GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 90757 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Ik dacht dat er inmiddels wel afgeschaald is maar ik zie toch een politieman met woord : Politie CoPI staan...., en verder zie ik ook brandweer...
Waarom staan die er eigenlijk nog....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Leopard bergingstanks ruimen verongelukte locomotieven
26 september 2009, 23.07 uur

Een Leopard 2 bergingstank, oftewel Buffel, heeft aan het einde van de middag de eerste locomotief van de bij Barendrecht verongelukte goederentreinen onder het A15-viaduct vandaan getrokken.

Sergeant 1 Stephen Douglass is 1 van militaire bergers van 13 Gemechaniseerde Brigade uit Oirschot. De situatie die hij vanochtend om 8.00 uur aantrof, had nog het meeste weg van een reusachtig mikado van verwrongen treinstaal. “Er lagen 3 treinen helemaal in elkaar verfrommeld, naast elkaar en op elkaar. Als je er 1 weghaalt dan valt die ander. “

Improviseren
Samen met hun civiele bergingscollega’s hebben de militairen een plan bedacht. Hierbij werd hun improvisatievermogen flink op de proef gesteld. Niet alleen lagen de locomotieven precies onder het viaduct, maar ook kon de bergingstank zichzelf niet verankeren. Dit doet een Buffel normaal door zijn dozerblad in de grond te drukken, maar door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid kabels in de grond was dit niet mogelijk. Daarom werd besloten om 2 locomotieven aan de Leopard te hangen als tegenwicht.

Nadat vanmiddag de laatste leeggepompte ketelwagon was afgevoerd, werd 1 van de 2 uit Oirschot afkomstige bergingstanks in positie gebracht. Hiervoor werd de 60 ton wegende tank door een enorme kraan op het spoor getild, waar met zware houten balken een plateau tussen de rails was gecreëerd. Korporaal Jaap Priems: “We kunnen  het spoor wel oprijden, maar dan rijd je ook de rails nog eens kapot.”

Uniek
De eerste locomotief was nog redelijk bereikbaar. Zodoende kon de Leopard dit treinstel samen met de aanwezige kraan wegtrekken. De militairen spreken van een unieke klus. Douglass: “We zijn er bij gehaald vanwege onze liercapaciteit. Normaal trekken we alleen tanks, dus dit is erg leerzaam.”

Na het afvoeren van dit ruim 80 ton wegende gevaarte zal de Buffel ook proberen de 2 frontaal op elkaar gebotste locs onder het viaduct uit te trekken. Hiervoor worden 2 locomotieven aan de tank gekoppeld. Lukt dit niet, dan staat er een tweede Buffel klaar om bij te springen.  Mocht ook dit niet voldoende zijn om de 2 treinstellen, waarvan 1 met een gewicht van 140 ton, te verplaatsen dan worden ze in stukken gesneden. In dit geval loopt de berging ernstige vertraging op.

bron + foto's: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2009/09/26/46136127/Leopard_bergingstanks_ruimen_verongelukte_locomotieven
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bart S

  • Gast


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Ik dacht dat er inmiddels wel afgeschaald is maar ik zie toch een politieman met woord : Politie CoPI staan...., en verder zie ik ook brandweer...
Waarom staan die er eigenlijk nog....

GRIP 2 is nog steeds van kracht.

Brandweer is nog aanwezig ivm sluip-, las- en snijwerkzaamheden waarbij er een grote kans is voor ontstaan van brand ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4937242/__Treinsporen_nog_dagen_geblokkeerd__.html?p=5,1

zo 27 sep 2009, 20:24  | 1 reactie | lees voor
Treinsporen Barendrecht nog dagen geblokkeerd

BARENDRECHT -  Het duurt nog dagen voordat de geblokkeerde treinsporen bij Barendrecht weer te gebruiken zijn. Sinds het treinongeluk van donderdagavond, zijn drie sporen door de ravage buiten gebruik. Een woordvoerster van de politie hoopt dat één spoor maandagmorgen vrij gemaakt zal zijn, maar de twee andere sporen voorlopig niet.

ProRail verwacht maandagmorgen voor de treinreizigers die langs Barendecht moeten geen vertragingen.

Dit weekend hebben opruimploegen met man en macht gewerkt om de verwrongen treinen en locomotieven te ruimen. Twee locomotieven zijn nu los, maar een derde zit nog vast. Ook liggen er ook nog wagons onder het viaduct waar het ongeluk zich voordeed.

Ook in de nacht van zondag op maandag werken de opruimploegen door.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
28-09-09 04:01:58 SCENARIO EINDE GRIP IS GEACTIVEERD! HET UITRUKBERICHT STAAT VOOR U IN DE COMMUNICATOR.

Ik denk dat we hieruit kunnen opmaken dat het vrijmaken van het eerste spoor gelukt is?


