GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 91741 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Mar

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
  • Redacteur
    • Spinfo
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het altijd windstil




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Schade treinbotsing Barendrecht nog onduidelijk
Uitgegeven:    25 september 2009 20:37
http://www.nu.nl/algemeen/2089641/schade-treinbotsing-barendrecht-nog-onduidelijk.html

Laatst gewijzigd:    25 september 2009 20:37
BARENDRECHT - Het is nog onduidelijk hoe groot de schade exact is na de grote treinbotsing die donderdagavond bij Barendrecht plaatsvond.
© ANP

Het gaat nog dagen duren voordat de totale ravage is opgeruimd onder het viaduct waar de A15 overheen loopt.

De goederentrein van vervoerder ERS Railways die bij het ongeval betrokken was, is volgens een zegsman ''voor een groot deel total loss''.

In de containers zaten consumentengoederen, zoals huishoudelijke elektronica. Zeker drie wagons zijn totaal verloren.

Zwaargewond

De machinist van deze trein raakte zwaargewond. De man verkeerde vrijdag aan het begin van de avond in stabiele, maar kritieke toestand.

Hij heeft in het Erasmus MC in Rotterdam twee zware operaties ondergaan en wordt kunstmatig in slaap gehouden. ''Maar naar omstandigheden maakt hij het redelijk'', stelt de woordvoerder. Hij verkeert niet in acuut levensgevaar.

Overlijden

De machinist van de andere trein overleed enkele uren na het ongeval aan zijn verwondingen. Tientallen reizigers in een aanstormende passagierstrein raakten lichtgewond toen deze trein een brokstuk op het spoor raakte.

Door een snelle en adequate reactie van de machinist van deze trein, die meteen remde toen hij op het spoor voor zich allemaal vonken zag, is een enorme ramp voorkomen, stellen diverse autoriteiten.

Rood sein

De andere goederentrein was van vervoerder DB Schenker Rail. Een andere trein van dit bedrijf was vorige week op het spoor bij Zevenaar betrokken bij een bijna-botsing.

Deze was te wijten aan het feit dat de machinist van de trein een rood sein over het hoofd had gezien.

Het goederenvervoer dat gebruik maakt van de havenlijn langs Barendrecht wordt met onmiddellijke ingang voor een deel omgeleid via Gouda en Utrecht. Daartoe wordt regulier onderhoud aan de lijn tussen Gouda en Rotterdam uitgesteld.

Beperkingen

De maatregelen zijn nodig omdat verschillende achterlandverbinding zijn gestremd als gevolg van de treinbotsing op de route bij Barendrecht, die van en naar de Rotterdamse haven gaat. Door de botsing staan veel goederentreinen stil.

Langs Barendrecht worden gedurende de noodoplossing niet-gevaarlijke stoffen vervoerd, zoals steenkool voor Duitse energiecentrales. Treinreizigers ondervinden beperkingen door de omleiding.

Explosiegevaar

Bij de botsing zijn tien tankwagons met een lading aardolie derivaat betrokken. De wagons staan grotendeels overeind en worden in de nacht van vrijdag op zaterdag leeggepompt. Er is geen explosiegevaar.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) stelde vrijdag erg geschrokken te zijn van het ongeval. Hij wacht de onderzoeken af.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Voor het overpompen van de nafta uit twee wagons is inmiddels een haakarmvoertuig van de bedrijfsbrandweer Chemelot uit Geleen ter plaatsen.
De container die eropzat was gevuld met diverse speciale pompen en een breed scala aan koppelstukken.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
'Iedereen rende, bang voor een explosie'
 
