GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009

Auteur Topic: GRIP 3 Aanrijding drie treinen, middel HV gev. stoffen - Barendrecht 24-09-2009  (gelezen 91753 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Verwrongen staal en gekantelde containers
25-09-2009 12:02 | Van onze verslaggever

BARENDRECHT – Verwrongen staal, gekantelde zeecontainers, overal chaos. In de gecrashte locomotief een oranje kleed. Daaronder het lichaam van de omgekomen machinist. Voor hem komt de traumaheli te laat. Barendrecht, vrijdagmorgen negen uur. Op de ramplocatie is het nog steeds een enorme ravage. Pal erboven, op het viaduct bij de A15, snelt het verkeer voorbij. Treinongeval of niet, het leven gaat door.
Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam, voorzitter van de veiligheidsregio Rijnmond, geeft ter plekke uiting aan zijn emoties. „Ik dank God op mijn knieën dat de passagierstrein niet in volle vaart op de goederentreinen is gebotst. Dan was de ramp helemaal niet te overzien geweest.”  Het opruimen van de ravage zal volgens de burgemeester nog lang duren. „Het is een extra complicatie dat het ongeval onder een viaduct is gebeurd.”
Een traumaheli komt aangevlogen. Aan boord bevinden zich specialisten om de brandweer te helpen bij het bergen van het dodelijke slachtoffer. Als het lichaam van de omgekomen machinist geborgen is, kunnen de opruimwerkzaamheden beginnen. Bergingswerkers hadden veel moeite om bij het lichaam in de vernielde locomotief te komen.
Aboutaleb wijst naar zijn collega, burgemeester J. van Belzen van Barendrecht. „Ik heb hem alle steun toegezegd die hij op dit moment nodig heeft. Er moet vandaag veel geregeld worden. We moeten bijvoorbeeld nadenken over alternatieve routes voor het goederenvervoer en de ontsluiting van de Rotterdamse haven. Alles loopt vast.”
Burgemeester Van Belzen was gisteravond snel na het drama ter plaatse. „Ik werd rond 11 uur gebeld en ben direct gaan kijken. De ravage was enorm. Vannacht om kwart over drie was ik thuis. Om kwart voor zes werd ik al weer gebeld. Het drama heeft grote gevolgen voor de regio, zegt Van Belzen. „We staan op een vitaal punt: de A15 en negen sporen komen hier samen. Als op zo’n punt een ongeval van deze omvang gebeurt, dan wordt de regio in haar achilleshiel geraakt. Mede om die reden heb ik minister Eurlings van Verkeer geïnformeerd over de situatie bij Barendrecht.”
Toch is de materiële en economische schade niet het belangrijkste, benadrukt de burgemeester. „Het ongeval heeft voor één machinist een ongelooflijk dramatische afloop. Dat is het ergste.”
http://www.refdag.nl/artikel/1434750/Verwrongen+staal+en+gekantelde+containers.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4928641/__A15_bij_Barendrecht_niet_dicht__.html

za 26 sep 2009, 00:29 | lees voor
A15 bij Barendrecht niet dicht

BARENDRECHT -  De snelweg A15 blijft in de nacht van vrijdag op zaterdag gewoon bereikbaar voor alle verkeer. Dat heeft Rijkswaterstaat vrijdag gemeld.

In eerste instantie zou de snelweg dicht gaan vanwege de werkzaamheden op de plek waar donderdagavond drie treinen op elkaar botsten. In de nacht van vrijdag op zaterdag worden de tankwagons van de goederentreinen leeggepompt. In de wagons zitten brandgevaarlijke aardoliederivaten.

Maar volgens Rijkswaterstaat is er geen gevaar voor het verkeer op de A15. De plek van het ongeval wordt wel met schermen aan het zicht onttrokken om te voorkomen dat automobilisten gaan afremmen om een blik van de gebotste treinen op te vangen.


djidee

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
http://www.nu.nl/algemeen/2089798/leopardtanks-trekken-treinen-elkaar.html

Citaat
Leopardtanks trekken treinen uit elkaar
Uitgegeven:   26 september 2009 08:16
Laatst gewijzigd:   26 september 2009 08:15
BARENDRECHT - Leopardtanks van het leger gaan zaterdagochtend de restanten van de goederentreinen uit elkaar trekken die donderdagavond bij Barendrecht op elkaar botsten.

© ANP
Dat heeft een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond zaterdagochtend vroeg gezegd.
De tanks zijn rond acht uur op de plaats van het ongeval, het is de bedoeling dat zij tegen tien uur met het karwei beginnen.

De Leopards zijn nodig omdat het uit elkaar halen van de brokstukken niet lukt met hoogwerkers.

Hoogwerkers zal zowieso niet lukken ;) Maar wow! Veel andere mogelijkheden zijn er ook niet volgens mij, behalve de Obelix van Volkerrail (grote kraan tbv spoorbouw)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
het zullen wel bergingstanks zijn ipv gevechtstanks... ;)


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
het zullen wel bergingstanks zijn ipv gevechtstanks... ;)
Klopt:

Citaat
Militairen helpen bij berging treinstellen
26 september 2009, 8.00 uur

Defensie assisteert vandaag bij de bergingswerkzaamheden van de treinen die donderdag in Barendrecht op elkaar botsten. De militaire bijstand gebeurt op verzoek van de burgemeester van Rotterdam.

