Zeer grote brand MFC Hovenierslaan GRIP 1 - Scherpenzeel 27-9-2009

Auteur Topic: Zeer grote brand MFC Hovenierslaan GRIP 1 - Scherpenzeel 27-9-2009  (gelezen 6721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #20 Gepost op: 27 september 2009, 23:03:43
Grappig, ik woon in Scherpenzeel en heb nooit wat opgevangen, terwijl ik onder de mensen ben hier? :P

Ofwel: gerucht? Verzinsel. Media-aandikkerij! :)
Overigens: de brand zal (vrijwel zeker) aangestoken zijn door iemand... daar ga ik wel van uit.

ik ga er ook vanuit, er werd zaterdags al over gepraat dat ze 's nachts een grote inzet zouden krijgen!
maar ik denk dat die molotov toch vrij betrouwbaar is
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 28 september 2009, 22:15:14
http://www.scherpenzeelsekrant.nl/page/Lokaal/Regionaal-Detail/Politie-zoekt-getuigen-van-brand-De.426119.news

Politie zoekt getuigen van brand De Heijhorst
maandag 28 september 2009 15:30

SCHERPENZEEL - De politie in Scherpenzeel doet bij haar onderzoek naar de brand in multifunctioneel centrum `De Heijhorst' een beroep op getuigen. De politie houdt er ernstig rekening mee dat de brand, die in de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 september woedde, is aangestoken.

De brand in het gebouw aan de Hoveniersweg werd rond kwart over drie ontdekt. Het vuur greep zo snel om zich heen dat de brandweer niet kon voorkomen dat het pand in de as werd gelegd. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor.
Inmiddels heeft de politie aanwijzingen gevonden die een vermoeden van brandstichting rechtvaardigen. Welke aanwijzingen dat zijn wil de politie nog niet zeggen. Een verdachte heeft zij echter nog niet op het oog. Getuigen, die nog niet met de politie hebben gesproken maar die wel meer informatie hebben over de brand worden verzocht contact op te nemen met 0900-8844. Anoniem reageren kan ook via Meld Misdaad Anoniem op 0800-70000.


jesusfreakmusic

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 29 september 2009, 21:57:47
Nieuw 'gerucht':

Jerrycan.
Dat van meerdere mensen lijkt enigszins te kloppen. Niet bevestigbaar. Dat van de jerrycan is inmiddels wat zekerder... Meer weet ik ook niet... Druk met school :P (Tsjonge, wat een slecht excuus).


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #23 Gepost op: 29 september 2009, 22:02:36
ik ga er ook vanuit, er werd zaterdags al over gepraat dat ze 's nachts een grote inzet zouden krijgen!
maar ik denk dat die molotov toch vrij betrouwbaar is

Tijdens de brand gingen er hier en daar al geruchten over brandstichting dmv. een molotov cocktail, evenals dat de brand aangekondigd zou zijn. Allemaal nog speculaas, dus maar even het onderzoek afwachten. O0


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 30 september 2009, 10:27:49
Voorzitter Teun van de Ham over brand in De Heijhorst,

Scherpenzeel
dinsdag 29 september 2009 00:02

SCHERPENZEEL - ,,Als er één   of twee idioten langskomen die het willen aansteken, doe je er niets aan'', stelt Teun van den Ham, voorzitter van de stichtings multifunctioneel centrum De Heijhorst. ,,Politie, brandweer, gemeente, iedereen is het er over eens dat we er alles aan gedaan hadden. Er was extra beveiligingspersoneel ingezet en ook extra politie-agenten.'' Ondanks die voorzorgsmaatregelen is De Heijhorst in vlammen opgegaan.