De passagiers worden opgevangen bij restaurant Barend Beer in de buurt van het ongeluk.
BARENDRECHT - Hij was op weg naar huis in Bergen op Zoom, na een verrassingsuitje van het Rode Kruis, waar Paul van Oers (49) voor werkt. Maar in plaats van in zijn bed te liggen, zit hij ver na middernacht in restaurant Barend Beer met andere gestrande passagiers die aan veel ergers zijn ontsnapt, te wachten op wat komen gaat.",We zijn naar de Hollandse Waterlinie geweest, maar dit is zeker het echte verrassinguitje. Ik hoop dat ik hier nog weg kom, maar het lijkt er niet op.'' Van Oers vertelt dat de internationale trein naar Brussel waar hij in zat, net Rotterdam voorbij was. ,,Ineens kwam hij met gierende remmen tot stilstand. Gebotst is hij volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. Niemand wist wat er aan de hand was, maar ik keek door het rechterraam naar buiten, en zag verschillende brandjes. Het waren geen grote vuren, maar het waren er wel een stuk of drie vier, en vlak daarbij zag ik gekantelde tankwagens liggen. Ik zat redelijk voorin de trein, en ben meteen naar achteren gelopen, omdat ik bang was voor een ontploffing. Dat deden veel mensen, iedereen ging naar achteren.'' Hij zegt niet in paniek te zijn geweest, al schrok hij wel van de lucht, 'een soort stank van verbrand rubber was het, moeilijk te omschrijven'. Van Oers zegt vanuit zijn werk, hij is coördinator internationale uitwisselingen op het hoofdkantoor van het Rode Kruis in Den Haag, veel met rampenoefeningen te maken te hebben. ,,Ik weet wel zo ongeveer wat er moet gebeuren. En het spijt me dat ik het zeggen moet, maar wat de NS presteerde, leek nergens op. We moesten een half uur wachten voor we de trein uitkonden. Daarbij moesten we echt naar beneden springen, omdat de trein zo hoog is. En nu zitten we hier samen een beetje op internet uit te vissen wat er gebeurd is. Niemand heeft ons iets gezegd, waardoor er in de trein allerlei indianenverhalen gingen over wat er aan de hand was. Dat is toch te gek voor woorden?''

De 28-jarige Rotterdammer Murat Kafeli was op weg naar Roosendaal waar zijn moeder woont. ,,Ik keek naar buiten en ineens zag ik naast me lichtflitsen. Ik zag dat de goederentrein de stroomkabels raakte. Die sloegen onder de trein. Direct zag ik vlammen.'' Van de botsing die zijn trein heeft gemaakt met de goederentrein heeft hij niet veel gevoeld. ,,Hij remde hard, maar dat was het. Net alsof hij voor een rood sein stopt.'' Later hoort hij van de machinist dat ze de goederentrein nèt hebben geraakt. Medepassagier Ruud van Os uit Roosendaal voelde het wel. ,,Ik zat in de voorste wagon. Ik voelde het, maar het was maar een zacht tikje.''

De Vlaamse Samar Hashim (20) liep onmiddellijk met andere passagiers mee naar de achterkant van de trein, weg van de plaats het ongeluk. Een 32-jarige medereiziger maakte overal deuren open. ,,Eerst mochten we er niet uit, maar na een poosje was de politie er en konden we weg,'' zegt Matthijs Verschuur. Murat Kafeli hielp mee. ,,Ik was bij de achterste deur. Alle ouderen en zware mensen waren daar naar toe gelopen. Samen met nog een jongen hebben we ze naar buiten geholpen.'' (JORINA HASPELS EN LUUK KORTEKAAS)
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/432705/2009/09/25/Iedereen-rende-bang-voor-een-explosie.dhtml
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
'Iedereen rende, bang voor een explosie'
 
De passagiers worden opgevangen bij restaurant Barend Beer in de buurt van het ongeluk.
BARENDRECHT - Hij was op weg naar huis in Bergen op Zoom, na een verrassingsuitje van het Rode Kruis, waar Paul van Oers (49) voor werkt. Maar in plaats van in zijn bed te liggen, zit hij ver na middernacht in restaurant Barend Beer met andere gestrande passagiers die aan veel ergers zijn ontsnapt, te wachten op wat komen gaat.",We zijn naar de Hollandse Waterlinie geweest, maar dit is zeker het echte verrassinguitje. Ik hoop dat ik hier nog weg kom, maar het lijkt er niet op.'' Van Oers vertelt dat de internationale trein naar Brussel waar hij in zat, net Rotterdam voorbij was. ,,Ineens kwam hij met gierende remmen tot stilstand. Gebotst is hij volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker. Niemand wist wat er aan de hand was, maar ik keek door het rechterraam naar buiten, en zag verschillende brandjes. Het waren geen grote vuren, maar het waren er wel een stuk of drie vier, en vlak daarbij zag ik gekantelde tankwagens liggen. Ik zat redelijk voorin de trein, en ben meteen naar achteren gelopen, omdat ik bang was voor een ontploffing. Dat deden veel mensen, iedereen ging naar achteren.'' Hij zegt niet in paniek te zijn geweest, al schrok hij wel van de lucht, 'een soort stank van verbrand rubber was het, moeilijk te omschrijven'. Van Oers zegt vanuit zijn werk, hij is coördinator internationale uitwisselingen op het hoofdkantoor van het Rode Kruis in Den Haag, veel met rampenoefeningen te maken te hebben. ,,Ik weet wel zo ongeveer wat er moet gebeuren. En het spijt me dat ik het zeggen moet, maar wat de NS presteerde, leek nergens op. We moesten een half uur wachten voor we de trein uitkonden. Daarbij moesten we echt naar beneden springen, omdat de trein zo hoog is. En nu zitten we hier samen een beetje op internet uit te vissen wat er gebeurd is. Niemand heeft ons iets gezegd, waardoor er in de trein allerlei indianenverhalen gingen over wat er aan de hand was. Dat is toch te gek voor woorden?''

De 28-jarige Rotterdammer Murat Kafeli was op weg naar Roosendaal waar zijn moeder woont. ,,Ik keek naar buiten en ineens zag ik naast me lichtflitsen. Ik zag dat de goederentrein de stroomkabels raakte. Die sloegen onder de trein. Direct zag ik vlammen.'' Van de botsing die zijn trein heeft gemaakt met de goederentrein heeft hij niet veel gevoeld. ,,Hij remde hard, maar dat was het. Net alsof hij voor een rood sein stopt.'' Later hoort hij van de machinist dat ze de goederentrein nèt hebben geraakt. Medepassagier Ruud van Os uit Roosendaal voelde het wel. ,,Ik zat in de voorste wagon. Ik voelde het, maar het was maar een zacht tikje.''

De Vlaamse Samar Hashim (20) liep onmiddellijk met andere passagiers mee naar de achterkant van de trein, weg van de plaats het ongeluk. Een 32-jarige medereiziger maakte overal deuren open. ,,Eerst mochten we er niet uit, maar na een poosje was de politie er en konden we weg,'' zegt Matthijs Verschuur. Murat Kafeli hielp mee. ,,Ik was bij de achterste deur. Alle ouderen en zware mensen waren daar naar toe gelopen. Samen met nog een jongen hebben we ze naar buiten geholpen.'' (JORINA HASPELS EN LUUK KORTEKAAS)
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/432705/2009/09/25/Iedereen-rende-bang-voor-een-explosie.dhtml

Dankjewel voor het plaatsen van dit bericht.
Het geeft een goed inzicht hoe (slecht) NS/Prorail werkt....


eric538

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
p2kflex
22:08:25 25-09-09GROUP-1PRIO 2 SB431 HA431 TS431 Fennaweg Barendrecht Regot (Middel Hulpv.: ja) (grip: 2) Vak: 4890106
GRIP 21400431BRW Rijnmond Zuid (Pottumstraat) (Kazernealarm)
GRIP 21400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


Is er weer opgeschaald naar grip2??
Er was toch terug geschaald?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
p2kflex
22:08:25 25-09-09GROUP-1PRIO 2 SB431 HA431 TS431 Fennaweg Barendrecht Regot (Middel Hulpv.: ja) (grip: 2) Vak: 4890106
GRIP 21400431BRW Rijnmond Zuid (Pottumstraat) (Kazernealarm)
GRIP 21400999BRW Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)


Is er weer opgeschaald naar grip2??
Er was toch terug geschaald?

Ze gaan vannacht de nafta ketelwagens leegpompen. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
‘Het rook naar ozon, net als onweer’
REPORTAGE, Van onze verslaggeefster Annieke Kranenberg
Gepubliceerd op 25 september 2009 20:54, bijgewerkt op 21:01

BARENDRECHT -  Het opruimen van de chaos na de treinbotsing in Barendrecht gaat dagen duren. Drie partijen hebben onderzoek naar de oorzaak ingesteld.
Het spoor onder de A15 bij Barendrecht, de ochtend na het treinongeluk. Politiemensen, arbeidsinspecteurs, Pro Rail-personeel, burgemeesters, een vrachtwagen met mobiele Dixie-toiletten, een busje van Wilchem BV, gespecialiseerd in ‘gevaarlijke stoffen’. Allemaal moeten ze naar de onheilsplek waar donderdagavond twee goederentreinen op elkaar botsten en een passagierstrein met circa 150 reizigers een noodstop moest maken. ‘Gek’ wordt de politieagent die het verkeer naar het ‘plaats delict’ moet regelen ervan. En dan heeft hij het nog niet eens over de tientallen ‘ramptoeristen’.

Veel is er vrijdag vanaf de weg niet meer te zien van de kluwen verwrongen staal onder het viaduct van de A15 bij Barendrecht. Met zeil is de plek afgeschermd. Nadat het stoffelijk overschot van een machinist na twaalf uur kon worden weggehaald, is het bergingswerk begonnen.

