Lek in tankwagen met Stikstof(?) - Bosschenhoofd 21-9-2009

Auteur Topic: Lek in tankwagen met Stikstof(?) - Bosschenhoofd 21-9-2009  (gelezen 6167 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #10 Gepost op: 21 september 2009, 23:30:51
Vandaar dus ook mijn vraag: afgezien van een beetje tijdelijke permafrost ( en gevaar op bevriezing! ) lijkt stikstof in de buitenlucht vrij onschuldig. Maar ik ben dan ook absoluut geen deskundige!

Tijgernest heeft blijkbaar ondersteuning gekregen van een jonge kater - als kattenfreak vind ik dat leuk, een invasie van katachtigen!
Katertje en Diamondback hebben wat mij betreft gelijk.
Heb ik alleen nog een vraag: wie weet waarom de P2000-oproeptekst eindigt met het woord "mest"? Ik had alweer visioenen van een nieuw mestongeval!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 21 september 2009, 23:31:50
Stikstof??????? Volgens mij had de brandweerman het op onderstaande film dan wel erg koud gehad op zijn chemicaliën pak....  ::) ??? :-X


&feature=channel_page


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 21 september 2009, 23:47:14
Kookpunt van stikstof is -195 graden Celsius....

http://www.airgas.com/documents/pdf/001040.pdf

Ik denk niet dat het stikstof geweest is...  ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 21 september 2009, 23:47:39
Volgens mij gaat het hier ook niet om een vrachtwagen welke geschikt is voor het vervoeren gassen maar om een vrachtwagen welke geschikt is voor het vervoeren van vloeistoffen.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #14 Gepost op: 21 september 2009, 23:58:11
http://www.omroepbrabant.nl/?news/124234642/Tankauto+met+vloeibare+stikstof+lekt+bij+Seppe.aspx

Tankauto met vloeibare stikstof lekt bij Seppe



(Foto: Rogier van Son)

ik mag misschien een nono zijn op dit gebied, maar waar zijn de ADR stof waarschuwingsborden?
Dit zou vallen onder klasse 2 - Un 1977

14 INFORMATIE MET BETREKKING TOT HET VERVOER
ADR/RID
Klasse 2 Classificatiecode 3A
UN nummer en juiste vervoersnaam
UN 1977 Stikstof, sterk gekoeld, vloeibaar
UN 1977 Nitrogen, refrigerated, liquid
Etiketten 2.2 Gevaarsidentificatie
nummer
22
Verpakkingsinstructie P203


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #15 Gepost op: 22 september 2009, 14:01:01
Ik ben ook niet echt terzakekundig,
- maar bij vloeibaar stikstof zou ik damp verwachten bij het uitstromen/op de grond komen,
- verwacht ik niet dat het spoor op de weg zolang zichtbaar is (Genoemde kookpunt, zou dus snel overgaan in gasvorm en geen spoor overlaten)
- Ik mis duiidelijke Gevi en UN nummers

Klinkt mij als een eerste bericht dat door de media wordt overgenomen als waarheid en geen correctie meer kirjgt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #16 Gepost op: 25 september 2009, 00:21:48
Ik ben ook niet echt terzakekundig,
- maar bij vloeibaar stikstof zou ik damp verwachten bij het uitstromen/op de grond komen,
- verwacht ik niet dat het spoor op de weg zolang zichtbaar is (Genoemde kookpunt, zou dus snel overgaan in gasvorm en geen spoor overlaten)
- Ik mis duiidelijke Gevi en UN nummers
Klinkt mij als een eerste bericht dat door de media wordt overgenomen als waarheid en geen correctie meer kirjgt

Als er echt vloeibare zuivere stikstof (een cryogene stof) zou hebben gelekt, zouden er witte wolken te zien zijn geweest. Dat zou niet de stikstof zelf zijn geweest, maar "rijp", bevroren waterdamp uit de lucht. Daarvan is bij dit incident geen sprake. Ook is op het videofilmpje te zien dat de wagen geen gevaarlijke stoffenborden voert (en dus ook geen gevaarlijke stoffen in de tank zou mogen hebben).
Naar mijn inschatting kan de tankwagen best stikstof bevat hebben, maar dan bijvoorbeeld in de vorm van stikstofhoudende (nitraathoudende) vloeibare mest. Dit zou bijvoorbeeld spuiwater kunnen zijn uit een ammoniakwasser. In dat geval zou het water zuur moeten zijn, door restanten zwavelzuur uit de gaswasser. Dat zou ook de chemiepakken verklaren.
Hamvragen: wat stond er in de vervoersdocumenten en wat was de pH van de lekkende vloeistof? Graag een reactie van iemand die ter plaatse is geweest?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #17 Gepost op: 25 september 2009, 00:29:27
.......................................Heb ik alleen nog een vraag: wie weet waarom de P2000-oproeptekst eindigt met het woord "mest"? Ik had alweer visioenen van een nieuw mestongeval!

Domdomdom, het stond ook al vanaf het begin in de oproep op P2000: MEST !!!!!! Dat dat kwartje niet eerder bij me is gevallen, terwijl het woord me nota bene nog zo was opgevallen, foei !! Dat krijg je ervan als je mestfreak bent en bij mest primair aan gier en giftige gassen denkt - dan zie je een andere logische oplossing over het hoofd. Ik schaam me diep!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #18 Gepost op: 26 september 2009, 00:20:43
niettemin, weer een paar zaken duidelijker geworden :) stikstof houdend....dat verklaard ook weer de melding van de media. Die horen alles half en pennen wat neer.

het is je vergeven;)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #19 Gepost op: 26 september 2009, 10:17:16
denk als ik het zo bekijk dat het een vloeibare meststof is geweest die stikstof bevat bijv Anasol of zoiets.
ik heb nog nooit een boer gezien die dat uitreed die met GEVI borden reed.