Foto's maken politie auto's

Auteur Topic: Foto's maken politie auto's  (gelezen 17803 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #30 Gepost op: 29 september 2009, 12:43:28
Daar noem je nogal wat. Foto's maken van een terrein een bedrijf dat met nucleaire stoffen werkt, of een politieauto op straat in een noodhulp situatie. Zoek de verschillen :)

Het gaat niet om het geheel, maar de manier waarop. Ik ben ook al een aantal keren aangesproken, maar als ik vervolgens foto's laat zien die al op mijn camera staan / stonden word er nooit moeilijk over gedaan.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #31 Gepost op: 29 september 2009, 19:37:31
Even iets over het fotograferen van politiefunctionarissen in hun publieke functie;

Bij het maken van foto's van politiefunctionarissen in hun publieke functie kán het natuurlijk ook zijn dat deze ambtenaren een politie-neventaak hebben, waarvoor hun anonimiteit zoveel mogelijk gewaarborgd dient te worden. Denk hierbij aan een AE functie of Verkenner bij de ME e.d.

Het risico dat ze in uniform noodhulpdiensten en BPZ taken verrichten en dan herkend kunnen worden is van een heel andere orde dan het risico om van gepubliceerde foto's op druk bezochte en goed bedoelde 112 sites en/of andere media herkend te worden. Doordat deze media door een zeer breed publiek geraadpleegd wordt, maakt de kans op herkenning vele malen groter, en kan dan het goed en veilig functioneren in zo'n neventaak behoorlijk schaden.

Dat je niet te koop loopt met het vervullen van zo'n (anonieme) neventaak is dan ook evident. Maar dat maakt het tevens lastig om uitleg te geven waarom bepaalde foto's van publieke functies ongewenst zijn.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #32 Gepost op: 3 oktober 2009, 20:39:09
Echt wel dat het mag. Al ik jou foto's zie maken bijeen vechtpartij, zou het zo kunnen zijn dat er ook foto's van de vechtpartij op jou camera staan. Het wetboek van strafvordering geeft mij dan de bevoegheid om in het kader van waarheidsvinding jou camera in beslag te nemen.

Kijk, hier zit de kern van het probleem: Agenten die denken dat dit zo maar kan.

Ten eerste kan je geen camera in beslag nemen, hooguit de geheugenkaart.
Ten tweede moet daar een vordering van de HOvJ aan ten grondslag liggen.
Ten derde moet je goed bedenken dat een fotograaf (beroeps- of hobby)
geen verlengstuk is van de politie. Er moet m.i. dank ook een zwaarwegend
belang zijn om de pers voor ket karretje van de politie te spannen.
Ik weet dat in Kennemerland de politie slechts bij hoge uitzondering gebruik
maakt van foto's van 'anderen' en ik denk dat dat een gezonde zaak is.

Agenten die roepen dat je foto's moet wissen geven per definitie aan dat
ze het niet snappen  >:(

Ik zou eerst maar eens met je eigen afdeling voorlichting gaan praten voordat
je dit soort onzin gaat lopen spuien.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2009, 20:51:27
Nog een uitzondering ... foto's van militaire gebouwen, terreinen, instalaties of werken.(mits niet direct een schiftelijke toestemming overlegd kan worden van het "bevoegd gezag")

Als nederlander dien je de wet te kennen maar in alle discussies over
persfotografie heb ik nog nooit wat gelezen over militaire objecten. En ik
heb al heel wat marineschepen gefotografeerd  ;)  Ook het kantoor van de
KMar in IJmuiden zit in mijn archief. Valt ook niets bijzonders aan te zien.
Als je het hebt over een militaire basis kan ik het me voorstellen maar
een kantoor of een marineschip in de sluizen?


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #34 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:01:49
Je hebt als Nederlander het recht om iemand aan te houden bij ontdekking op heterdaad. Op het moment dat een agent je onrechtmatig vordert om foto's te wissen overtreed hij/zij artikel 7 van de grondwet en kan je hij/zij aanhouden en een HOVJ laten beslissen. Maarja als een agent dan ook de wet aan zijn/haar laars lapt schiet je er nog niets mee op.

Artikel 53 lid 1 van het wetboek van strafvordering zegt:
“In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.”


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #35 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:36:19
;D ;D ;D knappe vent die een politieman aanhoudt.  denk dat je zelf in de boeien gaat. verwacht niet dat oom agent zich zonder slag of stoot laat aanhouden door een burger.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2009, 00:42:50
Je hebt als Nederlander het recht om iemand aan te houden bij ontdekking op heterdaad. Op het moment dat een agent je onrechtmatig vordert om foto's te wissen overtreed hij/zij artikel 7 van de grondwet en kan je hij/zij aanhouden en een HOVJ laten beslissen. Maarja als een agent dan ook de wet aan zijn/haar laars lapt schiet je er nog niets mee op.
Artikel 53 lid 1 van het wetboek van strafvordering zegt:
“In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.”

Geef even een belletje als je dat gaat doen. Dan kom ik dat even filmen  ;D
Maar even serieus, ik denk dat je in dat soort situaties beter even contact
kan opnemen met de afdeling voorlichting.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2009, 01:01:57
Sinds wanneer is artikel 7 van de Grondwet een strafbepaling dan? En sinds wanneer is het overtreden van dit artikel een strafbaar feit? En waar staat dat dan strafbaar gesteld? Juist. Niet dus. Aanhouding is dus ook niet aan de orde. Vergelijk: als ik iemand discrimineer, is dat in strijd met artikel 1 van de Grondwet. Maar daarvoor kan ik niet worden aangehouden. Wel op grond van artikel 429 (of in elk geval daar in de buurt) van het Wetboek van Strafrecht. En dat is wél een strafbaar feit. En daar kan ik dan dús voor worden aangehouden.
greetz,  Enrique


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2009, 01:45:30
Kijk, hier zit de kern van het probleem: Agenten die denken dat dit zo maar kan.

Ten eerste kan je geen camera in beslag nemen, hooguit de geheugenkaart.
Ten tweede moet daar een vordering van de HOvJ aan ten grondslag liggen.
Ten derde moet je goed bedenken dat een fotograaf (beroeps- of hobby)
geen verlengstuk is van de politie. Er moet m.i. dank ook een zwaarwegend
belang zijn om de pers voor ket karretje van de politie te spannen.
Ik weet dat in Kennemerland de politie slechts bij hoge uitzondering gebruik
maakt van foto's van 'anderen' en ik denk dat dat een gezonde zaak is.

Agenten die roepen dat je foto's moet wissen geven per definitie aan dat
ze het niet snappen  >:(

Ik zou eerst maar eens met je eigen afdeling voorlichting gaan praten voordat
je dit soort onzin gaat lopen spuien.



Kun je deze wijsheid ook staven met de betrefende artikelen uit het wetboek? Het klopt nl niet.

mvg
Mike


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2009, 02:32:00
Kun je deze wijsheid ook staven met de betrefende artikelen uit het wetboek? Het klopt nl niet.

Sorry, jij bent degen die harde uitspraken doet. Dan mag jij dat dat staven  ;)