Drie partijen hebben inmiddels onderzoek ingesteld naar de toedracht: de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), de politie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat. Wanneer de resultaten bekend zijn, is onduidelijk. Wel kon OVV-voorzitter Pieter van Vollenhoven al vaststellen dat de machinist van de passagierstrein ‘erger heeft voorkomen’. Omdat hij vonken op het spoor zag, kon hij op tijd remmen. Daarmee voorkwam hij een botsing met een wrakstuk.

PvdA-europarlementariër Thijs Berman – die in de bewuste trein naar Brussel zat – zag ‘vonkenregens’ en ‘vuur dat langs een wagon lekte’, dat met een brandblusapparaat werd gedoofd. ‘Het rook sterk naar ozon, net als met onweer.’ Even daarvoor was de trein vlak achter de gecrashte wagons ‘heel rustig’ tot stilstand gekomen, vertelt Berman. ‘We hadden geen idee dat er iets ernstigs aan de hand was. We zaten grapjes te maken over de NS. Dat is achteraf nogal genant als je hoort dat een machinist is verongelukt en de ander gewond is geraakt.’ Al snel waren politie, brandweer en ambulances ter plekke, die volgens Berman ‘heel efficiënt’ handelden. Binnen een half uur wandelde de stoet passagiers naar het nabij gelegen wegrestaurant Barend Beer. Daar waren Yaël Kivits en Mike van den Berg net aan het afsluiten. ‘We zagen ze in een rij van twee aan twee aankomen. We hebben gelijk de deuren opengezet’, zegt Van den Berg. Kivits: ‘Mensen waren niet in een shock. Ze belden naar huis en klapten hun laptops open op zoek naar nieuws over het ongeluk.’ Rond half twee waren de meeste passagiers opgehaald of met bussen vervoerd. Vrijdagmiddag heeft de Barendrechtse burgemeester Jan van Belzen – die eerder die ochtend samen met zijn Rotterdamse collega Ahmed Aboutaleb het rampterrein bezocht – het personeel van Barend Beer een bloemetje gebracht.

Het ruimen duurt naar verwachting nog dagen, omdat tien tankwagons zijn volgeladen met het aardolieconcentraat nafta, een vluchtige en brandbare stof die in hoge concentraties bewusteloosheid kan veroorzaken. Er bestaat evenwel geen explosiegevaar. Passagierstreinen rijden alweer langs Barendrecht. Het goederenvervoer is voor een deel omgeleid via Gouda en Utrecht.

Van een afstandje kijkt Lammert de Wit naar het viaduct waaronder een stuk van de verbogen locomotief zichtbaar is. ‘Mijn zoon rijdt hier ook vaak langs’, zegt De Wit, die vanuit Rotterdam naar de onheilsplek is gefietst. ‘Hij is ook machinist op een goederentrein. Het had mijn jongen kunnen zijn.’
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1294486.ece/Het_rook_naar_ozon,_net_als_onweer
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Ravage op het spoor - Het Zuiden Barendrecht
25 sep 2009

BARENDRECHT - Onder het viaduct van de A15 wordt hard gewerkt aan het opruimen van de ravage die donderdagavond ontstond door de botsing van enkele treinen.
Rond 22.30 uur een goederentrein van ERS Railways op een goederentrein van Railion. Daarbij kwam één machinist om het leven en werd een andere zwaar gewond. Twee reizigerstreinen (een bubbeldekker en een Beneluxtrein) konden op tijd stoppen. Door het ongeval werden alle sporen van de Betuweroute en de spoorlijn Rotterdam - Dordrecht gestremd. Ook de A15 was enige tijd afgesloten, omdat bij de botsing het viaduct was geraakt.
Vrijdagochtend kwam het treinverkeer weer langzaam op gang. Goederentreinen van en naar de Rotterdamse haven rijden nu via Rotterdam, omdat de verbinding tussen de haven en Kijfhoek is gestremd.
In de nacht van donderdag op vrijdag waren zowel burgemeester Jan van Belzen als ongevallenexpert Pieter van Vollenhoven op de plek van het ongeval aanwezig. Vrijdagochtend was burgemeester Van Belzen weer ter plaatse. Hij werd gebeld door minister Camiel Eurlings. Ook de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb bezocht de plek van het ongeval.
Burgemeester Van Belzen gaat er nog steeds vanuit dat de Betuweroute een veilige spoorlijn is. De gevolgen van dit ongeval hadden veel groter kunnen zijn. "Dit is wel een ramp voor de machinist. Het is ook een economische ramp", aldus Van Belzen.
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/september/25/ravage_op_het_spoor
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter