GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 91783 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4924497/__Goederenvervoer_deels_omgeleid__.html

vr 25 sep 2009, 14:16 | lees voor
    
Goederenvervoer deels omgeleid via Gouda

ROTTERDAM -  Het goederenvervoer dat gebruik maakt van de havenlijn langs Barendrecht wordt voor een deel omgeleid via Gouda. Daartoe wordt regulier onderhoud aan de lijn tussen Gouda en Rotterdam uitgesteld.

Dat is de uitkomst van overleg tussen de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb, die voorzitter is van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, burgemeester Jan van Belzen van Barendrecht en spoorbeheerder ProRail. Een woordvoerder van Aboutaleb maakte dat vrijdag bekend.

Een ander deel van het goederenvervoer gaat over de twee sporen bij Barendrecht die inmiddels weer vrij zijn. Mogelijk komt daar in de loop van vrijdagmiddag een derde spoor bij.

De maatregelen zijn nodig omdat tot aan Zwitserland goederentreinen stilstaan als gevolg van de treinbotsing op de route bij Barendrecht, die van en naar de Rotterdamse haven gaat.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #221 Gepost op: 25 september 2009, 15:23:08
Het kan mogelijk zijn, dat de arts van het MMT moet amputeren.

Dit is een juiste veronderstelling, het was de enige manier om het lichaam van de machinist te bevrijden.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Het is goed mogelijk dat GRIP 4 er nog komt
van grip3 naar grip4 is niet meer dan een grens overschrijdend incident
ook al zijn de gevolgen van dit incident te merken tot aan zwitserland blijft het incindent in 1 gemeente
zouden er gevaarlijke stoffen of rook een gemeentegrens overschrijden dan wordt het wel grip4

persoonlijk zie ik hier geen grip4 van komen

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


blusvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
O0

Heel juist bewoordt Free!!

Groeten,

Blusvogel


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
van grip3 naar grip4 is niet meer dan een grens overschrijdend incident
ook al zijn de gevolgen van dit incident te merken tot aan zwitserland blijft het incindent in 1 gemeente
zouden er gevaarlijke stoffen of rook een gemeentegrens overschrijden dan wordt het wel grip4

persoonlijk zie ik hier geen grip4 van komen

greetz free

De GRIP 4 zal idd er niet meer komen maar als er een incident is met gevaarlijke stoffen en de wolk trekt naar een gemeente dan is het incident toch ook in een gemeente en heeft een ander daar last van? Zo zie ik dit incident ook. Het incident is in Barendrecht maar ook andere gemeenten in NL krijgen er last van. Als Prorail problemen heeft met het 'parkeren' van treinen kan er best wel ergens een ongewenste 'parkeerplaats' ontstaan in de buurt van een woonwijk?  ::)

Waar zijn al die treinen gebleven die onderweg waren naar NL? Staan die nu op rangeerterreinen waar gevaarlijke stoffen zijn toegestaan of .....  ???


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!

tvrijnmond


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Waar zijn al die treinen gebleven die onderweg waren naar NL? Staan die nu op rangeerterreinen waar gevaarlijke stoffen zijn toegestaan of .....  ???
Klopt, op diverse rangeerterreinen staan die treinen nu in de wacht. Denk bijvoorbeeld aan de Kijfhoek, of grensstations zoals Oldenzaal en Emmerich. Ook verder Duitsland in staan ze gewoon op wachtsporen / rangeerterreinen. Niks mis mee, kan prima volgens de regels.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.vr-rr.nl/smartsite.dws?id=7918

Update: Persbericht vanuit het Regionaal Operationeel Team: Machinist overlijdt na botsing tussen goederentreinen
25 september 2009

BARENDRECHT - Donderdagavond in de omgeving van de Lorentzweg botste een goederentrein op een andere goederentrein. Eén van de machinisten is daarbij omgekomen.

Botsing goederentreinen
Donderdagavond rond half elf reed een goederentrein ter hoogte van Barendrecht op het spoor bij de A15. De trein kwam uit de richting van Rotterdam. Van de andere zijde kwam eveneens een goederentrein. De twee treinen botsten door nog onbekende oorzaak frontaal op elkaar. De machinist van de trein uit  richting Rotterdam kwam bij de aanrijding om. De andere machinist kwam bekneld te zitten en raakte zwaar gewond. Hij kon rond één uur vrijdagmorgen worden bevrijd en is overgebracht naar het Erasmus MC. Een mobiel medisch team heeft samen met de brandweer het dodelijke slachtoffer vrijdagochtend uit het wrakstuk bevrijd.

