http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/433826/2009/09/30/Treinen-in-5-jaar-70-keer-door-rood.dhtmlTreinen in 5 jaar 70 keer door rood
ROTTERDAM - Treinen rijden het vaakst door rood op de drukste en gevaarlijkste goederenlijn tussen Rotterdam en Venlo.
In vijf jaar tijd gebeurde dat zeventig keer. Die lijn telt ook de meeste treinen met gevaarlijke ladingen, zoals lpg. Dit blijkt uit een analyse door deze krant van gegevens van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en spoorbeheerder Prorail.
Over deze route worden jaarlijks duizenden ketels levensgevaarlijk explosief gas vervoerd. De treinen rijden langs de centra van Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo.
De spoorlijn, waarop ook passagierstreinen rijden, heeft deels nog een verouderd veiligheidssysteem. Het gevaar wordt vergroot doordat vervoerders deze route meestal verkiezen boven de veiliger Betuwelijn. Bij het treinongeluk vorige week in Barendrecht speelden een verouderde beveiliging en het missen van een rood sein vermoedelijk een rol.
De provincie Noord-Brabant en gemeenten vinden de risico's voor hun bewoners langs het spoor onaanvaardbaar. Ze stellen dat het ministerie van Verkeer zich slecht kwijt van zijn plicht het spoor veiliger te maken . ,,Ik kan niet uitleggen waarom de kikkers langs de Betuwelijn beter zijn beveiligd dan de mensen in Brabantse binnensteden van Brabantse steden,'' reageert gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen. Ze strijdt met de gemeenten al jaren voor een veiligere Brabantroute tussen Rotterdam en Venlo.
Ondanks de opening van de veel veiliger geachte Betuwelijn, reden vorig jaar 6950 wagonketels met explosief gas door Breda en Tilburg. Bij Rotterdam en Venlo ging het om bijna 10.000 ketels. (JEROEN DE VREEDE)