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
00:30 was spoor al vrij, copi bleef compleet tot defensie weer uit het spoor gehesen was rond 03:30 was defensie klaar en weg van plaats incident 04:00 laatste copy overleg einde grip situatie. Inmiddels is de laatste locomotief los uit de tunnel en deze wordt op het moment van het spoor gehesen en zal over de weg worden afgevoerd. Alle sporen zijn dus rond de middag vrij. Vervolgens worden de sporen verwijderd en begint de sanering van de grond in de tunnel ivm met de lekkage van diverse olien.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
00:30 was spoor al vrij, copi bleef compleet tot defensie weer uit het spoor gehesen was rond 03:30 was defensie klaar en weg van plaats incident 04:00 laatste copy overleg einde grip situatie. Inmiddels is de laatste locomotief los uit de tunnel en deze wordt op het moment van het spoor gehesen en zal over de weg worden afgevoerd. Alle sporen zijn dus rond de middag vrij. Vervolgens worden de sporen verwijderd en begint de sanering van de grond in de tunnel ivm met de lekkage van diverse olien.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4944222/__Tank_trekt_laatste_locomotief_los__.html

ma 28 sep 2009, 19:34 | lees voor
Tank trekt laatste locomotief los

BARENDRECHT -  De legertank die was ingezet voor het lostrekken van de verongelukte locomotieven bij Barendrecht, heeft maandag zijn klus afgerond. Dat meldde het ministerie van Defensie.

[img width=700]http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00660/bergingbarendrecht__660167a.jpg
Een Leopardtank op het spoor bij Barendrecht. Foto: ANP

Dit weekeinde had de speciale tank al twee verongelukte locomotieven losgetrokken. Maandag aan het eind van de ochtend kwam daar ook de derde bij. Inzet van de Leopard 2-bergingstank was nodig omdat de loodzware treinstellen klem zaten onder een viaduct en van bovenaf met een kraan niet bereikbaar waren.

Het opruim- en herstelwerk gaat nog dagen duren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FZet%20snel%20een%20autoriteit%20op%20de%20veiligheid%20van%20het%20spoor

'Zet snel een autoriteit op de veiligheid van het spoor'

28 september 2009

Nederland moet snel een autoriteit krijgen die de veiligheid op het spoor in de gaten houdt. Dat zegt Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de TU Delft.
Volgens Ale is de spoorveiligheid in het geding, omdat er sinds de privatisering van de spoorwegen er 25 vervoerders zijn. Die houden er allemaal hun eigen veiligheidsnormen en opleidingseisen op na. Daardoor heeft niemand het overzicht en kan het gebeuren dat het baanvak bij Barendrecht geen goed beveiligingssysteem heeft, zoals vorige week is gebleken.

Het instellen van een autoriteit die de veiligheid coördineert is ook van economisch belang, zegt Ale.

Pieter van Volllenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in het verleden ook al gewezen op het gebrek aan overzicht op de veiligheid op het spoor.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ministerie van Defensie
Buffels bergen ook laatste 2 locomotieven

28 september 2009, 17.29 uur

Het is de bemanning van de Leopard 2 bergingstank gelukt om na de eerste, ook de andere 2 bij Barendrecht verongelukte locomotieven te bergen. Deze loodzware treinstellen lagen op elkaar en vrijwel klem onder het viaduct waar het spoor de rijksweg A15 kruist. Hierdoor waren de voertuigen niet van bovenaf bereikbaar voor een kraan. Majoor der mariniers Henk Vegelin, Officier Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, is bijzonder te spreken over de inzet van de bergingstank en de samenwerking met de verschillende civiele partijen. "We hebben een hele goede beurt gemaakt. Defensie heeft een subtiel stukje werk laten zien. Daarnaast was de hele operatie gewoon een schoolvoorbeeld van goede civiel-militaire samenwerking." Om beschadiging van het viaduct te voorkomen, moest de bergingstank Buffel de laatste treinen, van respectievelijk 82 en bijna 150 ton, zeer behoedzaam onder het viaduct vandaan trekken. Hiervoor tilde de aanwezige kraan de tank tot vrijwel onder het viaduct. De allereerste locomotief was afgelopen zaterdag ook vanaf het spoor, maar van enige afstand weggetrokken. Ook werden er 2 locomotieven aan de achterkant van de tank gekoppeld als tegenwicht.
Voordat de nu bereikbare rode locomotief kon worden weggesleept, moest de achterste en zwaarste locomotief worden gestut. Deze zwarte locomotief lag namelijk half op de rode. Nadat een draagbalk was geplaatst, trok de Buffel de rode locomotief zondagochtend om 04.00 uur onder het viaduct vandaan. De laatste, zwarte locomotief kon pas maandagmorgen worden geborgen, nadat de Leopard de losgerukte wielstellen onder het voertuig vandaan had gemanoeuvreerd. Het 150 ton zware gevaarte werd vanaf de stutten op een nieuw onderstel geplaatst en afgevoerd.
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/09/28/R309.htm
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter