Foto's maken politie auto's

Auteur Topic: Foto's maken politie auto's  (gelezen 17813 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

maffiabaas

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Gepost op: 24 september 2009, 18:21:51
Hallo allemaal,
vandaag een erg gekke situatie mee gemaakt. Daarom jullie vraag wat jullie hier van vinden.
Vandaag na school liep ik naar buiten. Daar was een vechtpartij aan de gang en zoals altijd maak ik foto's van ongevallen enzo. Ik maakte geen foto's van de vechtpartij wat mij ook heel normaal lijkt. Naar een paar minuten kwamen er politie auto's aan. Ik maakte toen een foto van een van de politie auto's. De politie agent stapt uit en komt heel breed op mij afgelopen. En vraagt om mijn fotocamera terwijl er een gevecht aan de gang is. Meneer vertelt dat ik mijn camera in moet leveren.
Ik wijs meneer er op dat ik gewoon foto's maak.
Toen zei ik dat ik hem wel zou wissen dus dat heb ik gedaan waar hij bij stond.
Gelukkig heb ik thuis de foto's weer terug kunnen halen.

Mag deze agent wel naar mij toe komen en zeggen dat ik me camera moet in leveren omdat ik een foto maak van een politie auto?
Een beetje raar :-\

Waar gaat het heen met de agenten.




HenkJan

  • Centralist
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • Centralist
Reactie #1 Gepost op: 24 september 2009, 18:37:17
Nee, zeker mag dit niet. Het is openbaar terrein dus ben je gewoon open en vrij om foto's te maken. Deze agent had dit nooit mogen doen.

Henk-Jan


maffiabaas

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #2 Gepost op: 24 september 2009, 18:50:05
Nee, zeker mag dit niet. Het is openbaar terrein dus ben je gewoon open en vrij om foto's te maken. Deze agent had dit nooit mogen doen.

Henk-Jan
Oke bedankt ,
verder had deze agent pas 1 streep dus dat betekent dat hij nog in opleiding is...
Ik denk dat hij gewoon zijn macht wil misbruiken om een 15 jarige ramptoerist van zijn camera te willen beroven. Als hij hem werkelijk had ingenomen had dit zeker een staartje gekregen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 24 september 2009, 18:59:28
Echt wel dat het mag. Al ik jou foto's zie maken bijeen vechtpartij, zou het zo kunnen zijn dat er ook foto's van de vechtpartij op jou camera staan. Het wetboek van strafvordering geeft mij dan de bevoegheid om in het kader van waarheidsvinding jou camera in beslag te nemen.

mvg
Mike


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 24 september 2009, 19:00:48
verder had deze agent pas 1 streep dus dat betekent dat hij nog in opleiding is...
Ik denk dat hij gewoon zijn macht wil misbruiken om een 15 jarige ramptoerist van zijn camera te willen beroven.

Met deze instelling kom je dr wel  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 24 september 2009, 19:03:32
Een verhaaltje heeft altijd meerdere kanten... ::)


maffiabaas

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #6 Gepost op: 24 september 2009, 19:05:24
Echt wel dat het mag. Al ik jou foto's zie maken bijeen vechtpartij, zou het zo kunnen zijn dat er ook foto's van de vechtpartij op jou camera staan. Het wetboek van strafvordering geeft mij dan de bevoegheid om in het kader van waarheidsvinding jou camera in beslag te nemen.

mvg
Mike
Okee , daar zou ik nog mee instemmen. Natuurlijk geld dit als bewijs. Maar ook zei hij er bij: Je zal deze camera dan nooit meer terug krijgen...
Waar slaat dat op? Als hun die foto's willen hebben prima. Maar dat ik ze dan moet wissen en dat ik de camera dan wel mag houden? Wat schieten ze daar mee op?


spanjaard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2009, 19:12:20
je weet het tegenwoordig maar nooit wat je wel en niet mag
Fotograaf Hollands-midden en Haarlemmermeer.  WWW.HILLEGOM112.WEB-LOG.NL


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2009, 19:17:53
Helaas zijn (heel) veel agenten niet op de hoogte van de wetgeving hierover... In principe is openbaar grondgebied vrij gebied voor de pers, klaar.