door Norbert Witjes

De geruchten over mogelijke poging tot brandstichting waren bij de bedrijfsleiding van De Heijhorst bekend. Van den Ham: ,,Dus we hebben vooraf overleg gehad met gemeente en politie. Er zijn extra beveiligers en agenten ingezet. Zij hebben zaterdagavond rond het gebouw gesurveilleerd en de agenten zijn ook door de straten in de buurt gegaan.''
Burgemeester Hans Colijn is zaterdagavond nog bij het slotfeest met Mooi Wark geweest. ,,We hebben samen rondgelopen en van bovenaf de feestende menigte bekeken. Daarbij hebben we ook kort gesproken over de geruchten'', blikt Teun van den Ham terug.   Tot dan   was het feest prima verlopen.
,,Alles was goed gegaan, niks bijzonders gebeurd. De vertrekkende bezoekers zijn tot tweehonderd meter buiten het terrein begeleid. Zo'n 35 medewerkers en beveiligers waren rond kwart over drie aan het opruimen. Op een gegeven moment moeten de mensen naar huis kunnen gaan'', vertelt Van den Ham.    
,,Bij de laatste ronde werd rook en vuur gesignaleerd. Onder de medewerkers waren twee brandweerlieden. Toen is alarm geslagen en zijn de aanwezige mensen rustig en ordelijk naar buiten gegaan. Het is een groot gebouw, 5500 vierkante meter, dus was er even tijd om persoonlijke spullen zoals een handtas mee te pakken.''

Voorzitter Van den Ham werd thuis gebeld en spoedde zich naar De Heijhorst. ,,De brandweer was zeer snel ter plaatse, binnen zes of zeven minuten'', aldus Van den Ham. ,,Je kon zien dat de brand in compartimenten, steeds tien tot vijftien meter, opschoof. Het pand was reddeloos verloren. Er zit veel hout en kunststof in en tussen de plafonds en dak zit maar een halve meter.''

Schade

Hoewel diverse gebruikers van De Heijhorst hun spullen deze week of eerder verhuist hadden naar het nieuwe onderkomen De Breehoek, is de schade groot. ,,De Minisoos zat er nog in en ook de christelijk gereformeerde gemeente, die over enkele weken zou overgaan. Daarnaast zou het schoolsporten in fases overgaan, dus waren diverse sportartikelen nog aanwezig. En verder zaten de logopedie en het gastouderbureau er nog in. Bovendien was een groot deel van de horeca-inventaris en de keuken vanwege het slotfeest nog in gebruik.'' Dit zou meegaan naar De Breehoek.

,,We hebben 's nachts overleg gehad met de gereformeerde gemeente, die op zondag de officiële opening van het nieuwe 'seizoen' zou hebben. En 's avonds een extra dienst. De hele nacht is ons team doorgegaan op de nieuwe locatie in De Breehoek. Sommigen hadden al de hele zaterdag tot laat gewerkt. Om half negen stonden 250 stuks ontbijt klaar voor de kerkbezoekers'', zegt voorzitter Van den Ham, die zich trots toont op deze inzet van het team medewerkers. Inmiddels is ook voor de Minisoos een plaats in De Breehoek gereed gemaakt.

Doodslag

De recherche doet onderzoek naar de brand. ,,We hebben aangife gedaan. En mocht blijken dat het inderdaad om brandstichting gaan, dan zullen we ook aangifte van doodslag doen, vanwege de 35 mensen die aanwezig waren in het gebouw'', stelt Van den Ham. De omvang van de schade en het schadebedrag moeten nog vastgesteld worden.

http://www.scherpenzeelsekrant.nl/page/Plaatsnamen/Scherpenzeel/Voorzitter-Teun-van-de-Ham-over-brand-in.426437.news


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 1 oktober 2009, 19:57:51
Brand Scherpenzeel nog onopgelost

SCHERPENZEEL - Het is nog een mysterie wie er achter de brand zit in multifunctioneel centrum De Heijhorst in Scherpenzeel.

Het pand ging afgelopen weekend in vlammen op na een concert van de Drentse band Mooi Wark. Er waren nog mensen binnen, maar niemand raakte gewond. Het was de laatste avond dat er feest was in het multifunctionele centrum. Het pand zou gesloopt worden en in Scherpenzeel gingen al langer geruchten dat brandstichters het gemunt hadden op De Heijhorst.

De politie liet eerder deze week al weten dat de brand waarschijnlijk is aangestoken. Het onderzoek is nog in volle gang en er zijn vooralsnog geen verdachten aangehouden.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/218576