Passagierstrein
Door de klap kwamen onderdelen van de goederentreinen op de andere spoor­baan terecht. Een aanrijdende passagierstrein richting Brussel botste op de staalresten, maar wist door krachtig remmen de schade te beperken. Door de ‘noodstop’ raakten enkele passagiers lichtgewond.

Geen gevaarlijke stoffen
Bij deze botsing zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Eén van de treinen vervoerde een aardolie-achtige stof in een wagon die is beschadigd. Er heeft daardoor korte tijd druppelsgewijs wat olie gelekt, maar dit was een dermate kleine hoeveelheid dat dit handmatig opgevangen kon worden. Uit de locomotief druppelde diesel. Ook dit is opgevangen.

Opvang in restaurant
De ongeveer 175 passagiers uit de passagierstrein zijn opgevangen in een nabijgelegen restaurant. Daar was slacht­offerhulp aanwezig. De gestrande passagiers zijn door de RET en de NS met bussen vervoerd naar ondermeer Antwerpen, Breda, Bergen op Zoom, Roosen­daal en Dordrecht.

Onderzoek naar oorzaak
Het reizigersverkeer tussen Rotterdam en Zwijndrecht werd na het ongeluk direct stilgelegd. Inmiddels is dit verkeer weer op gang gekomen.

De heer mr. Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid was kort na het ongeval ter plekke. Deze organisatie zal samen met ondermeer de KLPD onderzoek doen naar de oorzaak van het ongeluk. Ook de A15 was afgesloten, maar is rond half drie ’s nachts weer vrijgegeven.

Vrijdagmiddag is door de Veiligheidsstaf bekeken hoe het goederenvervoer weer op gang gebracht gaat worden en via welke route dit gaat plaatsvinden. Hierbij is er overleg tussen de Veiligheidsstaf van de Veiligheidsregio) en Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat.

Momenteel vindt er op het traject, vanwege bergingswerkzaamheden en sporenonderzoek, geen goederenvervoer plaats. Aan het einde van de middag wordt er besloten hoe het goederenvervoer gaat rijden.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Omdat het incident internationaal inlvoed heeft op de goederenstromen door europa, zou het dan geen GRIP 4 moeten zijn? Waar staan op dit moment de gevaarlijke stoffentreinen die vannacht op weg waren naar Rotterdam?  ??? ::)
Dat vroeg ik me ook al af, ik kan uit eigen ervaring vertellen van er zo goed als geen treinen rijden over de betuweroute en ik zag zojuist op tv dat kijfhoek vol stond met geparkeerde goederenwagons oa met ook gevaarlijke stoffen
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Prorail zal alles wel weg bagitaliseren...  :-X


De communicatie is weer optimaal....  :-X :-X O0 Als de gemeente gelijk heeft gaan nu alle stoffen via Rotterdam CS, door de willemspoortunnel ::) (ondergrondstreinstation Blaak), naar Gouda... dwars door Rotterdam...  :-X :-X


http://www.depers.nl/binnenland/340017/Opruimen-duurt-vijf-dagen.html

Opruimen treinongeval duurt vijf dagen
Gepubliceerd: vandaag 16:14
Update: vandaag 16:17

Het duurt minstens vijf dagen voordat de spoorlijn bij Barendrecht, waar donderdagavond twee goederentreinen botsten, weer volledig in gebruik kan worden genomen. Dat meldt een woordvoerder van railgoederenvervoerder DB Schenker. Voor het goederenvervoer per trein zijn omleidingen ingesteld, zodat de haven van Rotterdam weer bereikbaar is.

Volgens de woordvoerder van DB Schenker moeten goederentreinen omrijden via Rotterdam-Zuid bij het Feyenoord-stadion. Deze route duurt langer. Daarbij kunnen er fors minder treinen over het spoor rijden, meldt de woordvoerder. "Alle partijen kijken met elkaar wie de meeste haast heeft."

Een woordvoerder van de gemeente Rotterdam laat weten dat samen met ProRail is besloten dat het goederenvervoer voor een deel wordt omgeleid via Gouda. Hiervoor worden werkzaamheden die op de lijn tussen Gouda en Rotterdam zouden plaatsvinden, uitgesteld.

De maatregelen worden volgens de woordvoerder genomen omdat het goederenvervoer vanuit verschillende achterliggende gebieden gestremd is. De woordvoerder van Rotterdam zegt niets te weten van een mogelijke alternatieve route via Rotterdam-Zuid. De woordvoerder van DB Schenker geeft aan niets te weten van een omleiding via Gouda.