard kende zeer slechte tijden. Zelfs een keer 3x op 1 dag zelfde tankstationnetje overvallen.  ::)
Ach, 7 jaar pech, 7 jaar geluk toch?  ;D ;D (niet perse achter elkaar)

Maar om weer terug naar het topic te keren:


do 03 sep 2009, 07:16 | lees voor
Forse groei incidenten in openbaar vervoer
AMSTERDAM -

Het aantal strafbare incidenten in het stads- en streekvervoer is in drie jaar tijd fors gegroeid. Geweld, bedreigingen, berovingen, ernstige overlast en vandalisme stegen vorig jaar in bus en tram met 33 procent. De vervoersbedrijven verwachten dit jaar een soortgelijke toename.

Dat blijkt uit een analyse van de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer, bevestigde een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat donderdag. Een duidelijke reden voor de stijging van het aantal incidenten is niet te geven. Mogelijk is het personeel eerder bereid incidenten te melden door de „toenemende aandacht voor onveiligheid in het publieke domein”, schrijft de Taskforce.

Vooral in de bus gaat het vaker mis. Over het algemeen is er meer agressief gedrag. De meeste incidenten gebeuren 's middags en 's avonds en tijdens het nachtvervoer in de weekeinden. Doordeweeks gaat het vermoedelijk om scholieren en in de weekeinden om stappers.

Het totaal aantal meldingen, waarin behalve de strafbare zaken ook scheldpartijen, hinderlijk gedrag, betalingsproblemen en andere verstoringen zijn meegeteld, stijgt sterk. De vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia registreerden in 2007 nog 3869 incidenten. In 2008 waren dat er 4711. De bedrijven denken dit jaar nog eens uit te komen op een stijging van ruim 40 procent ten opzichte van 2008.

Volgens de Taskforce hebben chauffeurs, conducteurs en toezichthouders in de Randstad wat vaker met agressie te maken dan collega's in de provincie. Dit verschil neemt de laatste jaren af.

De Taskforce, met daarin onder meer de vervoerders, bonden, politie, het Openbaar Ministerie en de overheid, wil met een aantal maatregelen het openbaar vervoer veiliger maken. Zo moet het toezicht in het ov worden uitgebreid en dienen er reisverboden te komen voor raddraaiers. Ook moet het eenvoudiger worden schade te verhalen op daders.

Het definitieve rapport, met alle aanbevelingen en conclusies, wordt op 14 september aangeboden aan de ministers Guusje Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Camiel Eurlings (Verkeer), aldus een woordvoerder van Ter Horst.

Klinkt i.i.g. goed, de maatregelen die in de planning zitten.


Big Dutch

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • MinDef / BHV / EHBO / AED / Gezond Verstand
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2009, 15:49:18
In Den Haag is het op sommige lijnen ook niet mis qua incidenten.

Het meeste hoor je niet op het nieuws maar er is echt dagelijks wel wat. Heb zelf ervaringen ermee.
MinDef / BHV / EHBO / AED / Gezond Verstand


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #18 Gepost op: 25 september 2009, 16:51:29
leuk idee, bestaat al lang in Amsterdam.

Amsterdam heeft meerdere ov teams 1 vanuit de politie, bestaande uit politieagenten en mensen van het service en veiligheidsteam. (boa's)
Verder heeft het GVB een eigen ov team bestaande uit boa's. Deze controleren, verbaliseren, en lopen met handboeien rond.

EN op alle grote ns stations lopen er 's avonds ook nog eens beveiligingsmedewerkers rond. Wat willen ze nog meer inzetten????
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 25 september 2009, 18:20:33
leuk idee, bestaat al lang in Amsterdam.

Amsterdam heeft meerdere ov teams 1 vanuit de politie, bestaande uit politieagenten en mensen van het service en veiligheidsteam. (boa's)
Verder heeft het GVB een eigen ov team bestaande uit boa's. Deze controleren, verbaliseren, en lopen met handboeien rond.

EN op alle grote ns stations lopen er 's avonds ook nog eens beveiligingsmedewerkers rond. Wat willen ze nog meer inzetten????

Misschien is dat het probleem juist. Al die verschillende partijen.

Klein overzichtje:
NS
- hoofdconducteurs (BOA)
- 'service en veiligheid' teams (BOA)
- particuliere beveiliging op grote en minder grote stations

Stadsvervoer (RET, GVU, GVB, HTM, enz.)
- conducteurs op trams (BOA)
- mobiele controleteams, onder wat voor noemer dan ook (BOA)

Streekvervoer (connexxion, arriva, enz.)
- mobiele controleteams (BOA)

Dat zijn de vervoerders zelf in grote lijnen, dan partijen die vanuit de overheid zijn betrokken:
- Regiopolitie / KMar (basispolitiezorg), tbv calamiteiten en aangrenzend gebied.
- regiopolitie georganiseerd in speciale OV-teams, al dan niet in combinatie met andere diensten
- KLPD spoorwegpolitie (eerstelijns politiezorg in en om treinen, tevens branchespecifieke wet- en regelgeving)
- gemeentelijke toezichthouders / handhavers (al dan niet BOA)
- ProRail (BOA), bijv. bij handhaving rood licht spoorwegovergangen

En dan zal ik ze vast nog niet allemaal hebben.
Veel partijen met veel verschillende taken, verantwoordelijk en bevoegdheden, middelen (bewapening, voertuigen, communicatie) en uniformen.

Snapt u het nog, gemiddelde burger? ::)
(generally spoken ;))


Overigens denk ik niet dat je veel wint door dit op de één of andere manier in een landelijke dienst te gieten. Misschien wel bij repressief optreden, maar veelal heeft de overlast nauw verband met de lokale omstandigheden.
(zie de voorbeelden van Beverwaard, Zuidplein, Den Haag, Amsterdam, enz.)

Ik denk dat de koppeling met de lokale aanpak (wijkzorg, buurtagent, enz.) juist heel groot moet zijn en dat de verantwoordelijkheid daarvan bij het lokaal bevoegd gezag moet blijven liggen.

Wel ben ik voorstander van landelijke sturing op hoofdlijnen, bijvoorbeeld ontwikkeling van handhavingsmethoden, adviseren in wet- en regelgeving, verzamelen en analyseren van statistieken. Maar ook het creëeren van eenheid in middelen, bevoegdheden, enz. Een soort van landelijk coördinatie - / expertisecentrum dus eigenlijk.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s