Onder begeleiding van de marechaussee zijn 2 Leopard bergingstanks van de landmacht met diepladers vanuit Oirschot naar de plaats van het ongeval gebracht. Met dit materieel helpen militairen de locomotieven onder het viaduct van de rijksweg A15 te bergen

De inzet van Defensiepersoneel of materieel gebeurt in Nederland altijd op verzoek en onder gezag van de verantwoordelijke civiele autoriteiten. De krijgsmacht heeft voor de bestrijding van rampen of calamiteiten permanent direct of snel-inzetbare capaciteit beschikbaar.
http://www.defensie.nl/landmacht/actueel/nieuws/2009/09/26/46136085/Militairen_helpen_bij_berging_treinstellen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Die bergingstanks kunnen tot 50 ton bergen geloof ik. Sterk spul!


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Beschrijving van de bergingstanks - ik weet niet welk type ze gebruiken, aangezien beide types in Oirschot staan:

Citaat
De Leopard 2 bergingstank 600 Kilo Newton (kN) is in staat om defecte tanks tot 60 ton te bergen. Deze bergingstank is sinds 1993/1994 in gebruik bij de tankbataljons, artillerie afdelingen en hersteleenheden.

Specificaties
Lengte  9,07 meter
Breedte 3,54 meter
Hoogte  2,92 meter (inclusief zwaailicht)
Gewicht 55300 kg
Motor  12 cilinder diesel, 1100 kW
Bemanning 3 (commandant, chauffeur, mécanicien)
Bewapening  1 mitrailleur 7.62 mm
In gebruik bij Koninklijke Landmacht

Dozer/steunblad
Het voertuig beschikt over een kraan-, lier-, snij- en lasinstallatie. Om het voertuig te verankeren en stabiel te houden is het uitgerust met een dozer/steunblad.

Reservekrachtbron
De Leopard 2 bergingstank kan op het achterdek een reservekrachtbron vervoeren.

Citaat
De Leopard 1 bergingstank is in staat om defect materieel tot een gewicht van 50 ton te bergen. Het bergingsvoertuig is sinds 1970 in gebruik de landmacht. Op dit moment zijn de bergingstanks ingedeeld bij pantserinfanteriebataljons ter ondersteuning van het nieuwe infanteriegevechtsvoertuig CV90.

Specificaties
Lengte  7,57 meter
Breedte 3,25 meter
Hoogte  2,70 meter
Gewicht 40.000 kilo
Motor  10 cilinder diesel, 610 kW
Bemanning 2 (commandant, chauffeur)
Bewapening  1 mitrailleurs 7.62 mm (torendak en boeg)
In gebruik bij Koninklijke Landmacht

Het voertuig beschikt over een kraan, een hijslier, een hoofdlier en een snij- en lasinstallatie. Om het voertuig te verankeren en stabiel te houden is het uitgerust met een steunblad. Tevens kunnen met het steunblad grondverzetwerkzaamheden worden verricht.

Reservemotor
Op het achterdek kan de Leopard 1 bergingstank een reservemotor vervoeren.

www.landmacht.nl


guest2539

  • Gast
Dankjewel voor het plaatsen van dit bericht.
Het geeft een goed inzicht hoe (slecht) NS/Prorail werkt....
Altijd nog beter dan iedereen gewoon op eigen houtje naar buiten laten gaan, met het gevaar van elektrocutie en/of een grotere chaos met 175 "loslopende" mensen. Over de vervolgtransport achteraf ben ik het echter met je eens.


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
http://www.nu.nl/algemeen/2089798/leopardtanks-trekken-treinen-elkaar.html

Hoogwerkers zal zowieso niet lukken ;) Maar wow! Veel andere mogelijkheden zijn er ook niet volgens mij, behalve de Obelix van Volkerrail (grote kraan tbv spoorbouw)

De obelix is in dit geval ook geen optie, ik heb gisteren tussen de locs ingestaan en de zwaarste van de drie staat bijna tegen de onderkant van het viaduct aan, dus de hijshoogte is bijna nul.
En ik denk dat het ook allemaal een beetje te zwaar is voor deze kraan.
De locomotieven wegen tussen de 90 en 130 ton per stuk.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Altijd nog beter dan iedereen gewoon op eigen houtje naar buiten laten gaan, met het gevaar van elektrocutie en/of een grotere chaos met 175 "loslopende" mensen. Over de vervolgtransport achteraf ben ik het echter met je eens.

Ik ben het met je eens dat een evacuatie zo gecontroleerd mogelijk moet verlopen, maar ik vind het een slechte zaak, dat deze pas na een half uur plaatsvindt.
Wat als er brand in de trein was uitgebroken ? De passagiers zouden geen kant opgekunt hebben.

Dit is niet de eerste keer dat een evacuatie van een trein langzaam plaatsvindt en ik hoop dan ook dat dit aspect bij de onderzoeken wordt meegenomen.

Of moeten we wachten op een ramp waarbij een langzame evacuatie tot vele slachtoffers leidt...