GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 91665 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Fseptember%2FZet%20snel%20een%20autoriteit%20op%20de%20veiligheid%20van%20het%20spoor

'Zet snel een autoriteit op de veiligheid van het spoor'

28 september 2009

Nederland moet snel een autoriteit krijgen die de veiligheid op het spoor in de gaten houdt. Dat zegt Ben Ale, hoogleraar veiligheid en rampenbestrijding aan de TU Delft.
Volgens Ale is de spoorveiligheid in het geding, omdat er sinds de privatisering van de spoorwegen er 25 vervoerders zijn. Die houden er allemaal hun eigen veiligheidsnormen en opleidingseisen op na. Daardoor heeft niemand het overzicht en kan het gebeuren dat het baanvak bij Barendrecht geen goed beveiligingssysteem heeft, zoals vorige week is gebleken.

Het instellen van een autoriteit die de veiligheid coördineert is ook van economisch belang, zegt Ale.

Pieter van Volllenhoven van de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft in het verleden ook al gewezen op het gebrek aan overzicht op de veiligheid op het spoor.


Die hadden toen Prorail nog een onderdeel van NS was.
NS was gesplist in een Commercieël deel en een pubieke deel
Het publieke deel was NS Railinfratrust(bedrijf bestaat nog steeds alleen zonder NS ervoor) die de eigenaar is(niet was) van het Hele NS(dus al het Nederlands Spoor) net.
NS Railinfratrust had 3 dochter/zoon bedrijven
NS RailInfrabeheer, NS Verkeersleiding en Railned
NS RailInfrabeheer beheerde en onderhield het NS net plus alles erom heen (seinen enz)
NS Verkeersleiding regelde het treinverkeer
Railned verdeelde spoorcapaciteit en controleerde de treineisen bij vervoerders
Verder hield Railned Toezicht over het NS net en had een Spoorwegveiligheidstaak.
Per 1 december 2003 fuseerden de 3 bedrijven tot prorail maar de Spoorwegveiligheidstaak ging naar inspectie van V&W
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/433826/2009/09/30/Treinen-in-5-jaar-70-keer-door-rood.dhtml

Treinen in 5 jaar 70 keer door rood
 
ROTTERDAM - Treinen rijden het vaakst door rood op de drukste en gevaarlijkste goederenlijn tussen Rotterdam en Venlo.

In vijf jaar tijd gebeurde dat zeventig keer. Die lijn telt ook de meeste treinen met gevaarlijke ladingen, zoals lpg. Dit blijkt uit een analyse door deze krant van gegevens van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en spoorbeheerder Prorail.

Over deze route worden jaarlijks duizenden ketels levensgevaarlijk explosief gas vervoerd. De treinen rijden langs de centra van Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo.

De spoorlijn, waarop ook passagierstreinen rijden, heeft deels nog een verouderd veiligheidssysteem. Het gevaar wordt vergroot doordat vervoerders deze route meestal verkiezen boven de veiliger Betuwelijn. Bij het treinongeluk vorige week in Barendrecht speelden een verouderde beveiliging en het missen van een rood sein vermoedelijk een rol.


De provincie Noord-Brabant en gemeenten vinden de risico's voor hun bewoners langs het spoor onaanvaardbaar. Ze stellen dat het ministerie van Verkeer zich slecht kwijt van zijn plicht het spoor veiliger te maken . ,,Ik kan niet uitleggen waarom de kikkers langs de Betuwelijn beter zijn beveiligd dan de mensen in Brabantse binnensteden van Brabantse steden,'' reageert gedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen. Ze strijdt met de gemeenten al jaren voor een veiligere Brabantroute tussen Rotterdam en Venlo.

Ondanks de opening van de veel veiliger geachte Betuwelijn, reden vorig jaar 6950 wagonketels met explosief gas  door Breda en Tilburg. Bij Rotterdam en Venlo ging het om bijna 10.000 ketels. (JEROEN DE VREEDE)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
1100 x 50.000 = 55.000.000 euro... 55  miljoen... Hebben we zitten slapen de afgelopen jaren...  ::) :-X

http://www.nu.nl/algemeen/2095217/van-vollenhoven-wil-verbetering-alle-seinen.html

Van Vollenhoven wil verbetering alle seinen
Uitgegeven:    4 oktober 2009 19:25
Laatst gewijzigd:    4 oktober 2009 19:25

RIJSWIJK - De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil dat alle zesduizend seinen op het treinspoor met een verbeterd veiligheidssysteem worden uitgerust zodat treinen niet langer door rood kunnen rijden.
© ANP

Dat heeft voorzitter Pieter van Vollenhoven zondag gezegd in een interview met de NOS.

Volgens Van Vollenhoven zijn er tot nu circa 1100 seinen als risicovol omschreven en die moeten in 2010 voorzien zijn van een verbeterde versie van het zogenoemde Automatisch Trein Beïnvloeding systeem.

Barendrecht

Daaronder valt niet het sein bij het spoor bij Barendrecht, waar twee goederentreinen ruim een week geleden frontaal botsten.

''De discussie wordt nu: 'kun je je dat permitteren om dat maar tot 1100 tebeperken?' Als je kijkt hoe Barendrecht anders had kunnen aflopen, kun je je dat niet permitteren'', zei de voorzitter.

Volgens Van Vollenhoven kost de aanpassing per sein circa 50.000 euro.
© ANP


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
1100 x 50.000 = 55.000.000 euro... 55  miljoen... Hebben we zitten slapen de afgelopen jaren...  ::) :-X


Ik denk dat een serieus incident, zoals in Barendrecht meer kost als 55 miljoen. Zeker als we rekening houden met gevolgschade.
Dus ja, de overheid heeft zitten slapen...


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
alleen de rest is al gedaan door vv te installeren , maar dat vermelden ze er niet bij.....
subjectief bericht van onze pieter.....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Vergeet niet dat ATB-vv niet verplicht is op goederentreinen.
Zolang er geen verplichting daarvoor is, is de kans aanwezig dat goederenvervoerders het niet installeren omdat de kosten hoog zijn en geld nu eenmaal niet in overvloed aanwezig is...


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Vergeet niet dat ATB-vv niet verplicht is op goederentreinen.
Zolang er geen verplichting daarvoor is, is de kans aanwezig dat goederenvervoerders het niet installeren omdat de kosten hoog zijn en geld nu eenmaal niet in overvloed aanwezig is...

Ik meen volgens r-m dat het verplicht is voor rzt maar gw's hebben idd uitstel. ik dacht dat ivm met ects1/2 een oboard stm kregen waardoor vv automatisch ook voor hun zal werken
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


katertje2009

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
kan iemand ff een afko-vertaling posten? irddk (ik raak de draad kwijt.... :-[)


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Ik meen volgens r-m dat het verplicht is voor rzt maar gw's hebben idd uitstel. ik dacht dat ivm met ects1/2 een oboard stm kregen waardoor vv automatisch ook voor hun zal werken

Even een poging tot vertaling:

r-m = Railmagazine (?)
rzt = reizigerstrein
gw = goederenwagon (maar waarschijnlijk wordt goederentrein of goederenvervoerders bedoeld)
idd = inderdaad
ivm = in verband met
ects = European Train Control System= nieuw universeel europees beveiligingssysteem
oboard = on board oftewel aan boord
stm = storingsmonteur, maar ik denk niet dat dat hier bedoeld wordt...
vv = ATB-vv, een upgrade op het bestaande treinbeveiligingssysteem ATB. Is het leven geroepen om te voorkomen dat treinen met snelheden lager dan 40 km/h toch door rood kunnen rijden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2009%2Foktober%2FGoederenspoor%20Barendrecht%20weer%20volledig%20open

Goederenspoor Barendrecht weer volledig open

5 oktober 2009

Het goederenspoor bij Barendrecht is weer volledig in gebruik. Afgelopen weekend werd er nog hard gewerkt aan het spoor, maar zondag gingen de eerste treinen weer over het tracé bij Barendrecht.
Spoorbeheerder Keyrail zegt dat er nu geen vertragingen meer zijn op het spoor. Anderhalve week geleden botsten bij Barendrecht twee goederentreinen op elkaar. Daarbij kwam een machinist om het leven en raakte het spoor zwaar beschadigd.

Burgemeester Van Belzen van Barendrecht heeft gepleit voor aanpassingen van de seinen langs het spoor. Slechts vijftien procent van de seinen werkt met de laatste versie van het ATB-veiligheidssysteem. Ook mr. Pieter van Vollenhoven van de Pnderzoeksraad voor Veiligheid wil dat alle
zesduizend seinen op het treinspoor met een verbeterd veiligheidssysteem worden uitgerust zodat treinen niet langer door rood kunnen rijden.

Maandag wordt het Platform Transportveiligheid opgericht, een kenniscentrum voor veiligheid, onder meer op het spoor. Van Belzen wordt de voorzitter van dit platform.