GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 90779 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Dankjewel voor het plaatsen van dit bericht.
Het geeft een goed inzicht hoe (slecht) NS/Prorail werkt....
Zonder de overige reacties na deze te lezen (ik lees nu vanaf pagina 25 alles tot aan pagina 27) alvast een reactie: het is logisch dat mensen niet direct het spoor op mogen na een incident. Allereerst bestaat er nog een kans dat er andere treinen aankomen die niet vroegtijdig kunnen stoppen; in zo'n geval krijg je een situatie zoals deze zich voordeed in 2003 in Frankrijk waarbij op een tracé van 3 sporen passagiers de trein noodgedwongen moesten verlaten. Zie Train almost hit crowd (France)

Bovendien is de kans op elektrocutiegevaar erg groot na een ongeval waarbij de bovenleiding is beschadigd. De bovenleiding lag zoals je kon zien op de foto's compleet aan gort. Een aantal zullen dan ook wel op de sporen hebben gelegen en rara, wat geleiden die sporen heel goed? Inderdaad, elektriciteit. Levensgevaarlijk om op zo'n moment het spoor te betreden.  Pas als de spanning van de bovenleiding is gehaald, kan men er uit. Dat kan inderdaad een half uurtje duren, omdat het behoorlijk complex is. Dat is nou eenmaal zo en daar kun je als wat voor organisatie niks aan doen.

Het meest stomme was nog wel dat mensen klaagden over het feit dat ze bij het verlaten van de trein zo hoog moesten uitstappen: verwachten ze dan dat er een perron naast wordt gebouwd?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Ik ben het met je eens dat een evacuatie zo gecontroleerd mogelijk moet verlopen, maar ik vind het een slechte zaak, dat deze pas na een half uur plaatsvindt.
Wat als er brand in de trein was uitgebroken ? De passagiers zouden geen kant opgekunt hebben.

Dit is niet de eerste keer dat een evacuatie van een trein langzaam plaatsvindt en ik hoop dan ook dat dit aspect bij de onderzoeken wordt meegenomen.

Of moeten we wachten op een ramp waarbij een langzame evacuatie tot vele slachtoffers leidt...

Toch wel bijzonder dat direct na de aankomst van de brandweer, binnen 5 minuten al de eerste mensen vanuit de trein op de openbare wegliepen....


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Ik ben het met je eens dat een evacuatie zo gecontroleerd mogelijk moet verlopen, maar ik vind het een slechte zaak, dat deze pas na een half uur plaatsvindt.
Wat als er brand in de trein was uitgebroken ? De passagiers zouden geen kant opgekunt hebben.

Dit is niet de eerste keer dat een evacuatie van een trein langzaam plaatsvindt en ik hoop dan ook dat dit aspect bij de onderzoeken wordt meegenomen.

Of moeten we wachten op een ramp waarbij een langzame evacuatie tot vele slachtoffers leidt...

beetje if / then verhaal..

if brand then snelle evacuatie
if geen brand then gecontroleerde evacuatie.

kans op aanvullende effecten (letsel) is groter bij snelle evacuatie en dat wil je niet en zolang die trein niet op omvallen staat of er brand is lijkt me het een erg veilige plek. Belangrijkste is of de communicatie richting de passagiers goed is geweest.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik ben het met je eens dat een evacuatie zo gecontroleerd mogelijk moet verlopen, maar ik vind het een slechte zaak, dat deze pas na een half uur plaatsvindt.
Wat als er brand in de trein was uitgebroken ? De passagiers zouden geen kant opgekunt hebben.

Dit is niet de eerste keer dat een evacuatie van een trein langzaam plaatsvindt en ik hoop dan ook dat dit aspect bij de onderzoeken wordt meegenomen.

Of moeten we wachten op een ramp waarbij een langzame evacuatie tot vele slachtoffers leidt...

De passagiers konden alle kanten op.... De deuren stonden open en als er brand was geweest hadden ze alsnog door de open deuren naar buiten kunnen gaan. Men moet nou eenmaal kiezen tussen meerdere problemen, in deze situatie was er geen direct gevaar voor de treinpassagiers en is gekozen om even te wachten om gecontroleerd en VEILIG te kunnen evacueren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Dankjewel voor het plaatsen van dit bericht.
Het geeft een goed inzicht hoe (slecht) NS/Prorail werkt....

Dar lijkt het in eerst opzicht wel op. maar denk je ff in er is brand, er zijn gevaarlijke stoffen (nafta is zeer licht ontvlambare stof) en er heerst chaos.....
Zolang de IC geen schade heeft is het veiligst om daar in te zitten........
Op een andere fora geeft een zoon van een machnist aan dat zijn vader door de NS gebeld was om te gaan kijken hoe het is de IC.....


Bovendien is de kans op elektrocutiegevaar erg groot na een ongeval waarbij de bovenleiding is beschadigd. De bovenleiding lag zoals je kon zien op de foto's compleet aan gort. Een aantal zullen dan ook wel op de sporen hebben gelegen en rara, wat geleiden die sporen heel goed? Inderdaad, elektriciteit. Levensgevaarlijk om op zo'n moment het spoor te betreden.  Pas als de spanning van de bovenleiding is gehaald, kan men er uit. Dat kan inderdaad een half uurtje duren, omdat het behoorlijk complex is. Dat is nou eenmaal zo en daar kun je als wat voor organisatie niks aan doen.


de spanning wordt door middel van een automatische snelschakelaar er van af gehaald dus als er een bovenleiding in contact komt met de rails zonder trein er tussen slaat ie vrijwel zeker meteen uit. Na 1 minuut komt ie dan weer in is de kortsluiting er nog steeds slaat ie definitief uit.....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Srich, ik weet niet of jouw bevinding klopt.