Maaarrrr er zijn uiteraard weer wat uitzonderingetjes... Portretrecht is er eentje van, al lijkt mij dit in jouw geval niet helemaal van toepassing.

Een andere is dat de politie je in sommige gevallen wel kan verbieden om te publiceren in verband met eventueel onderzoek. Een agent mag je NIET dwingen je foto's te verwijderen als je het hele rijtje van openbaar grondgebied enz in acht houdt! Wat ze wél mogen doen is je digitale fotorolletje in beslag nemen en dit overhandigen aan de korpsleiding. Je krijgt van de agent een bewijsje dat het kaartje in beslag is genomen. Vervolgens moet de leiding binnen 6 uur beslissen of de foto geschikt is voor publicatie of niet. (Beelden die niet geschikt zijn voor publicatie zijn dat vaak wel voor het onderzoek...)
In jouw geval zal de leiding waarschijnlijk een lachbui krijgen, jij je camera terug en de eenstreper een tik op z'n vingers. Dit zijn de afspraken tussen de politie en NvJ, en verder helemaal niks!

Ik zal maar meteen het verhaal vertellen hoe ik dit weet, ben er ook door schade en schande wijs van geworden...
Lijk gevonden in het water bij een middelbare school, ikke er dus op af. Was er vrij snel ter plaatse en had dus mooie foto's (drijvend lakentje in het water, stel duikers er omheen, beetje politie en ambulance). Helemaal goed plaatje dus, mooi voor publicatie. Gemaakt van achter het lintje, dus volledig legaal. Vervolgens komt er een motoragent op me af die me begint te dwingen om die foto's te wissen. Waarom wilde hij niet zeggen, maar hij had er wel veel zin in om m'n ochtend is goed te verzieken. Uiteindelijk na wat tegensputteren de foto's gewist, wetende dat recovery erg leuk werkt. Hij wilde wel al m'n gegevens weten; braaf gegeven.

2 dagen later staat er opeens politie voor m'n deur. M'n moeder doet open: 'goedemiddag, wij zijn van de politie! Ik ben op zoek naar uw zoon, we moeten hem dringend spreken!' Heb moeders nog nooit zo wit m'n kamer binnen zien lopen... ;D
Maargoed, het bleek dus om de technische recherche te gaan. Via via hadden ze begrepen dat ik vrij snel ter plaatse was bij de lijkvinding, en dat ik dus zeer waarschijnlijk foto's heb die zeer belangrijk voor het onderzoek zijn. Toen heb ik toch maar is zachtjes aan uitgelegd dat hun belangrijke onderzoeksmateriaal onder dwang van een collega van hun is vernietigd... De eerste woorden van de rechercheur waren: 'dat mag niet, dat kan niet, dat recht heeft de agent helemaal niet!'

Ik heb de recherche een paar minuten later braaf de gerecoverde foto's doorgemaild, de motor agent heeft een uitbrander gehad en de rest van het korps is ook weer is stilletjes bijgespijkerd over de rechten van de pers... Sindsdien eigenlijk geen problemen meer gehad :) Maar bij de eerstvolgende situatie dat ik in zoiets verzeild raak mogen ze me meenemen naar het bureau oid, dan wil ik het wel een keer breed uitmeten in de pers... Een keer zo'n geintje is best grappig, maar dit was stiekem toch weer de 6e keer dat ik zoiets meemaakte!


HenkJan

  • Centralist
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
  • Centralist
Reactie #9 Gepost op: 24 september 2009, 19:58:29
De agenten zouden inderdaad beter op de hoogte moeten zijn hierover! Zelfs over portret recht kunnen ze niet zeuren, je mag van alles foto's maken zelfs als portret maar je mag het dan niet publiceren. Gewone foto's van inzetten van hulpdiensten kunnen hulpdiensten niet sommeren om de foto's te verwijderen.