Toen er laatst 16 juni 2009 een bovenleiding kapot werd getrokken door een trein in Sassenheim, moesten de inzittenden ook binnen blijven in verband met electrocutiegevaar. Dat de spanning er automatisch af gaat, is dus onwaarschijnlijk.
Misschien een Prorail-medewerker die uitsluitsel kan geven? :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
In principe moet de leiding altijd geaard / veiligheidstester geplaatst worden voordat het 100% veilig is  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/detail/432956/2009/09/26/Leopardtanks-trekken-treinen-uit-elkaar.dhtml


BARENDRECHT - De opruimwerkzaamheden op het spoor bij Barendrecht zijn zaterdag na de treinbotsing van donderdagavond in volle gang. Twee Leopardtanks van het leger moeten de restanten van de twee goederentreinen uit elkaar trekken. Dat hebben woordvoerders van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de politie zaterdag gezegd.

Aanvankelijk werd gedacht dat om tien uur met het karwei kon worden begonnen, maar dat lukte niet. De tweede en de derde prognose van respectievelijk 14.00 en 15.00 uur bleken ook niet haalbaar. Een vloeistoftank belemmert nog de toegang. Een hoogwerker moet die eerst weghalen. De verwachting is nu dat de Leopardtanks omstreek 17.00 uur aan de slag kunnen gaan. Ze zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.

De twee goederentreinen kwamen met elkaar in botsing onder een viaduct over de A15. De goederentrein van vervoerder ERS Railways is voor een groot deel total loss, drie wagons zijn vernield.

De trein vervoerde consumentengoederen, zoals huishoudelijkeapparaten. De andere, van vervoerder DB Schenker Rail, bestond uit tien tankwagons met nafta, een aardolie-derivaat. De wagons zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag leeggepompt. (ANP)

http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/7/10/8/media_xl_67058.jpg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.nu.nl/algemeen/2089908/goederentrein-reed-bijna-zeker-rood.html

'Goederentrein reed bijna zeker door rood'
Uitgegeven:    26 september 2009 13:51
Laatst gewijzigd:    26 september 2009 15:31

AMSTERDAM – Een van de twee machinisten van de goederentreinen die donderdagavond op elkaar klapten bij Barendrecht heeft waarschijnlijk een rood sein gemist. Dat is volgens de Onderzoeksraad van Veiligheid de meest voor de hand liggende verklaring, aldus het AD.
© ANP

“Het is een waarheid als een koe dat er een sein moet zijn gemist om de treinen op hetzelfde spoor tegenover elkaar te krijgen”, zegt Jelle Rebbers van goederenvervoerder DB Schenker zaterdag in het AD.

Vrijwel de hele Betuwelijn heeft een nieuw beveiligingssysteem dat botsingen als die van donderdag moet voorkomen. Dit geldt alleen niet voor het stuk spoor bij Barendrecht.

Verouderd systeem

In Barendrecht werkt men nog met een verouderd systeem dat niet werkt onder de veertig kilometer per uur. Vervanging van het oude systeem is volgens de krant voorlopig niet aan de orde.

De twee goederentreinen kwamen met elkaar in botsing onder een viaduct over de A15. De goederentrein van vervoerder ERS Railways is voor een groot deel total loss, drie wagons zijn helemaal vernield.

De trein vervoerde consumentengoederen, zoals huishoudelijke elektronica apparaten. De andere, van vervoerder DB Schenker Rail, trok tien tankwagons met nafta, een aardolie-derivaat. De wagons zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag leeggepompt.

Bij het ongeluk kwam één van de machinisten om het leven, de andere raakte gewond. Net als een aantal inzittenden van een passerende personentrein.

Leopardtanks

De opruimwerkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. Twee Leopard bergingstanks van het leger moeten de restanten van de twee goederentreinen uit elkaar trekken. Dat hebben woordvoerders van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de politie zaterdag gezegd.

De tanks zouden eigenlijk vanochtend al beginnen, maar hun werkzaamheden zijn voorlopig uitgesteld. Een vloeistoftank belemmert namelijk nog de toegang. Een hoogwerker moet die eerst weghalen. De verwachting is nu dat de Leopardtanks om 17.00 uur aan de slag kunnen gaan. Ze zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.
© ANP/NU.nl/Colin van Hoek


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Zijn er experts op het forum die kunnen zien of het een Leopart I of II is?  :)

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FLeopardtanks%20ingezet%20in%20Barendrecht

[img width=700]http://www.rijnmond.nl/files/2346948/tb1.jpg

[img width=700]http://www.rijnmond.nl/files/2346948/tb2.jpg

[img width=700]http://www.rijnmond.nl/files/2346948/tb3.jpg

[img width=700]http://www.rijnmond.nl/files/2346948/tb4.jpg

Foto's: Christian Jongenotter